Flashback bygger pepparkakshus!
2025-08-26, 22:16
Medlem
BombaySaphires avatar
Ålandsmejeriets smör är bäst.

https://www.cajsawarg.se/produkt/ala...landsmejeriet/
Citera
2025-08-26, 22:45
Medlem
Adelsdams avatar
Äter inte smör så ofta med Bregott är det som används när det väl ska ätas smör.
Citera
2025-08-26, 23:48
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
På smörgåsen har jag ProActiv (hette tidigare Becel ProActiv) med växtsteroler som verkar kolesterolsänkande. Eller så mosar jag en avokado och har istället.

Du menar antagligen proaktivgåsen eller avokadogåsen. Du kan inte göra en smörgås utan smör, lika lite som du kan laga en fiskrätt utan fisk, eller baka chokladtårta utan choklad. En skiva bröd utan smör är en skiva bröd och inget annat.
Citera
2025-08-27, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum
Rapsolja är inte inflammatoriskt. Det är en myt som sprids av foliehattar. Tvärtom är normala mängder antiinflammatoriskt.

Det är en raffinerad olja, PUFA lagras i fettvävnad och har en halveringstid på 1-2 år vilket betyder att det skulle ta ca 5 år att bli kvitt PUFA om du slutade idag och sen lyckades hålla dig helt från att få i dig mer!
Citera
2025-08-27, 08:31
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robinluva
ghee eller smen, finns det någon svensk butik som har det i sitt standardsortiment?
mejerimaffian...

(offtopic har börjat använda airfryer, har oftast någon fet köttbit/bacon/grädde så klarar mig utan opastöriserad smör/olja)

Ghee brukar man kunna hitta på dunk hos "Orten butiken"/"Turk-livs" men det är ganska dyrt tom i dom butikerna.
Citera
2025-08-27, 08:34
Medlem
Det är fascinerande att inte ens TS vet vad smör är.
Citera
2025-08-27, 08:39
Medlem
Sereenas avatar
Brukar mest blir Valio, Matriket eller Milbona här, och ibland Lidls osaltade irländska (Golden Hills) om jag hittar det på kort datum (brukar bunkra och hiva i frysen då).

Till mackor så hyvlas det direkt from kylen med en klassisk gammal osthyvel ärvd från mormor som skivar tunna skivor.
Citera
2025-08-27, 11:08
Medlem
DisneyMouses avatar
Förr körde jag med bregott original. Sen blev det för dyrt.
Då bytte jag till Flora extrasaltat, som jag tycker är rätt gott.
Citera
2025-08-27, 11:48
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisneyMouse
Många gör som du, går från en naturlig råvara till en industriellt framställd produkt tillverkad av matolja, vatten, aromämnen. Lite sorgligt tycker jag. Varför inte fortsätta använda smör men snåla lite med det gula guldet? Fetthalten är oftast lägre i margarinet pga allt vatten ändå. Eller om det är billig olja som gäller, varför inte köpa billig olja? Varför måste den vara vattenblandad, härdad, blekt, smaksatt för att likna smör? Ringa lite schysst olivolja på mackan eller nåt.
Citera
2025-08-27, 14:18
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisneyMouse

Fast tråden är ju för smör, inte margarin/lättarin.
Citera
2025-09-05, 17:56
Medlem
Sladdarens avatar
Bregott på nybakat surdegsbröds limpa ifrån bageriet är grejer. Var ute å plockade lingon så blev en hel del mackor så.. och the. Har teleskop plockare så böjer mig inte ner som en fikus iaf.. Färdig böjd rygg för länge sen
Senast redigerad av Sladdaren 2025-09-05 kl. 17:59.
Citera
2025-09-06, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Ta rumstempererat smör.
Smält ungefär en femtedel av det.
Häll ihop och vispa för glatta livet tills det blir vitt och fluffigt. Är nog smidigast med elvispen.

Går även bra att frysa in och/eller göra kryddsmör på.

Lycka till!

Nu är det ett tag sedan jag vispade smör men jag har aldrig smält något av det. Iaf funkar det bra att vispa som det är om det är rumstempererat på sommaren.

Väldigt trevligt att smaksätta är det. Med örter, citron, ansjovis, parmesan, finhackade oliver osv lite beroende på vad man ska ha det till.

Köper oftast det som är billigast på kampanj vilket nästan alltid är Valio eller Tine.. Arlas produkter är alltid dyrast.
Gäller även Bregott, Gårdsgoda som är slående likt är alltid billigare trots att det importeras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in