Citat:
Ursprungligen postat av
Sallad1212
Det ligger en hund begraven här.
Hon borde ha fått någon form av varning innan, eller så vet vi inte allt.
Får jag gissa så är information om bisysslor sådant som stått i kontraktet och på intranätet, men att hon inte läst det noggrant. Och det säger jag inte för att peka ut henne specifikt, många gör sig nog skyldiga till att på din höjd skumma igenom långa texter av komplex karaktär. Det blir en gränsdragning för var det individuella ansvaret tar vid. Ska arbetstagaren stå sitt kast för att denne inte tagit del av tillgänglig information, eller får arbetsgivaren skylla sig själv om denne inte endast delger utan även aktivt försäkrar sig om att alla faktiskt läst informationen?
Om det hon säger stämmer, att hon faktiskt informerat om detta muntligt, så tycker jag definitivt att arbetsgivaren ska ha den stora skulden. Det spelar ingen roll om man så läst LOA och lokala bestämmelser i detalj - säger arbetsgivaren inget när denne informeras, så uppfattas det givetvis som okej. Jag tror dock inte att det är hela historien. Tänkbart är att såväl arbetsgivare som arbetstagare vet med sig att fel har begåtts, och att båda försöker sopa sina egna under mattan för att rentvå sig själv.