2025-08-26, 12:01
Medlem
Som rubriken lyder har jag fått reda på att några kontaktat polisen för att spana på mig då de sagt att jag pågår med en illegal aktivitet, vilket lett till att de buggat min telefon . Vad kan de få tag på min telefon, är det bara samtalen?
Citera
2025-08-26, 12:10
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d6jo
Som rubriken lyder har jag fått reda på att några kontaktat polisen för att spana på mig då de sagt att jag pågår med en illegal aktivitet, vilket lett till att de buggat min telefon . Vad kan de få tag på min telefon, är det bara samtalen?

Samtal, SMS m.m.
Oftast måste de beslagta telefonen för andra grejer som kan finnas i luren.
Citera
2025-08-26, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-Roev
Samtal, SMS m.m.
Oftast måste de beslagta telefonen för andra grejer som kan finnas i luren.

Så om jag förstått det rätt så kan dem inte läsa något annat än min SMS och samtal så länge de inte beslagtar min telefon ?
Citera
2025-08-26, 12:15
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Så om jag förstått det rätt så kan dem inte läsa något annat än min SMS och samtal så länge de inte beslagtar min telefon ?

Är ingen expert inom området men det verkar logiskt iallafall.
Citera
2025-08-26, 12:19
Medlem
franges avatar
Och hur vet du med säkerhet att telefonen är buggad?
Citera
2025-08-26, 12:21
Medlem
Det beror på hur högprofilerad du är. Sedan 2020 får polisen lov att använda programvara som installeras på den misstänktes telefon eller dator. Avlyssningen sker då på klientsidan, alltså spegling av information direkt från enheten som avlyssnas. Det spelar då ingen roll hur krypterad enheten och/eller meddelanden är, eftersom de mer eller mindre ser din skärm. En lägre nivå av övervakning är som tidigare skribent har påtalat att de övervakar okrypterad internettrafik, sms och samtal via teleoperatören. De kan i detta fall inte läsa krypterade meddelanden.

Om du är inskriven hos psykiatrin och har någon tidigare ställd diagnos som medför vanföreställningar och/eller hallucinationer (psykos, schizofreni, schizoaffektiv, bipolär sjukdom) så skulle jag säga att risken att du avlyssnas är i det närmaste 0%. Oavsett om du tycker att diagnosen är korrekt eller inte.
Citera
2025-08-26, 12:25
Medlem
Pelle-Roevs avatar
En kompis fick in nån spionapp i sin iPhone, den blev seg och laddade ur batteriet snabbare än normalt. Gick att göra en "fabriksreset" på den, blev som "ny" igen!
Citera
2025-08-26, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-Roev
Är ingen expert inom området men det verkar logiskt iallafall.

Yes, finns det något sätt jag kan kontakta polisen för att avsluta deras spaning på mig. De som anmält är några som har ett personligt agg mot mig och det brottet de anklagar mig för kan jag inte straffas för då jag ej begått det så de förklarat det för polisen.
Citera
2025-08-26, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Och hur vet du med säkerhet att telefonen är buggad?

Då de anklagar mig för att ha distribuera alkohol till minderåriga. Och fick höra av en pålitlig källa som känner de som anmälde mig.
Citera
2025-08-26, 12:37
Medlem
Citat:
Då de anklagar mig för att ha distribuera alkohol till minderåriga. Och fick höra av en pålitlig källa som känner de som anmälde mig.

Du är paranoid, det är hela saken.
Citera
2025-08-26, 12:46
Medlem
fido1986s avatar
Tror inte telefonen är buggad. Vid allvarlig brottslighet kan de avlyssna och bugga men det ska inhämtas tillstånd från domstol. Det är korta intervall åt gången som beviljas som kan förlängas. Du ska få information om saken efteråt även om det blir nerlagt.

Svårigheten med att bugga är att få in sådan programvara på telefonen. Att avlyssna samtal eller veta mellan vilka telefoner som sms skickats utan att veta innehållet är enkelt för det sker hos operatören.

Tips kan ju vara att använda dig av appar som Signal när du langar sprit till småtjejer, så pratar du väder och vind med svärmor på vanliga telefonen.
Citera
2025-08-26, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Tror inte telefonen är buggad. Vid allvarlig brottslighet kan de avlyssna och bugga men det ska inhämtas tillstånd från domstol. Det är korta intervall åt gången som beviljas som kan förlängas. Du ska få information om saken efteråt även om det blir nerlagt.

Svårigheten med att bugga är att få in sådan programvara på telefonen. Att avlyssna samtal eller veta mellan vilka telefoner som sms skickats utan att veta innehållet är enkelt för det sker hos operatören.

Tips kan ju vara att använda dig av appar som Signal när du langar sprit till småtjejer, så pratar du väder och vind med svärmor på vanliga telefonen.

Tror du kanske läste fel, jag langar inte sprit till folk utan det är en anklagelse gjord av personer med ett personligt agg till mig. Hela grejen är bara att jag vill avsluta spaningen på mig på enklast och smidigast då jag ej vill bli avlyssnad av andra skäl.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in