2025-08-19, 00:40
Medlem
Hej vänner!

Då jag senast nu i sommar besökte min mamma i Söderköping lånade jag hennes cykel och gjorde den korta och angenäma turen ut till Mem (namnet uttalas lokalt /memm/, med kort e, torde gå tillbaka till allraminst medeltiden, och har alltså ingenting med memer, memes eller andra moderna påfund att göra!) vid Göta kanals mynning i Östersjön.

Vid Mem fann jag en liten stig, nästan dold av högt gräs och vass, som ledde ned till en märkvärdig byggnad. Nå, egentligen var väl byggnaden inte så märklig: ett litet tegelhus om kanske tre ggr fem meter, med öppning utan dörr, samt med en liten sittbänk, och med rejäl takhöjd i valvet. Ungefär som en malplacerad busskur.

Det märkligaste var dock taket, som var gjort av kopparplåt, och i vart och ett av de fyra hörnen utsmyckat med en magnifik bronsskulptur. Nämligen, medsols från nordöst till sydväst: (1) en man som skyggar ögonen med handen och ser ut mot havet; (2) en kråka (ev. generisk fågel); (3) en julgran ā la Disney; och sist (4) ett kvinnohuvud.

Vem lade ned tid och pengar på att skapa detta konstverk, utan att ens (såvitt jag kunde se) signera det? Och vad symboliserar de fyra figurerna i hörnen?

Någon som vet?
Senast redigerad av Nakkvarr 2025-08-19 kl. 00:46.
Citera
2025-08-19, 00:49
Medlem
Den finns på Göta kanalbolagets sida: https://www.gotakanal.se/sv/inspiration/19-mil-konstrunda

Citat:
Utpost, Mem

I Mem, vid Göta kanals inlopp från Östersjön, står Richard Johanssons skulptur Utpost från 2004. Verket är placerat en bit in på den utskjutande landtungan vid Mems sluss och för där en dialog med det lilla fyrtonet utanför den motsatta strandremsans spets. Det är en liten byggnad med rustika tegelfasader och fyra bronsfigurer på taket. Matrosen som är en symbol för farväl och återseenden, Baltzar von Platen som betraktare av sin kanal, trädet som en bild av de naturupplevelser som väntar längs färden och fågeln som något årligt återkommande.

På konstnärens wikipediasida finns en länk till en arkiverad sida med mer information.

https://web.archive.org/web/20160304185750/http://www.visionervidvatten.se/utpost.htm
https://sv.wikipedia.org/wiki/Richard_Johansson_(konstn%C3%A4r)
Senast redigerad av Hominem 2025-08-19 kl. 00:52.
Citera
2025-08-19, 06:41
Medlem
Vilket märkligt och fult verk, jag får dystopiska vibbar.

Citat:
Det är en liten byggnad med rustika tegelfasader och fyra bronsfigurer på taket. Matrosen som är en symbol för farväl och återseenden, Baltzar von Platen som betraktare av sin kanal, trädet som en bild av de naturupplevelser som väntar längs färden och fågeln som något årligt återkommande.

Den officiella beskrivningen låter som en rövarhistoria man har dragit till med, riktad till oss plebejer som tror på allt som står i tidningarna. Eliten och de hemliga sällskapen konverserar inte med ord, utan med tecken och symboler. Och, utan att vara någon expert så kan jag se att det dryper av frimurarsymbolik här.

Ett litet frimurartempel i miniatyr är vad det är. Att det är uppfört för att "kommunicera med en fyr på andra sidan vattnet" gör att fyren och templet bildar ett slags portal tillsammans, där portalen penetreras av kanalen och alla båtar som färdas där. Typisk fruktbarhetssybolik á la frimurare/kabbalister.
Sen står en gubbe (matrosen) och spanar efter deras nya messias (antikrist) som förväntas dyka upp genom portalen snart. Att minitemplet har öppna portar och ett kupoltak invändigt gör även byggnaden till ett slags portal.

Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Det märkligaste var dock taket, som var gjort av kopparplåt, och i vart och ett av de fyra hörnen utsmyckat med en magnifik bronsskulptur. Nämligen, medsols från nordöst till sydväst: (1) en man som skyggar ögonen med handen och ser ut mot havet; (2) en kråka (ev. generisk fågel); (3) en julgran ā la Disney; och sist (4) ett kvinnohuvud.

Pyramidformen på koppartaket har den typiska illuminati/frimurarformen. Figurerna på taket har garanterat andra symbolvärden än de som anges officiellt ocskå. Julgranen är en gammal hednisk (fruktbarhets)symbol. Kråkan skulle symbolisera fenixfågeln som uppstod ur från askan/undervärlden eller nåt, även där finns en fruktbarhetskoppling. För övrigt samma story som med den hedniska påskharen och fruktbarhetsgudinnan Isis/Ishtar/Astoreth, samma skit under olika namn. Eller så är det en uggla som är en annan frimurarsymbol.

Noterbart är också att huvudet, som sägs föreställa von Platen (enligt den officiella beskrivningen), uppfattades av TS som ett kvinnohuvud. Att avbilda samtliga figurer som androgyna avarter är också en frimurartradition. Exempelvs som den sk Frihetsgudinnan, som är gestaltad som en uppenbar man, och i själva verket symboliserar Ishtar/Isis, dvs en "gudinna" som egentligen är en man.
Citera
2025-08-19, 08:22
Medlem
Klas-Vegass avatar
Tack för tipset. Skall ta en sväng förbi med min vita skåpbil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in