2025-08-27, 13:39
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Varför inte?
Vilket tidsperspektiv använder du?
1, 3 eller 5 år på när kriget är över.
Hur många gånger har inte en vinnare utropats sedan 2022...

Fråga 1
I mina ögon är det 2 förlorare, men det är ju subjektivt.
Fråga 2
Jag lever för dagen! Det kan växla fort eftersom båda länderna är beroende av president Trumps välvilja.
Bestämmer sig Trump att öka eller minska stödet/vapen till Ukraina så växlar vinden.
Fråga 3
Har aldrig sett en vinnare utropats. Ge gärna exempel på ett segertal.
Citera
2025-08-27, 13:44
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Fråga 1
I mina ögon är det 2 förlorare, men det är ju subjektivt.
Fråga 2
Jag lever för dagen! Det kan växla fort eftersom båda länderna är beroende av president Trumps välvilja.
Bestämmer sig Trump att öka eller minska stödet/vapen till Ukraina så växlar vinden.
Fråga 3
Har aldrig sett en vinnare utropats. Ge gärna exempel på ett segertal.

Jag syftar på alla som säger att nu har X redan vunnit.
Ryssland anses redan ha förlorat. De kommer inte uppnå alla sina mål, om ens något.
Ukraina har förlorat människoliv.
Så visst finns det förlorare som man kan plocka ut.

Men då förlorade Ryssland redan 2014, när man satte sig i en internationellt svår situation.
Citera
2025-08-27, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Jag önskar också fred på jorden.
Hur kan du garantera frihet och fred med ett nytt storkrig? Vem ska ge dig dessa garantier?
Tänk om dom du ska befria inte vill bli befriade? Tänk om dom som inte vill bli befriade är fler och starkare än befriarna?

Var det inte det den psykotiske dvärgen i kreml borde ha "tänkt" på innan hen invaderade, ockuperade, annekterade och för sitt imperialistiska anfallskrig mot det till ryssland fredliga grannlandet Ukraina?
Citera
2025-08-27, 13:47
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Det har jag inte sett.
Jag söker på nätet och alla träffar på frågan, säger att Putin vägrar komma till ett möte.

Utifrån vad Lavrov sa i intervju, så förstår jag bättre att Ryssland har en taktik i detta. En annan taktik.

Inget möte utan en presidentagenda. Detta var viktigt för Lavrov att framhålla. Ex ett avtal som ska signeras.(min tolkning, på vad som är en värdig presidentagenda)
För att signera ett avtal, krävs det en legetim president. För enl ryssland en legetim president, krävs nyval.
För att kunna göra val i Ukraina, krävs att undantagslagar upphävs.
Undantagslagar kan endast hävas efter minst eldupphör.
Eldupphöra kommer inte ske. Man ska ha ett fredsavtal, direkt.

Så Ryssland har byggt upp, för de själva, ett moment 22.

Sedan förstår jag inte vad Ryssland har att göra med vem som är president i Ukraina, mer än att de gärna vill störta Zelensky.
Du sneseglar, orsaken är att Putin inte vill diskutera någon med zelensky utan att länderna kommit någon vart med förhandlingarna på lägre nivå först. Sannolikt skulle ett sådant möte inte tillföra något alls.

