2025-08-26, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergenbananen
Hej jag säljer lite saker som jag importerar från utlandet.

Som privatperson dvs har inget AB

Jag försöker ta allt kontant som jag bara kan. Sen lite på revolut. Men vanligt folk vet sällan vad det är och tycker det låter konstigt.

Vill ju inte få min swish spärrad hos banken.

Finns det någon bank där ute i världen man kan öppna konto på helst anonymt. Och fixa en kortterminal som är kopplad till den banken och även smidiga onlinebetalningar som vanligt folk fattar hur dem gör ?

Tanken är att starta ett ab, men det blir nog först nästa år.
Du bedriver näringsverksamhet. Din frågeställning borde snarare ha varit: Vad ska jag välja för företagsform och hur startar man ett företag?
Citera
2025-08-27, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Du bedriver näringsverksamhet. Din frågeställning borde snarare ha varit: Vad ska jag välja för företagsform och hur startar man ett företag?

Planen är att starta ett ab lite längre fram. Men då detta bara är en bisyssla utöver mitt vanliga jobb så har jag inte tid i överflöd.
Citera
2025-08-27, 15:18
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Planen är att starta ett ab lite längre fram. Men då detta bara är en bisyssla utöver mitt vanliga jobb så har jag inte tid i överflöd.

Är det inte enklare att göra korrekt från början? Eftersom du köper in produkter med syfte att sälja vidare så har du startat näringsverksamhet redan. Frågan är hur länge du känner för att ha ett svartjobb, även om risken för att bli upptäckt är relativt låg, så är det väl rätt onödigt att starta din framtida företagskarriär med näringsförbud och åtal för skattebrott?
Citera
2025-08-27, 17:21
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Du behöver inte ett AB registrera en enskild firma och ansök om momsregistrering och F skatt.
Ange en låg omsättning så behöver du bara deklarera en gång om året i samband med din vanliga deklaration.
Citera
2025-08-27, 17:23
Medlem
Gaspodins avatar
Citat:
Dom dshtd tidigare i tråden: varför skaffar du inte en enskild firma?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in