• 7
  • 8
2025-08-21, 13:59
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Du menar att det har med slöjan att göra? I så fall skulle jag vilja argumentera för att du har helt fel.

Det har med de manliga muslimska strukturerna att göra där kvinnan ses som en trasdocka utan något speciellt värde. Kvinnan ses som mannens ägodel mer eller mindre.

Så frågan varför feministtramset inte protesterar högljutt mot detta är mycket märkligt. Till och med när kvinnor som är uppväxta under förnedringen tar upp förtrycket de varit utsatta för så står vänstersnusket och kallar dem för rasister. Helt sjukt.

Jag tycker att du missar vissa aspekter av hur muslimska män ofta ser på kvinnor, särskilt i jämförelse med vissa västerländska normer. Här är några saker som kan vara värda att tänka på:

För det första tar många muslimska män ansvar i sina relationer på ett sätt som ofta saknas i väst. De lämnar inte sina kvinnor bara för att relationen blir lite jobbig, utan försöker lösa problem och bygga långsiktighet. Äktenskapet ses som ett heligt kontrakt, inte bara som en känslomässig relation, vilket skapar mer stabilitet och trygghet för båda parter.

Männen tar ofta hand om sina kvinnor ekonomiskt och ser till att de inte tvingas ut i arbete om det inte är nödvändigt. Det handlar inte om att förminska kvinnan, utan om att ge henne trygghet och möjligheten att fokusera på familj och hem om hon vill.

Respekten för kvinnan syns också i hur relationen värderas. Kvinnan ses inte som ett objekt för tillfälliga nöjen, utan som en individ värd att ta seriöst och bygga en genuin relation med. Familjens och barnens trygghet är centrala, och moderskapet hedras på ett sätt som ofta förbises i väst.

Det betyder inte att allt är perfekt – inget system är det – men jämfört med vissa västerländska ideal, där ekonomiska fördelar ofta prioriteras på bekostnad av stabila familjerelationer, finns här en annan balans mellan socialt ansvar, respekt och långsiktighet.

Sammanfattningsvis: muslimska mäns syn på kvinnor och familj bygger ofta på respekt, ansvar och stabilitet, vilket är värden som ibland glöms bort i väst.
Citera
2025-08-21, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Jag tycker att du missar vissa aspekter av hur muslimska män ofta ser på kvinnor, särskilt i jämförelse med vissa västerländska normer. Här är några saker som kan vara värda att tänka på:

För det första tar många muslimska män ansvar i sina relationer på ett sätt som ofta saknas i väst. De lämnar inte sina kvinnor bara för att relationen blir lite jobbig, utan försöker lösa problem och bygga långsiktighet. Äktenskapet ses som ett heligt kontrakt, inte bara som en känslomässig relation, vilket skapar mer stabilitet och trygghet för båda parter.

Männen tar ofta hand om sina kvinnor ekonomiskt och ser till att de inte tvingas ut i arbete om det inte är nödvändigt. Det handlar inte om att förminska kvinnan, utan om att ge henne trygghet och möjligheten att fokusera på familj och hem om hon vill.

Respekten för kvinnan syns också i hur relationen värderas. Kvinnan ses inte som ett objekt för tillfälliga nöjen, utan som en individ värd att ta seriöst och bygga en genuin relation med. Familjens och barnens trygghet är centrala, och moderskapet hedras på ett sätt som ofta förbises i väst.

Det betyder inte att allt är perfekt – inget system är det – men jämfört med vissa västerländska ideal, där ekonomiska fördelar ofta prioriteras på bekostnad av stabila familjerelationer, finns här en annan balans mellan socialt ansvar, respekt och långsiktighet.

Sammanfattningsvis: muslimska mäns syn på kvinnor och familj bygger ofta på respekt, ansvar och stabilitet, vilket är värden som ibland glöms bort i väst.

Är hedersrelaterat våld och förtryck respekt? Detta problem fanns inte när Sverige var svenskt. Att familjer och klaner bestämmer vem kvinnan ska gifta sig med? Och det kan vara en äldre kusin?
Citera
2025-08-21, 16:10
Medlem
NyfikenMenErfarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
För naturligtvis är kvinnor så viljelösa att de aldrig kan välja ha hijab på egen hand

Sen kan du säkert komma på andra skäl att Hells Angels väst är problematisk, även om det är roligare att gå fram och klaga på att den är ful. Talar man om hur den skrämmer folk blir de bara stolta.

Jag skrev inte att jag var av åsikten att hijab/burka är att kvinnor inte kan bestämma själv. Jag bara förklarade för dig vad trådstarten handlar om. Synd att du ej förstår det.

Nej jag ser inte hur kläder är problematiska. Jag känner både kvinnor med burka, folk i mc miljö, ortengrabbar, svennar från landet. Bryr mig inte vad någon har på sig eller vad deras kläder signalerar.

Däremot håller jag med om att Hells Angels i sig inte bidrar med något särskilt positivt.
Citera
2025-08-21, 16:25
Medlem
Ulf-Knulldells avatar
Jag pallar inte bry mig om hijaber och religioner o skit tillräckligt mycket för att hålla på att ställa till en scen kring det hela.
Det absolut bästa hade varit om Svenskarna och muslimerna hade kommit fram till att "agree to disagree" och gemensamt riktat ilskan mot statsaparaten och de styrande, då jävlar hade dom börjat skita knäck på regeringskansliet på riktigt!

Genom att söndra och härska kan dom spela oss som fioler och det börjar fan bli pinsamt att folk inte förstår det ännu..
Citera
2025-08-21, 16:58
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:

Problemet är att de tvingar på kvinnan detta tänkandet även när kvinnan inte vill eller tycker annorlunda. Det där det stora problemet ligger. Därför kan du likställa kvinnan med en ägodel.

Därför är islam så fruktansvärt hemsk.

Dina exempel är inte ett dugg relevanta i förhållande till det hemska jag skrev om islam. Eller anser du att det är relevant att ta upp Hitlers goda sidor när man talar om han gärning?
Citera
2025-08-21, 18:54
Medlem
Citat:

Sharia är en tydlig könsmaktsordning som innebär:

Strikta könsroller där flickor och kvinnor är underordnade män

Påtvingade klädregler för att accepteras i gemenskapen

Begränsningar av rörelsefrihet i det offentliga rummet

Begränsningar i umgänge, särskilt med pojkar och män – även på arbetsplatser

Rättsliga och sociala konsekvenser för den som avviker

Kvinnor inom islam anses alltså var underordnad mannen. Ska man inte ta seden dit man kommer, och låta kvinnor ha samma frihet som svenska kvinnor?

Läste ett utdrag ur Koranen där mannen som belöning kommer att få leva med vackra kvinnor. Och det var även beskrivningar av deras bröst, och att de inte har hängbröst. Och vad får kvinnan för belöning? Hon får fortsätta att vara gift med samma man! Även om han betedde sig illa mot henne? Det är ju ett straff! Samtidigt som han umgås med alla dessa vackra kvinnor som enligt Koranen aldrig åldras?

Vad är detta för religion när det gäller hur kvinnor ska behandlas? Detta vill vi inte ha i här i Sverige. Kristendomen har alltid varit den största religionen, och så ska det förbli. Inte Islam!
Senast redigerad av Newton555 2025-08-21 kl. 19:08.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in