Flashback bygger pepparkakshus!
2025-08-29, 20:41
Medlem
Det ligger en hund begraven här.
Hon borde ha fått någon form av varning innan, eller så vet vi inte allt.
Citera
2025-08-29, 20:41
Medlem
klemenzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tycker det låter ytterst tveksamt att det uppfyller rekvisiten faktiskt. Hade varit intressant med prövning i rätten.

Tycker det mer låter som att SBAB famlar efter halmstrån. Vilken ekonomisk skada lider SBAB? Hur gynnar detta deras konkurrenter? Hur är det förtroendeskadligt?

Antingen håller SBAB ett ess i rockärmen eller så åker de på pisk. Det är i alla fall min bedömning.

Om hon distribuerat affiliate-länkar till exempelvis Avanza så faller det under att gynna konkurrenter.

Som anställd bör man hålla sig med vid marginal på rätt sida om gränsen. Det sagt så vore det såklart intressant med en rättslig prövning. Rent moraliskt ger damen intrycket av att vara gränslös.
Citera
2025-08-29, 20:51
Medlem
BallaBellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bbb100
Så om jag jobbar på Samsung får jag inte använda en iPhone privat....
Inte mindre nämna någonsin att jag använder och rekommenderar en iPad till mina barn utan det måste vara Galaxy platta...

Kvinnan har inte tjänat på eller haft betalt samarbete med Nordnet/Avansa utan hon använder sig av de privat utanför arbetstid och vägleder sina tittare hur de kan själva sätta upp konton börja spara och ta hand om sin ekonomi.

Hon har haft betalda samarbeten med annan bank och även rekommenderat inte bara en annan bank utan minst två.
Självklart kan man inte jobba för två konkurrerande verksamheter samtidigt.
Betalt samarbete är ett arbete.
Finns väl inget företag som tillåter det.

De som jobbar på Systembolaget får inte ens lägga in bilder på Sociala media som visar vad de dricker för vin eller öl.
Många företag har krav på hur du agerar och vad du gör även på din fritid. Det är lojalitet som gäller.
Citera
2025-08-29, 20:59
Medlem
Adidass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Typ som att Boris Johnsson INTE hade vilda fester på downing street SAMTIDIGT som han krävde att hela befolkningen skulle isolera sig hemma?

Nej det här med att man måste va lojal gäller bara vissa i samhället, banker och politiker har alltid rätt?

Han fick ju betala priset för det och fick sparken genom att behöva avgå under skamliga omständigheter. Så ditt exempel bekräftar ju om något att SBAB har gjort rätt
Citera
2025-08-29, 21:03
Medlem
RaskPatrasks avatar
Vem fan är Sandra Linder? Har aldrig hört talas om henne. Jahapp, tråkigt för henne att få kicken, men vem fan bryr sig?
Citera
2025-08-29, 21:05
Medlem
Säga vad man vill om Sandra men att synas i media verkar hon inte tycka illa om...

https://www.sverigesradio.se/artikel...ket-langre-tid

https://www.sverigesradio.se/artikel...ligger-val-mer

https://www.sverigesradio.se/artikel...n-tararna-rann

https://www.expressen.se/gt/mammans-...ans-kommentar/
Citera
2025-08-29, 21:08
Medlem
PaaloAaltos avatar
Vill du leka inofficiell Claes Hemberg på Tiktok så gör det, på fulltid. Bra att SBAB säger upp personen i fråga. Dessutom ska hon som vuxen med 5 barn så klart ha tecknat en inkomstförsäkring. Så synd om henne är det inte.

