Citat:
Ursprungligen postat av
Karl17Gustaf
Bara av nyfikenhet, grodolog: Säger den där undersökningen någonting om vad Sveriges befolkning tycker om det nationella antalsmålet för varg? Tycker de exempelvis att det ska höjas eller sänkas eller tycker de att 170-270 vargar är acceptabelt?
Du är i vanlig ordning tendentiös och onyanserad. Det måste vara skönt att leva i en värld där allt är så svart och vitt. I din värld handlar det alltid om elaka jägare och bönder mot resten av befolkningen. Kan du klara av två tankar samtidigt: Det går att vara positiv till varg och samtidigt vara för en sänkning av vargstammen. Det är dessutom inte säkert att alla som har problem med varg är lika glada över det här beslutet, för en minskning av stammen kommer att göra det svårare att få beviljat skyddsjakt. På många sätt vore det bättre att inte sänka miniminivån och istället vara generös med skyddsjakt på problemvargar.
Bäste Karl17Gustaf, jag får börja med att be om ursäkt om jag orsakat dig högt blodtryck och allmänna stress-symtom, det var inte avsikten med mitt inlägg.
När har jag påstått att bönder och jägare är elaka, det är en åsikt som du Karl17Gustaf, lägger på mig.
Vad jag tycker om bönder och jägare, vet jag bäst själv och jag har definitivt aldrig kallat dem elaka.
När det gäller sänkningen av vargstammen till 170-270 individer, så strider det ju emot vad forskarna har kommit fram till. Det är bara att ta en titt i senaste numret av Naturskyddsföreningens tidskrift "Sveriges Natur". Där går två väl insatta forskare, emot regeringens förslag.
I en tid då lantbrukare i flera län, ansöker om skyddsjakt på såväl dovhjort, kronhjort och rådjur, på grund av betesskador så kan man inte påstå att vi har för många vargar. Bytesdjuren räcker i nuläget till både varg, lo och tvåbenta jägare. Även viltolyckor med vildsvin och rådjur har ökat i mitt hemlän så brist på byten är det inte. Du Karl17Gustaf får se dig själv som ett rovdjur, bland andra rovdjur och ni får dela broderligt på viltet, skitjakt på dig.