2025-08-29, 07:28
Medlem
Obolenskys avatar
Finns det någon pålitlig(!) webbsida som listar pågående bedrägerier per telefon där vältaliga personer försöker lura skjortan av äldre (och övriga fårskallar)?
Citera
2025-08-29, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky
Finns det någon pålitlig(!) webbsida som listar pågående bedrägerier per telefon där vältaliga personer försöker lura skjortan av äldre (och övriga fårskallar)?
Råd och rön har en "svarta listan", den innehåller företag som inte följer Allmänna reklamationsärendets beslut, https://www.radron.se/svarta-listan/

Om du tänker en lista på de som nu bedrar genom att låtsas vara en ekonomikändis med mera, så hamnar nog inte dessa på någon lista då de knappast ens är företag. Där får man nog helt enkelt följa råden som polisen, media, ens bank och aktiemäklare ger.
Citera
2025-08-29, 09:31
Medlem
Obolenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Råd och rön har en "svarta listan", den innehåller företag som inte följer Allmänna reklamationsärendets beslut, https://www.radron.se/svarta-listan/

Om du tänker en lista på de som nu bedrar genom att låtsas vara en ekonomikändis med mera, så hamnar nog inte dessa på någon lista då de knappast ens är företag. Där får man nog helt enkelt följa råden som polisen, media, ens bank och aktiemäklare ger.

I den region bedrägerier jag vistas i får man lyssna till den ena fantastiska skrönan efter den andra hur fantastiskt lättblåsta alla grannar är - så kul att man själv skulle vilja regissera och iscensätta en bedrägerivåg bara för att få ha lite roligt (göra en Roy Andersson-pastisch)!

PS Jag får väl skapa en tråd här själv, typ ”Stora Bedrägeri-listan, pågående brott”!
Citera
2025-08-29, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky
I den region bedrägerier jag vistas i får man lyssna till den ena fantastiska skrönan efter den andra hur fantastiskt lättblåsta alla grannar är - så kul att man själv skulle vilja regissera och iscensätta en bedrägerivåg bara för att få ha lite roligt (göra en Roy Andersson-pastisch)!

PS Jag får väl skapa en tråd här själv, typ ”Stora Bedrägeri-listan, pågående brott”!
En bedrägeritråd vore intressant. Tipsa mig om du drar igång någon, även om jag kanske hittar den ändå eftersom jag följer "Privatekonomi".

Har frågat en del kollegor, och ingen säger sig ha köpt aktier på inrådan från AI-genererade ekonomifigurer, men man kanske vill hålla det för sig själv.

Mårder, en av de som blivit drabbade, har berättat att han försökt diskutera med några som nappat på hans AI-gubbe som rekommenderar udda frimärksaktier, men säger att de inte trott honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in