2025-07-26, 22:03
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Nej, jag har ingen lust att byta vardag med en akutsjuksköterska. Vård är inte en bransch som intresserar mig.

Vad jag kommenterade var det faktum att de knappast tjänar dåligt eller har det mer stressigt än andra. Däremot är de extremt duktiga på att klaga över hur jobbigt och stressigt de har det. P.g.a. reasons har jag varit inlagd på sjukhus flera gånger de senaste två åren och har då kunnat övertyga mig om riktigheten i dessa påståenden. Sköterskor, undersköterskor och läkare har i så gott som samtliga fall haft mycket att göra, men knappast oöverkomliga mängder jobb.

Det rör sig här om akutmottagningar och två olika större avdelningar på tre olika sjukhus.
Du har alldeles för dålig koll för att kunna veta vad du pratar om. Du har rätt till att tro eller tycka vad du vill men jämfört med mig som har 30 års erfarenhet väger dina åsikter fjäderlätt i det här fallet.

Du har 0 erfarenhet av att jobba i vården så du har noll koll på vad som sker bortom ditt synfält. Sorry men sjukvårdspersonal tjänar dåligt och de har en mycket stressig arbetsmiljö MEN det är såklart olika från arbetsplats till arbetsplats. Jag har bra koll på det här. Det har inte du men du får tro eller tycka vad du vill.

Gå i mina skor eller låt bli att uttala dig om min arbetsmiljö.
Citera
2025-07-27, 03:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klon1
Borde gälla alla. En kontorsråtta får betalt från minut ett denne kommer in på jobbet.

Så de som jobbar på kontor är "råttor" enligt dig?

Men kontorsråttor har inte tillgång till arbetskläder. Kontorsråttor måste själva köpa in sina kläder och ta på sig dem hemma. Kan inte glida in och nappa åt sig några förutbestämda kläder på storleksmärkta hyllor och sedan bara kasta av sig dem efter jobbet - för att man vet att någon annan tvättar dem.

Vill du ha extra betalt för att du kör långsamt till jobbet också?
Citera
2025-08-10, 19:26
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profeten-Allan
Då vi som arbetar inom sjukvården måste byta om före och efter så är det helt orimligt att man inte får extra pröjs för ombyte. Man ska leta slösa tid på att hämta ut ny klädsel varje pass och sedan leta sig till omklädningsrummet, byta om och låsa in saker. Ibland hämta ut larm och sedan leta sig till avdelningen.

Man borde få pröjs för 15 min innan och 15 efter. Dvs 30 min/dag.

Åsikter?

Du har rätt.

Dessutom är det viktigt att komma ihåg: Offentlig sjukvård som är skattefinansierad ska beskattas på vinster från de allra rikaste, aldrig från löntagare. Att löntagare idag finansierar välfärdsstaten är varken hållbart eller rättvist. Det visar bara att systemet är genomruttet och inte kan tas på allvar förrän vi har verklig rättvisa. Så länge orättvisa råder har vi som arbetar och betalar skatt med våra låga löner all rätt att ställa krav.
Citera
2025-08-10, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertEriksson99
Du har rätt.

Dessutom är det viktigt att komma ihåg: Offentlig sjukvård som är skattefinansierad ska beskattas på vinster från de allra rikaste, aldrig från löntagare. Att löntagare idag finansierar välfärdsstaten är varken hållbart eller rättvist. Det visar bara att systemet är genomruttet och inte kan tas på allvar förrän vi har verklig rättvisa. Så länge orättvisa råder har vi som arbetar och betalar skatt med våra låga löner all rätt att ställa krav.

Vi har haft massinvandring till Sverige i decennier. Vad tror du att det kalaset har kostat/kostar?

T ex cirka 150 000 somalier - av vilka uppemot 90 % lever på bidrag och få av de övriga gör någon svensk glad.

Och det är löntagarna som finansierar massinvandringen.
Men du vill väl både ha massinvandring av våldsamma bidragstagare och skattedöden för svenska företagare?
Citera
2025-08-10, 23:11
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaVindar
Vi har haft massinvandring till Sverige i decennier. Vad tror du att det kalaset har kostat/kostar?

