2025-08-14, 08:21
Medlem
Rumpkorvens avatar
Jag har slutat att äta på restauranger. Det har blivit för dyrt helt enkelt. Förr kunde jag gå ut och käka på lunchen ibland för att det var gott och hyfsat prisvärt. Nu tycker jag att det kostar mer än det smakar. Allt är i mindre förpackningar och priser ökar. Scandic utesluter frukost i rumspriset, Peter Stordalens hotell slutar med smör, Marabou sänker grammen på kakorna och höjer priserna... Lönerna ökar inte heller.

Men tråden fokuserar på restauranger. Kvaliteten har blivit sämre också. Se bara på tomatskivorna man får i salladen eller på hamburgaren.. De har inte ens orkat skära bort den gröna pluppen där kvisten satt.. Maten är så dyr att det helt enkelt inte är värt det, och jag gör godare mat själv. En måttstock för mig gällande restauranger är att maten ska vara godare än vad jag själv gör hemma, annars kan det kvitta.

Ska man ha något som faktiskt är gott där kockarna vet vad de gör, så får man betala 450 kr för en torsk liksom.. Och då är den pytteliten. Då får man besöka mcdonalds på vägen hem. Vad fan liksom?

Hur upplever ni det hela? Äter ni på restauranger i samma grad som förr?
Citera
2025-08-14, 08:25
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Går också sällan ut nu förtiden. Priset speglar inte upplevelsen.
Och ta en drink ute är ju bara att glömma. Larvigt dyrt!

Man kan heller inte påstå att det är inflation då en inflation också höjer lönerna. Detta är greedflation! Möjligen stagflation.
Citera
2025-08-14, 08:28
Medlem
zombie-nations avatar
Gud så hemskt, den gröna pluppen sitter kvar!

Tycker absolut det är värt att äta ute ibland, man får hitta de bästa ställena, tyvärr är det lite så att mellanstora städer har den värsta utematen.

De absoluta favoritställena jag hittat är i småstäder. Billigare också.
Citera
2025-08-14, 08:44
Medlem
Är det hamburgare du har som riktmärke för dina luncher, så förstår jag inte riktigt din trådstart.

En dagens rätt på en hyfsad krog för 130:- är oslagbart. Försök laga till en sjömansbiff, schnitzel eller fiskgratäng för samma pris. Inklusive salladsbuffe, kaffe och kaka.

Och man betalar väl knappast 450:- för en torsk till lunch, det kostar den inte ens på Operakällarens Bakficka
Citera
2025-08-14, 08:46
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Man kan heller inte påstå att det är inflation då en inflation också höjer lönerna. Detta är greedflation! Möjligen stagflation.

Som uppvuxen under 80-talet så har jag samma bild av inflation som du, att det för konsumenten i praktiken handlar om ett nollsummespel, men det verkar som att vi har fel. Tydligen definieras inflation idag helt enkelt som allmänt stigande priser.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Inflation

Som svar på TS fråga: Nej jag har inte slutat äta på restaurang, men det är ju helt klart mindre prisvärt idag än för tre fyra år sen. Och jag upplever att det har blivit dyrare snarare än sämre med bibehållet pris.
Citera
2025-08-14, 08:48
Medlem
pn222jws avatar
"Äter ni på restauranger i samma grad som förr?"
Nej, absolut inte. Ett undantag är om man verkligen vill fira något som gått bra. Lyxiga färdiga hemrätter som alternativ, exempelvis Gooh och ICA's egna har också blivit godare.
Citera
2025-08-14, 08:52
Medlem
styckets avatar
jag började aldrig

kan man laga mat så kan man
Citera
2025-08-14, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
"Äter ni på restauranger i samma grad som förr?"
Nej, absolut inte. Ett undantag är om man verkligen vill fira något som gått bra. Lyxiga färdiga hemrätter som alternativ, exempelvis Gooh och ICA's egna har också blivit godare.

För 65 spänn?
Citera
2025-08-14, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Jag har slutat att äta på restauranger. Det har blivit för dyrt helt enkelt. Förr kunde jag gå ut och käka på lunchen ibland för att det var gott och hyfsat prisvärt. Nu tycker jag att det kostar mer än det smakar. Allt är i mindre förpackningar och priser ökar. Scandic utesluter frukost i rumspriset, Peter Stordalens hotell slutar med smör, Marabou sänker grammen på kakorna och höjer priserna... Lönerna ökar inte heller.

Men tråden fokuserar på restauranger. Kvaliteten har blivit sämre också. Se bara på tomatskivorna man får i salladen eller på hamburgaren.. De har inte ens orkat skära bort den gröna pluppen där kvisten satt.. Maten är så dyr att det helt enkelt inte är värt det, och jag gör godare mat själv. En måttstock för mig gällande restauranger är att maten ska vara godare än vad jag själv gör hemma, annars kan det kvitta.

Ska man ha något som faktiskt är gott där kockarna vet vad de gör, så får man betala 450 kr för en torsk liksom.. Och då är den pytteliten. Då får man besöka mcdonalds på vägen hem. Vad fan liksom?

Hur upplever ni det hela? Äter ni på restauranger i samma grad som förr?
Jag går som förut, vilket inte är särskilt ofta. Oftast av sociala skäl, få chansen att umgås med anhöriga, vänner, och det behovet kvarstår. För egen del, ensam, brukar jag köpa hämtmat.
Citera
2025-08-14, 09:17
Medlem
NorthSNKRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
jag började aldrig

Grattis till att ha orken och tiden att laga mat ordentligt varje dag..

Visst du kanske kör matlådor ibland.
Att gå ut och käka betyder ju inte att man inte kan laga mat, däremot skönt ibland slippa allt jobb kring matlagningen och få miljöombyte med trevligt sällskap ute på nåt ställe. Särskilt om man vill fira nåt

Men har också minskat på utebesöken, för dyrt sett till upplevelsen
Senast redigerad av NorthSNKR 2025-08-14 kl. 09:21.
Citera
2025-08-14, 09:22
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Som uppvuxen under 80-talet så har jag samma bild av inflation som du, att det för konsumenten i praktiken handlar om ett nollsummespel, men det verkar som att vi har fel. Tydligen definieras inflation idag helt enkelt som allmänt stigande priser.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Inflation

Som svar på TS fråga: Nej jag har inte slutat äta på restaurang, men det är ju helt klart mindre prisvärt idag än för tre fyra år sen. Och jag upplever att det har blivit dyrare snarare än sämre med bibehållet pris.
Så man har ändrat definitionen på inflation för att lura medborgarna. Man vill ta ännu mer från gemene man!
Det tycks vara så att någon hela tiden ska kompenseras för höjda priser men det är inte vi utan alltid någon på toppen som ska ha.

Märkligt att vi låter oss bli rånade. Varför är aldrig palestinademonstranterna och andra proffsdemonstranter emot detta? De har ju uppenbarligen hur mycket tid som helst men de kanske tycker allt är i sin ordning?
Citera
2025-08-14, 09:23
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
jag började aldrig

Så den som kan laga mat äter aldrig ute menar du?
Kan inte den som lagar god mat uppskatta ett restaurangbesök?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in