2025-08-31, 16:52
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Jag tycker det blir mer o mer legalt att prata om så folk förstår nog i sinom tid. Bra oxå om folk som inte orkar vara föräldrar låter bli att skaffa, för det är helt okej.

Bara nu i veckan har jag sett flera 2-3 åringar åker runt i vagnen m napp, hörlurar o tecknat på ipaden m en mamma som är upptagen m sin mob. Detta hämmar bla barnets språkutveckling och soc förmåga

De kommer bli och skriva som du. Så hemskt.
Citera
2025-08-31, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
De kommer bli och skriva som du. Så hemskt.

Hur blir dom lite mer specifikt menar du? Skriva tror jag dom blir sämre på.
Ps. En mening bör innehålla mer än 2 ord.
Citera
2025-08-31, 17:08
Citat:
Ursprungligen postat av Toskana
Inte bara ADHD, om du tar skärmen bort från ungdomarna försvinner också många fall av ångest och depression. Det är inte jag som säger detta, utan psykologer. Det var en artikel om det, orkar inte gräva nu...

Jag rekommenderar alla barnfamiljer som har möjlighet att hyra en stuga utan el 2 veckor varje år och tvinga ut barnen dit med en drös böcker, fiskespön och luftgevär. Det finns skitfina ställen att hyra i skogen med strandtomt, bastu, eka etc.

Det kommer göra föräldrarna gott med en dopamindetox också. Två veckor är egentligen lite för kort tid för receptorerna att hinna återhämta sig men det är bättre än ingenting.

Allting behöver inte vara så jävla roligt eller stimulerande. Då lär man sig göra eget roligt istället. När man inte får yttre stimulans så stimulerar man sig själv till slut. Barnen kommer börja läsa böckerna när de har blivit tillräckligt uttråkade, men det kommer vara ett jävla gnäll tills dess. Man får skylla sig själv som låtit dom förvildas till den graden, men detta är lösningen.

Ryck av dopaminplåstret!
Senast redigerad av Smegmium 2025-08-31 kl. 17:14.
Citera
2025-08-31, 17:20
Medlem
WitchcultTodays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bossebengbula
Tror att rektorn är väldigt rätt ute i sina iakttagelser. När det kommer till barn, skärmar, sociala medier, skola osv så tror jag att samhället i framtiden kommer se tillbaka och tänka typ " hur i helvete tänkte vi där egentligen".

Oj. Det låter hoppfullt. Jag tror snarare framsidan blir värre, inte bättre. Därmed inget utrymme att blicka tillbaka och tänka hur tänkte vi.
Citera
2025-08-31, 18:06
Medlem
Nog säkrast att rektorn lämnar sådana bedömningar till läkarna.
Citera
2025-08-31, 18:16
Har själv jobbat med barn i flera år, både ideellt och i skolan. Det han beskriver skriver jag på, just det där med föräldrar som förverkligar sig själva. Upplevde ofta att vissa föräldrar lät barnen vara kvar länge på fritids för att träna eller utöva hobbys. Istället skulle dem kunnat vara med barnen. Det känns som att adhd medecin ges till barn för att snabbt lösa problemet, som att inte öppna räkningen. Det barnen igentligen behöver är träning, mer tid med sina päron och mindre skärmtid.
Citera
2025-08-31, 18:19
Jag tror mycket handlar om föräldrarna här, mina päron var närvarande även fast dem jobbe heltid. Men de hadde inte tid för att ex köra yoga varje dag eller gå till gymmet. Sådant fick ske när tid fanns, det känns och verkar som att föräldrar idag sätter sina egna intressen före att vara med barnen.

Har varit aktiv i scouterna sen 2018 och har sett hur vissa föräldrar skickar baren till oss och tror att vi ska uppfostra dem. En ideell förening, det är det dummaste jag hört
Citera
2025-08-31, 18:22
Citat:
Ursprungligen postat av Smegmium
Jag rekommenderar alla barnfamiljer som har möjlighet att hyra en stuga utan el 2 veckor varje år och tvinga ut barnen dit med en drös böcker, fiskespön och luftgevär. Det finns skitfina ställen att hyra i skogen med strandtomt, bastu, eka etc.

Det kommer göra föräldrarna gott med en dopamindetox också. Två veckor är egentligen lite för kort tid för receptorerna att hinna återhämta sig men det är bättre än ingenting.

Allting behöver inte vara så jävla roligt eller stimulerande. Då lär man sig göra eget roligt istället. När man inte får yttre stimulans så stimulerar man sig själv till slut. Barnen kommer börja läsa böckerna när de har blivit tillräckligt uttråkade, men det kommer vara ett jävla gnäll tills dess. Man får skylla sig själv som låtit dom förvildas till den graden, men detta är lösningen.

Ryck av dopaminplåstret!

Håller med, jobbade på ett läger i sommaras- barnen fick inte ha med sina mobiler. Det fanns endast en Nokia att ringa hem med. Första timmarna var kämpiga men efter det så låg fokus på fiske, bastu och lek. Så bra för barnen! Jag hoppas fler barn får uppleva sånt. Det är inte så dyrt heller, en vecka går på 1500 kr. Då föreningen får stöd av kommunen
Citera
2025-08-31, 18:25
Medlem
Om man ofta rör sig bland folk då har 95% en mobiltelefon i handen. Så inte så konstigt att det påverkar barnen.
Citera
2025-08-31, 18:41
Medlem
Symptms avatar
Rektorn får väl införa mobilförbud, finns väl redan på flera skolor?

Annars tycker jag inte han har fel i sina iakttagelser.

Detta påverkar även vuxna och det är olidligt att se.
Citera
2025-08-31, 18:45
Medlem
Bilderberg78s avatar
Är som bota tjackrunkare som porrsurfar med ännu mer tjack.
Citera
2025-08-31, 19:09
Medlem
CyberIngmars avatar
USA är ett bra exempel – standardlunchboxen är full av socker och snabba kolhydrater. Det kan ge symptom som liknar ADHD: rastlöshet, koncentrationssvårigheter, humörsvängningar.

Lägg därtill sena kvällar framför mobil/platta och dålig sömn, och problemen förstärks.

Det finns dessutom begränsade studier som visar att ADHD-liknande symptom kan försvinna eller tonas ner vid ändrad kost. Det betyder inte att all ADHD handlar om mat – men det visar att basala faktorer spelar större roll än vi ofta pratar om.

Istället för att medicinera barn i onödan borde vi börja där: kost, fasta rutiner och skärmfri tid innan läggdags. Rektorn har faktiskt starka poänger här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in