2025-08-18, 10:17
Medlem
GormDenGamles avatar
I menyn i Finder, finns det "senaste". Hur får man bort innehållet i denna?
Det går fint att radera för hand. Men då försvinner filen även helt från datorn. Och det vill jag inte. Jag vill endast att filerna jag öppnar inte ska synas i "senaste".
Citera
2025-08-18, 10:28
Medlem
Den är ingen riktig "directory" så det är bara att högerklicka och "Ta bort från sidofältet"
Citera
2025-08-18, 10:31
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Catoa
Den är ingen riktig "directory" så det är bara att högerklicka och "Ta bort från sidofältet"

Jag vet att det går att ta den bort. Men när man tar den fram igen, är alla senaste filerna man har öppnat där. Och det vill jag inte.
Citera
2025-08-18, 10:43
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Jag vet att det går att ta den bort. Men när man tar den fram igen, är alla senaste filerna man har öppnat där. Och det vill jag inte.
Jag har för mig att du kan hitta läsbara filer i ~/Library/Preferences
Minns inte exakt vad de heter eller exakt vilken mapp de finns.
Du kan prova skriva det här i terminal.app för att få lista på filer som innehåller filnamnet:
grep 'namn på fil i senaste' "~/Library/Pref*/*.*"
sedan kan du radera dem med rm kommandot.
I terminal kan det vara lite trixigt med vilka citattecken som används.
Vill du har info om ett kommando, skriv man innan kommandot, tex man grep.
Citera
2025-08-18, 10:45
Medlem
Noetlovskijs avatar
Nu sitter jag tyvärr inte på Mac för tillfället, men kanske något i denna artikel kan hjälpa dig:

https://mackeeper.com/blog/how-to-clear-recents-on-mac/?srsltid=AfmBOoqnp22_HoIwnzxxiF4eWetOHhA0qah1ZuGi4 KzYllyKluoQ11BH
Citera
2025-08-18, 11:45
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Jag har för mig att du kan hitta läsbara filer i ~/Library/Preferences
Minns inte exakt vad de heter eller exakt vilken mapp de finns.
Du kan prova skriva det här i terminal.app för att få lista på filer som innehåller filnamnet:
grep 'namn på fil i senaste' "~/Library/Pref*/*.*"
sedan kan du radera dem med rm kommandot.
I terminal kan det vara lite trixigt med vilka citattecken som används.
Vill du har info om ett kommando, skriv man innan kommandot, tex man grep.

Tack. Men jag ska erkänna att jag inte förstår en skit av detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Nu sitter jag tyvärr inte på Mac för tillfället, men kanske något i denna artikel kan hjälpa dig:

https://mackeeper.com/blog/how-to-clear-recents-on-mac/?srsltid=AfmBOoqnp22_HoIwnzxxiF4eWetOHhA0qah1ZuGi4 KzYllyKluoQ11BH

Tusen tack. Men då behövde jag betala för ett program.
Märkligt att det inte bara går att låta bli att "senaste" finns.
Citera
2025-08-18, 11:57
Medlem
Clownfysiks avatar
Jag är inte säker på att det går att bara få bort senaste från söken. Om du kan tänka dig att få bort allt så är det en smal sak att fixa, men just bara det senaste vetefan hur man löser. Kanske med något obskyrt terminalhack.
Citera
2025-08-18, 12:04
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clownfysik
Jag är inte säker på att det går att bara få bort senaste från söken. Om du kan tänka dig att få bort allt så är det en smal sak att fixa, men just bara det senaste vetefan hur man löser. Kanske med något obskyrt terminalhack.

Alltså, det går att radera om du trycker på själva filen. Men då tar man den bort helt och hållet från datorn. Jag vill ju endast ta den bort från "senaste".
Citera
2025-08-18, 12:07
Medlem
Jordgubbes avatar
Vad säger Apple Support?
Citera
2025-08-18, 12:08
Medlem
Clownfysiks avatar
Citat:
Alltså, det går att radera om du trycker på själva filen. Men då tar man den bort helt och hållet från datorn. Jag vill ju endast ta den bort från "senaste".
Ok. Kanske lite missförstånd från min sida då. Jag trodde att du ville dölja senaste sökningar i från resultaten när du söker.

Exakt hur gör du när du tar bort posten?
Citera
2025-08-18, 12:10
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Tack. Men jag ska erkänna att jag inte förstår en skit av detta.

Tusen tack. Men då behövde jag betala för ett program.
Märkligt att det inte bara går att låta bli att "senaste" finns.
Då kan det få bli din första hemläxa i bash. Eller att hitta någon som kan visa dig hur man använder terminal om inte youtube räcker.

De där senastemenyerna är troligtvis hårdkodade i programmen.

För övrigt tror jag inte någon rensningsapp kommer ta bort com.finder.pref eller vad filen heter.
Samma fil innehåller inställningar som man vanligtvis vill spara.
Om du har tur så ligger de i en separat fil ( typ recentitems.pref ) som du bara kan radera.
Vad de där filerna heter ändras mellan olika MacOS verisioner, så det är bäst att köra grep kommandot för att vara säker.

Jag har provat att ändra filerna i en texteditor på min mac, och det slutade med att datorn Finder crashade och inte gick att få igång så fort datorn försökte använda de ändrade filerna. Lösningen var att radera filerna med rm kommandot i terminal.
Citera
2025-08-18, 12:10
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clownfysik
Ok. Kanske lite missförstånd från min sida då. Jag trodde att du ville dölja senaste sökningar i från resultaten när du söker.

Exakt hur gör du när du tar bort posten?

Nej, nej. Söker aldrig på något.
Men i Finder, i menyn, finns det "senaste". Här kan man se alla filer som man har öppnat. Detta vill jag inte ska synas. Men om jag högerklickar och raderar, slängs själva ursprungsfilen istället för att endast ta den bort från "senaste".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in