2025-08-29, 03:02
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Finns det nån adapter som gör att bluetooth-högtalare kan styras med fjärrkontroll? I så fall vad heter en sån adapter och vilken typ av fjärrkontroll funkar till det?

Ja, jag vet att det är ett I-landsproblem, men ibland är det bara så skönt att kunna stänga av en högtalare utan att behöva gå fram till den och trycka på en knapp. Speciellt när telefonen ringer.
Citera
2025-08-29, 03:33
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Finns det nån adapter som gör att bluetooth-högtalare kan styras med fjärrkontroll? I så fall vad heter en sån adapter och vilken typ av fjärrkontroll funkar till det?

Ja, jag vet att det är ett I-landsproblem, men ibland är det bara så skönt att kunna stänga av en högtalare utan att behöva gå fram till den och trycka på en knapp. Speciellt när telefonen ringer.

Jag vet inte riktigt vad du menar. Du har ju kopplat ihop din bluetooth-högtalare med någon källa. Telefon, tablet eller kanske TV? Jag styr själv mina högtalare med min telefon......... Det räcker för mig. Högtalaren stängs dessutom automatiskt av när jag besvarar ett samtal.

Du behöver ingen 'adapter'. Du styr högtalaren med 'källans' 'fjärrkontroll'.
Citera
2025-08-29, 08:46
Medlem
Gaspodins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
Jag vet inte riktigt vad du menar. Du har ju kopplat ihop din bluetooth-högtalare med någon källa. Telefon, tablet eller kanske TV? Jag styr själv mina högtalare med min telefon......... Det räcker för mig. Högtalaren stängs dessutom automatiskt av när jag besvarar ett samtal.

Kan iofs vara ett problem ifall ts använder en stationär dator som källa.
Citera
2025-08-29, 17:15
Medlem
franges avatar
Vad för högtalare är det? Har den inte batteri så går det ju att använda ett fjärrstyrt vägguttag som klipper strömmen för högtalaren,

Styrs via app eller Google Assistant, 140kr
https://www.kjell.com/se/produkter/smarta-hem/fjarrstrombrytare/fjarrstrombrytare-wifi/cleverio-smart-fjarrstrombrytare-2300-w-p51701
Citera
2025-08-29, 19:25
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid

Det är nog jag som förklarade det hela lite flummigt. Jag vill kunna stänga av högtalarna när jag lagt mig för kvällen utan att resa mig upp. Eller när telefonen ringer. Jag har 2 mobiler att prata i (privat + arbetet), men jag använder dem som regel inte till att lyssna på hemma. Behöver inte ladda de lika ofta då. Jag lyssnar istället via en gammal mobil utan simkort eller via plattan

Om jag inte har enheten jag lyssnar på bredvid mig, så går det fortare att springa iväg till högtalaren och trycka av, istället för att starta upp appen på ”fel” enhet.

Hoppas det blev tydligare nu varför jag vill ha en fjärrkontroll.
Citera
2025-08-29, 19:30
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Vad för högtalare är det? Har den inte batteri så går det ju att använda ett fjärrstyrt vägguttag som klipper strömmen för högtalaren,

Styrs via app eller Google Assistant, 140kr
https://www.kjell.com/se/produkter/smarta-hem/fjarrstrombrytare/fjarrstrombrytare-wifi/cleverio-smart-fjarrstrombrytare-2300-w-p51701

Tack! ❤️ Det där var ett bra alternativ för när jag ligger i sängen och vill stänga av högtalarna. Ska genast köpa in en sån. Bor i en 1:a, men pga layouten är det en bra bit från sängen till högtalarna. Ibland när jag är trött känns det som att gå flera mil.

Däremot vet jag inte riktigt hur det ska lösa telefonproblemet. Berättade precis nu om vad jag har för problem med telefonsamtal i inlägget före det här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in