2025-08-17, 21:39
Medlem
Gromyko-666s avatar
Jag har Klarna konto med tillhörande Klarna Visa kort där betalningarna dras från mitt bankkonto via autogiro.
Jag har enbart mer eller mindre slutat använda Klarna de senaste åren men har varit tvungen använt Klarna direkbetalning för t.ex tidningsprenumerationer då det ibland inte funnits några akternativ. Då har jag betalt via Klarna "betala direkt" vilket inte använder visa kortet. Mitt senaste Klarna Visa kort fick jag i januari 2025 och det har enbart legat hemma i en låda som ingen har tillgång till, jag har inte använt mitt nya Klarna's Visakort alls!

För snart 2 veckor sedan när jag var och handlade i Ullared fick jag plötsligt ett SMS där Klarna meddelade att de uppmärksammat en ovanlig aktivitet med mitt klarna visa kort. Jag loggade in på Klarna's hemsida och meddelade att jag inte hade använt mitt Klarna kort för detta inköp. Klarna spärrade genast mitt visakort och jag trodde allt var över. Bra tänkte jag att de har koll på om någon annan använder mitt kort. Jag fick hem mitt nya Klarna kort några dagar senare som direkt hamnade i samma låda som det gamla kortet.

Men samma dag så betalade Klarna ändå ut hela beloppet som var tillfälligt spärrat till butiken (Aliexpress) och beloppet drogs då direkt från mitt bankkonto via autogiro. Köpet var nog gjort utomlands eftersom det betalades i US dollar.

Alltså hur är detta möjligt:
1. Först hur är det möjligt att någon annan utomstående kan använda mitt nya Klarna kort som jag själv aldrig har använt, ej heller hade jag lagt till detta visakort i min mobil (Google Pay). Kortet är hemma och har aldrig använts innan detta bedrägeri. Det enda jag hade gjort var att aktivera kortet när jag fick det.

2. Klarna visste ju om att köpet var bedrägeri, jag hade ju meddelat dem att denna transaktionen inte var gjort av mig och de hade då spärrat mitt Klarna kort, men ändå betalar de ut beloppet till butiken som vanligt som om inget konstigt hade hänt.

Klarna har ju ingen som helst kundtjänst, det går inte att ringa deras kundtjänst eller att maila dem. Det enda som går att göra är att reklamera köpet via deras hemsida med 3 veckors handläggningstid.

Någon som vet vilken typ av bedrägeri som jag blivit utsatt för?

Vad kan jag göra nu? Det verkar som att Klarna ändå tror att det var jag som hade gjort köpet.
Citera
2025-08-17, 21:49
Medlem
Hur kan beloppet dras samma dag via autogiro?

Autogiro dras en gång per månad, enligt det avtal man upprättar.
Citera
2025-08-17, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromyko-666
Jag har Klarna konto med tillhörande Klarna Visa kort där betalningarna dras från mitt bankkonto via autogiro.
Jag har enbart mer eller mindre slutat använda Klarna de senaste åren men har varit tvungen använt Klarna direkbetalning för t.ex tidningsprenumerationer då det ibland inte funnits några akternativ. Då har jag betalt via Klarna "betala direkt" vilket inte använder visa kortet. Mitt senaste Klarna Visa kort fick jag i januari 2025 och det har enbart legat hemma i en låda som ingen har tillgång till, jag har inte använt mitt nya Klarna's Visakort alls!

För snart 2 veckor sedan när jag var och handlade i Ullared fick jag plötsligt ett SMS där Klarna meddelade att de uppmärksammat en ovanlig aktivitet med mitt klarna visa kort. Jag loggade in på Klarna's hemsida och meddelade att jag inte hade använt mitt Klarna kort för detta inköp. Klarna spärrade genast mitt visakort och jag trodde allt var över. Bra tänkte jag att de har koll på om någon annan använder mitt kort. Jag fick hem mitt nya Klarna kort några dagar senare som direkt hamnade i samma låda som det gamla kortet.

Men samma dag så betalade Klarna ändå ut hela beloppet som var tillfälligt spärrat till butiken (Aliexpress) och beloppet drogs då direkt från mitt bankkonto via autogiro. Köpet var nog gjort utomlands eftersom det betalades i US dollar.

Alltså hur är detta möjligt:
1. Först hur är det möjligt att någon annan utomstående kan använda mitt nya Klarna kort som jag själv aldrig har använt, ej heller hade jag lagt till detta visakort i min mobil (Google Pay). Kortet är hemma och har aldrig använts innan detta bedrägeri. Det enda jag hade gjort var att aktivera kortet när jag fick det.

