2023-07-02, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Anklagelsen är att du bär en nyproducerad trofé av ett fridlyst djur. Det blir Du som måste bevisa en motsats i det läget.

Det kan hjälpa om du rapporterar in viltolyckan nu dock. Då får du ju polispapper på att den skett.

Är väl bara säga jag slog ihjäl den på gården, för det får man göra
Citera
2023-07-02, 13:18
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ckskf
Är väl bara säga jag slog ihjäl den på gården, för det får man göra

Niet.
det är förbjudet att döda, skada eller fånga ormar och deras ägg och ungar. Enligt Naturvårdsverketsä.
Citera
2023-07-03, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
Niet.
det är förbjudet att döda, skada eller fånga ormar och deras ägg och ungar. Enligt Naturvårdsverketsä.

Då får du fan googla igen och lära dig nåt nytt
Citera
2023-07-03, 16:18
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Då får du fan googla igen och lära dig nåt nytt

Nä är rätt nöjd med det.
Mna skall flytta dom men som absolut sista utväg får du döda orm.
Vilket du aldrig kommer behöva göra.
Knip.
Citera
2023-07-03, 17:51
Medlem
Citat:
Nä är rätt nöjd med det.
Mna skall flytta dom men som absolut sista utväg får du döda orm.
Vilket du aldrig kommer behöva göra.
Knip.

Som du själv skriver, man får döda dom.
Sen att man inte får göra det av vilken anledning som helst är en annan sak.

Har du barn eller hund/katt och ormar på gården får du nog slå ihjäl dom, men verkar va lite luddigt dedär iaf vad jag läst.
Citera
2023-07-03, 17:57
Medlem
Citat:
Anklagelsen är att du bär en nyproducerad trofé av ett fridlyst djur. Det blir Du som måste bevisa en motsats i det läget.

Det kan hjälpa om du rapporterar in viltolyckan nu dock. Då får du ju polispapper på att den skett.

Ingen kommer fatta eller bry sig om ts jacka. Sluta vara så orolig.
Citera
2025-08-29, 22:28
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Kanske lite dumt att gå runt och bära skinn av något som är fridlyst. Blir ju lite svårt för dig att bevisa i efterhand att det var ett roadkill du använt och att du därmed inte skall straffas för att du begått jaktbrott och gjort en trofé av bytet.

Blir samtidigt omöjligt för någon myndighet att bevisa att han slagit ihjäl ormarna.
Jag är ofta ute på skogsvägar och under nån vecka under sommaren ser man nästan dagligen överkörda ormar. Bor i norrbotten men säkert vanligt med påkörda ormar över hela sverige.
Citera
2025-08-29, 22:32
Medlem
Citat:
Niet.

"kan du inte flytta den får du döda den".
Vad nu det innebär?

Tror inte alla är så sugen på att ta ast en orm och riskera bli biten så då slår man ju hällre ihjäl den, är det så naturvårdsverket tänker?
Eller ska man ringa polisen så dom kan komma och ta bort den varje gång man har orm på gården?
Min pappas barndomshem har senaste 10 åren användts som sommarstuga och vi har haft orm där flera gånger denna sommar, alltså på gården där vi går, spelar fotboll osv.
Brukar var 3 hundar där och några små barn så man vill ju inte ha orm där då.
Citera
2025-08-30, 11:32
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Blir samtidigt omöjligt för någon myndighet att bevisa att han slagit ihjäl ormarna.
Jag är ofta ute på skogsvägar och under nån vecka under sommaren ser man nästan dagligen överkörda ormar. Bor i norrbotten men säkert vanligt med påkörda ormar över hela sverige.
Jag hade nog ändå fel i mitt inlägg. Att bära skinn av fridlysta djur är nog otillåtet oavsett hur djuret dött.
Citera
2025-08-30, 12:02
Medlem
Citat:
Jag hade nog ändå fel i mitt inlägg. Att bära skinn av fridlysta djur är nog otillåtet oavsett hur djuret dött.

Tror inte jag.
Ett fridlyst djur tillhör inte alltid staten efter det har dött, så kallat statens villt, och är det inte statens vilt får du väl i princip göra vad du vill med det när det har dött.

Så tror jag iaf men hade varit roligt att veta vad som faktiskt gäller.
Citera
2025-08-30, 21:55
Medlem
Citat:
Som du själv skriver, man får döda dom.
Sen att man inte får göra det av vilken anledning som helst är en annan sak.

Har du barn eller hund/katt och ormar på gården får du nog slå ihjäl dom, men verkar va lite luddigt dedär iaf vad jag läst.
Man SKALL i första hand försöka att lösa problem med orm på tomten, genom att flytta den till lämplig plats. Det finns personer i Sveriges Herpetologiska förening, som hjälper till med sådant.
Därför finns det inte en enda ursäkt för att döda en huggorm. Punk!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in