Jag kan förstå din tolkning av C:s formulering. Men jag tolkar det inte så.
Utskrift från intervjun. Programledaren Nana frågar "hur lång tid tog allt det där..?":
Nana:
"- Well done. How long did
all that take you to do?"
C:
"- Well, the court case itself was
three days, and then you have to wait for the decision, which took a couple of weeks.
That’s the other thing about the Haag convention is, it’s meant to happen very quickly. That’s the hole point of it.
So, we got the decision very quickly.
And then we had the court decision to get back to the UK, but we weren’t given the passports, to head back.
So, I was then kind of left homeless for, about
two months - in Sweden. With the kids.
And, you know, I don’t have a house there, I don’t have a car there so - I was staying on people’s sofas, Airbnbs, like.. hotels, hostels (skratt) - you know - just trying to get by.
So, It took about
three months, really, to get them home and then .."
(Programledaren avbryter och börjar fråga om Holly Oaks... )
Jag tycker man kan tolka C:s svar om två samt tre månader som att det är en beskrivning av större intervaller än bara just tiden mellan tingsrättens dom 9 maj och återkomsten till UK den 15 maj. Men förstår att det också går att tolka mer bokstavs-noga.
Såvida inte du eller någon annan verkligen VET när C fick barnens pass så blir det spekulation.
Min spekulation: C kan ha fått passen när hovrätten den 13 maj meddelade avslag på inhibitionsyrkandet eller när hovrätten den 15 maj meddelade det slutliga beslutet.
MZ ska ha uppgett i hemvist-processen att om hovrätten i sak beslutat att barnen skulle återföras till UK så skulle han inte motsätta sig det.
Det är inte känt hur sen MZ agerade när hovrätten beslutade att inte bevilja PT men möjligen skulle MZ:s utfästelse till hovrätten kunna tolkas som att MZ till slut överlämnade passen.
Men jag har ju faktiskt ingen aning om vilka pass-handlingar som användes när C reste tillbaks med barnen till UK. Man kan väl inte utesluta möjligheten att C ansökte om pass på
Storbritanniens ambassad i Sverige. Kan inte de brittiska passreglerna för barn, vet inte om det krävs, likt i Sverige, att bägge vårdnadshavare måste underteckna ansökan.
Kanske framkommer det längre fram uppgifter om passen i tvisten om skilsmässan, underhåll mm. Men det beror nog på om den svenska tingsrätten kommer
förklara sig behörig i frågan om
vårdnad.
Annars kanske vårdnadsfrågan prövas enligt engelsk lag, utan särskilt mycket insyn för allmänheten.