Jag med lån hos SBAB vill inte ha sånna här lipsillar anställda där.
Citera
2025-08-29, 21:23
Medlem
Helt ärligt så kan man inte klaga på en kvinna som föder många barn i dessa tider när många folk knappt får en enda unge. Bra jobbat skulle jag vilja säga.
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Det är så erbetsgivare gör för att bli av med någon. Om någpn blir med barn stup i kvarten och inte kan jobba på ett år, sedan jobba ett tag och bli på smällen igen osv, sen sjukskrivning etc. Ingen arbetsgivare vill ha en sådan person, men det går inte att sparla dom på de skälen, men så fort som gör något annat som i det här fallet, då sparkas de direkt!
Citera
2025-08-29, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Exakt vad är det hon skulle ha gjort då som uppfyller det?
Ja du, vi kan väl börja med att hon marknadsfört konkurrerande bankverksamhet er.
Citera
2025-08-29, 21:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BinaryMachine
Nu får jag hålla igen eftersom du uppenbart är en efterbliven apa;du har fel, vad är det som du uppenbart har såna svårigheter med att förstår det din pajas?

Lite less på sånna som dig, som trots att ni har fel vägrar att inse det. Istället tar ni till invektiv, personangrepp etc. "Efterbliven apa". Var de det bästa du kunde komma på?

Om du inte tror på mig så prova att googla. Finns rätt mycket om detta. Från Akavia exempelvis.

Inom privat sektor får du som anställd inte utföra arbete eller direkt (och indirekt) bedriva ekonomisk verksamhet för ett företag som bedriver verksamhet som konkurrerar med arbetsgivarens. En bisyssla får inte heller inverka negativt på det ordinarie arbetet.

Det betyder alltså inte att alla aktiviteter du företar dig på din fritid är anmälningspliktig bisyssla som riskerar din anställning.
Var får du ens sånt ifrån undrar man ju????
Citera
2025-08-29, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sallad1212
Det ligger en hund begraven här.
Hon borde ha fått någon form av varning innan, eller så vet vi inte allt.
Får jag gissa så är information om bisysslor sådant som stått i kontraktet och på intranätet, men att hon inte läst det noggrant. Och det säger jag inte för att peka ut henne specifikt, många gör sig nog skyldiga till att på din höjd skumma igenom långa texter av komplex karaktär. Det blir en gränsdragning för var det individuella ansvaret tar vid. Ska arbetstagaren stå sitt kast för att denne inte tagit del av tillgänglig information, eller får arbetsgivaren skylla sig själv om denne inte endast delger utan även aktivt försäkrar sig om att alla faktiskt läst informationen?

Om det hon säger stämmer, att hon faktiskt informerat om detta muntligt, så tycker jag definitivt att arbetsgivaren ska ha den stora skulden. Det spelar ingen roll om man så läst LOA och lokala bestämmelser i detalj - säger arbetsgivaren inget när denne informeras, så uppfattas det givetvis som okej. Jag tror dock inte att det är hela historien. Tänkbart är att såväl arbetsgivare som arbetstagare vet med sig att fel har begåtts, och att båda försöker sopa sina egna under mattan för att rentvå sig själv.
Citera
2025-08-29, 22:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Ja du, vi kan väl börja med att hon marknadsfört konkurrerande bankverksamhet er.

Det framgår inte riktigt i det som presenterats om henne. Men är det fallet får förstås SBAB vatten på sin kvarn.

Vill poängtera att jag inte tar ställning för eller emot någon. Opponerar mig bara emot att många i denna tråd på fullaste allvar tycks tro att arbetsgivare bara kan säga upp mångårigt tillsvidareanställda på dagen och göra sig av med oönskade medarbetare genom påhittade anklagelser om "illojalitet". Riktigt så fungerar inte LAS. Det måste finnas saklig grund. Saklig grund som håller i domstol.

I annat fall måste arbetsgivare träffa överenskommelse med den anställda. Betald lön under en längre tid etc. En bonus för att de ska säga upp sig frivilligt, men eftersom ett sådant lämnande kostar såväl inkomstförsäkring och a-kassa blir det inte helt billigt för arbetsgivaren. Vi pratar vanligen 1-2 årslöner som ett slags praxis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in