2. Klarna visste ju om att köpet var bedrägeri, jag hade ju meddelat dem att denna transaktionen inte var gjort av mig och de hade då spärrat mitt Klarna kort, men ändå betalar de ut beloppet till butiken som vanligt som om inget konstigt hade hänt.

Klarna har ju ingen som helst kundtjänst, det går inte att ringa deras kundtjänst eller att maila dem. Det enda som går att göra är att reklamera köpet via deras hemsida med 3 veckors handläggningstid.

Någon som vet vilken typ av bedrägeri som jag blivit utsatt för?

Vad kan jag göra nu? Det verkar som att Klarna ändå tror att det var jag som hade gjort köpet.

Hej

Det går att ringa dem det har jag gjort tidigare.
https://www.klarna.com/se/kundservice/

På hemsidan:

Det snabbaste sättet att få support om betalningar, returer och mer är att chatta med oss
​via appen.

Ring oss på 08-120 120 10
Öppettider:
Mån – Fre 08:00 – 22:00
Lör – Sön 08:00 – 17:00
Stängt på helgdagar.

Rapportera bedrägeriförsök: 08-120 120 12

Öppettider: 24/7
Citera
2025-08-17, 22:20
Medlem
Gromyko-666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SixtenHergard
Hej

Det går att ringa dem det har jag gjort tidigare.
https://www.klarna.com/se/kundservice/

På hemsidan:

Det snabbaste sättet att få support om betalningar, returer och mer är att chatta med oss
​via appen.

Ring oss på 08-120 120 10
Öppettider:
Mån – Fre 08:00 – 22:00
Lör – Sön 08:00 – 17:00
Stängt på helgdagar.

Rapportera bedrägeriförsök: 08-120 120 12

Öppettider: 24/7

Tack jag fick pratat med klarna ikväll och det visade sig det fanns fler pågående transaktioner som blev flaggade och spärrade, men innan detta skedde hade bedragarna redan lyckats handla med mitt kort. Frågan kvarstår dock, hur fick de tag i mina klarna kortuppgifter?
Citera
2025-08-17, 22:30
Medlem
Dirk.Coetzees avatar
Skumt att nån handlar med ditt Klarna-Visa-kort om du aldrig gjort det själv!
Har en kollega som beställde nåt på nätet för några år sen och där kunde man tydligen endast betala med Visa, Mastercard eller AmEx-kort, så han knappade in siffrorna i formuläret. Nån vecka senare drogs det några tusenlappar från hans konto, nån hade köpt nåt i en fysisk butik nånstans i Asien.
Citera
2025-08-17, 22:47
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Det finns bedragare som bulktestar kortnummer så det är en dålig idé att ha kort aktiverade som man inte använder.
Citera
2025-08-17, 22:54
Medlem
JustTrollings avatar
BIN attack.

https://stripe.com/en-ee/resources/more/what-are-bin-attacks-heres-what-businesses-should-know
Citera
2025-08-17, 23:09
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Hur kan beloppet dras samma dag via autogiro?

Autogiro dras en gång per månad, enligt det avtal man upprättar.
Ett autogiromedguvande är en fullmakt som du ger ett företag och ger dem rätten att dra pengar från ditt konto. I själva tjänsten finns inga begränsningar på när det kan göras eller hur mycket pengar som kan dras. Det regleras i avtal mellan dig och företaget du gett medgivande till. Det innebär i praktiken att de när som helst kan dra vilket belopp som helst (dvs. inte bara en gång per månad).
Citera
2025-08-17, 23:50
Medlem
Carpedijems avatar
Du nämner att de inte har någon som helst kundtjänst, men ändå lyckades kontakta dem och de spärrade kortet direkt?

Klarna har visst en kundtjänst där du får prata med en medarbetare ganska direkt.
Citera
2025-08-18, 01:03
Medlem
Vissa kort har internet köp och automat uttag spärr

Har klarna liknande grej?

Jag har detta off hela tiden
Citera
2025-08-18, 03:05
Medlem
Även om man har autogiro får man lägga igenom köpen dvs godkänna i Klarnas app. Jag har också sett skumma transaktioner men då är det bara att rapportera problem på köpet så kommer Klarna ta det med den aktuella butiken, finns då inte tillräckligt kött på benen eller direkt felaktiga uppgifter kommer inte butiken få några pengar. Och du behöver ej betala.
Citera
2025-08-18, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
Vissa kort har internet köp och automat uttag spärr

Har klarna liknande grej?

Jag har detta off hela tiden
Internet och utlandssköp kan stängas av. Du kan inte ta ut pengar med Klarna kortet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in