Finns för övrigt gott om moment 22 lägen för Ryssland.
Citera
2025-08-27, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Wolfgang är en känd desinformatör
Ska du ha orden direkt från källan? CBS intervju med Lavrov
Russian FM Lavrov says no Putin-Zelenskyy meeting is planned, despite WH claims
https://www.youtube.com/watch?v=EhMbnD3LGZE
Citera
2025-08-27, 14:04
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RusskiFob
Ska du ha orden direkt från källan? CBS intervju med Lavrov
Russian FM Lavrov says no Putin-Zelenskyy meeting is planned, despite WH claims
https://www.youtube.com/watch?v=EhMbnD3LGZE
Jag läste artikeln och den är fylld med insinuationer och faktafel, en desinformatör helt enkelt
Nej, inget möte lär enkelt komma till pga det vore ett totalt meningslöst sådant. Putin vägrar om inte vissa villkor infrias och likaså zelensky
Citera
2025-08-27, 14:05
Medlem
Citat:
Jag läste artikeln och den är fylld med insinuationer och faktafel, en desinformatör helt enkelt
Nej, inget möte lär enkelt komma till pga det vore ett totalt meningslöst sådant. Putin vägrar om inte vissa villkor infrias och likaså zelensky
Ta dig igenom klippet så hörs allt i det, det är ju knappt 2 H med er kära Lavröv
Citera
2025-08-27, 14:55
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Cirka September 2024:
Trodde Pokrovsk skulle falla i intervallet 1 januari-31 mars. Jag fick fel med cirka 5 månader, där Ukraina miste kontrollen i centrala Pokrovsk (men nu har återfått dominans).
Jaså Pokrovsk har redan fallit i ryssarnas händer i din verklighetsuppfattning. När du definierar omvärlden på det sättet saknar du läsvärde. Du gör dig meningslös.

Då har Kyiv, Charkiv och Mykolaiv fallit till ryssarna. Och Moskva har fallit i ukrainska GUR's händer. Det är en alternativ verklighet. Staden Kherson däremot var ockuperad i 6-6½ månad 2022, det hände på riktigt, UAF var borta från stan. Det är utifrån en meningsfull definition. Du är så skräpig.
Citera
2025-08-27, 15:03
Medlem
Taggads avatar
Rysk "taktik"är att leva (dö) upp till propagandan (som tråden känner så väl) i efterhand.

Citat:
Rysk framgång tonas ner: ”Jagar ikapp propagandan”
Av Marcus Andersson
Publicerad 27 augusti, 13:35
Norberg säger att ryska soldater pressas att ta land som det egna försvarsdepartementet redan har hävdat kontroll över för att undvika bestraffning. Därför skickas en ”köttstorm” fram, vilket leder till stora förluster.

– Ryska förband får kriga ikapp propagandabilden, säger han.
https://omni.se/rysk-frammarsch-tona...andan/a/vgMVA5
Citera
2025-08-27, 15:05
Medlem
GustavAnders avatar
Här är verkligheten om alla ryzka "framgångar".

--------------------------
Sanningen är att Ryssland bara har tagit några procent av Ukrainas territorium sedan slutet av 2022, trots att man ständigt skryter om nya framryckningarOffensiven är dessutom kostsam. Norberg säger att ryska soldater pressas att ta land som det egna försvarsdepartementet redan har hävdat kontroll över för att undvika bestraffning. Därför skickas en ”köttstorm” fram, vilket leder till stora förluster.
– Ryska förband får kriga ikapp propagandabilden, säger han
----------
SVD militäranalytiker Norberg.

( ser att jag var 2a på detta..)
Citera
2025-08-27, 16:36
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Att zelenski kräver något väldigt svåruppnåeligt ska infrias först är inte att vara för ett möte

Svårt är inte = omöjligt.

Tror det är logiskt. Historien ska inte upprepa sig.

Om Putin sätter ett möte till nästa vecka, så väcker det andarna i de som ska komma med säkerhetsgarantierna.
Citera
2025-08-27, 16:38
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Du sneseglar, orsaken är att Putin inte vill diskutera någon med zelensky utan att länderna kommit någon vart med förhandlingarna på lägre nivå först. Sannolikt skulle ett sådant möte inte tillföra något alls.

Finns för övrigt gott om moment 22 lägen för Ryssland.

Sneseglar??

Lägre nivå har upprepat samma sak sedan 2022. Ukraina ska underkasta sig Ryssland.
Så länge detta mantra upprepas, blir det ingen högre nivå.
Tror det är dumt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in