T ex cirka 150 000 somalier - av vilka uppemot 90 % lever på bidrag och få av de övriga gör någon svensk glad.

Och det är löntagarna som finansierar massinvandringen.
Men du vill väl både ha massinvandring av våldsamma bidragstagare och skattedöden för svenska företagare?

Nej. Jag vill ha återvandring av alla icke-vita från västvärlden. Även rasmixade barn födda här ska lämna. Kostnaden för detta vill jag ska betalas av de rikaste kapitalisterna högst upp i pyramiden, inte av småföretagare eller löntagare.
Citera
2025-08-24, 12:16
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
På en vårdavdelning: Hjälpa patienter med personlig hygien, bäddning av sängar och byte av sängkläder. Hjälp vid måltider, hämta mat, kolla vad patienten får äta, mata patienter vid behov. Hjälpa patienter med mobilitetsproblem. Trycksårsprofylax. Delegerad medicisk omsorg, temp, blodtryck, puls, andning, syresättning. Blodprovstagning (ibland) och EKG. Anteckningar om mat vätska osv. Sårvård. Journal. Kommunikation med familj. Överse patientens allmänna tillstånd. Om inte särskild personal, skjutsa patient till t ex röntgen. Väcka patienten, stoppa om, trösta. Dokumentera och fylla på förråd. Göra fin avliden patient.

Missade jag något? Mest troligt.
Det där är många sidospår men kortfattad så torkar ni bajs och handlar mat. Lägger ett bamseplåster vid behov osv.
Citera
2025-08-24, 13:03
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Det där är många sidospår men kortfattad så torkar ni bajs och handlar mat. Lägger ett bamseplåster vid behov osv.

Varför skulle USK springa ut och handla mat? Det fattar du väl att andra gör på ett sjukhus/vårdhem/äldreboende?
Citera
2025-08-24, 14:44
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Varför skulle USK springa ut och handla mat? Det fattar du väl att andra gör på ett sjukhus/vårdhem/äldreboende?
Du förnekar alltså att ni på ert jobb handlar mat som usk?
Citera
2025-08-24, 20:47
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Du förnekar alltså att ni på ert jobb handlar mat som usk?

Jag är inte USK, och på avdelningar handlar de inte mat, nej. De gör det t ex i hemtjänsten.

Har du haft tillräckligt roligt nu?
Citera
2025-08-24, 21:01
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Jag är inte USK, och på avdelningar handlar de inte mat, nej. De gör det t ex i hemtjänsten.

Har du haft tillräckligt roligt nu?
Du måste inte jobba på avdelning bara för du är usk
Citera
2025-08-24, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Profeten-Allan
Då vi som arbetar inom sjukvården måste byta om före och efter så är det helt orimligt att man inte får extra pröjs för ombyte. Man ska leta slösa tid på att hämta ut ny klädsel varje pass och sedan leta sig till omklädningsrummet, byta om och låsa in saker. Ibland hämta ut larm och sedan leta sig till avdelningen.

Man borde få pröjs för 15 min innan och 15 efter. Dvs 30 min/dag.

Åsikter?
Jobba i Norge eller Danmark, där är vårdjobb inte totalt eftersatta som i Sverige. Facket och sossarna har pissat på vårdjobben sedan tidiga 90talet.

Skaffa turnus och skit i Sveriges alla problem. Jobba 1 vecka, ha ledigt 2-3, med mycket bättre lön.
Citera
2025-08-24, 21:10
Medlem
Citat:
Detta inlägg är en effekt av hur en hel kultur (den svenska) kan nedvärdera en hel arbetssektor.

Anledningen är arbetsgivaren. Och hur arbetsgivaren kontrollerat facket i alla år.

Hemligakapten; du kommer också bli gammal.

Vill du att kunnig vårdpersonal tar hand om dig eller vill du att det är två personer som inte kan svenska på en hel jävla vårdavdelning?

Tänk lite på det 😚
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in