Flashback bygger pepparkakshus!
2025-08-12, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Fast det är inte Nato som.dragit igång något anfallskrig. Nato är en försvarsallians.

Jag svarade bara på din fråga, förmodligen känner sig Ryssland hotade när USA väljer att placera atomdrivna ubåtar som kan vara bestyckade med kärnvapen närmare Moskva etc.
Citera
2025-08-12, 23:47
Medlem
Gosifs avatar
Rubeln är rätt svag så det behövs nog väldigt mkt rubel för att komma upp i så mkt.

Ungefär som turkiska liren på 80-talet, då en mjölk kostade som en skottkärra med sedlar.
Citera
2025-08-13, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevePlasma
Ryssland planerar att spendera 1,1 trillion dollar i militära utgifter på 11 år, påstår Ukrainsk underrättelse. Det är inte bara en satsning på kriget i Ukraina utan att i princip ändra världsordningen till sin, alltså den Ryska regimens fördel. Det slutliga syftet är att ha full kontroll på bland annat råvaror, tillsammans med några andra stora och vänligt sinnade länder. Det är vä BRICS skulle jag tro. Pengarna är inte bara till vapen och soldater utan också till allt som kan kallas hybridkrig och påverkan.

Främst tänker man stärka diktaturer i Afrika och försöka försvaga och om möjligt störta demokratier. Inte så mycket själva dock utan med proxykrigföring. Resten av världen kommer inte förskonas, men exakt hur och var specifiseras inte. De drar sig inte för att utmana NATO även om de tänker vänta åtminstone till 2030.

Vafan händer?
Källor:

Du drar på ganska höga växlar här...

"Påstår Ukrainsk underrättelse", vad fan är det?

Dina länkar skiter jag i men varför drar du in Afrika?

Får de inte bestämma själva vem eller vilka de arbetar med eller?

Nä, jag förstår!

Det är de gamla herrarna som vägrar släppa taget om makten och inse att vitt är inte lika med rent, rätt eller oskuldsfullt...

Vitt blir lätt fult och fläckigt om man inte tvättar det noga.

Att behöva sitta här och utbilda människor när det finns ai och chat gpt.....

Hahaha... utan reella kunskaper är ingen någonting!
Citera
2025-08-13, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gscoIkljyikdvkhfdI
Jag svarade bara på din fråga, förmodligen känner sig Ryssland hotade när USA väljer att placera atomdrivna ubåtar som kan vara bestyckade med kärnvapen närmare Moskva etc.

Närmare Moskva? Ligger Moskva vid havet?

Både Ryssland och USA har kärnvapenbestyckade U- båtar som håller koll på varandra i typ norra ishavet och kanske Atlanten. Sedan många år. De U- båtarna är inte direkt gjorda för att operera I små pölar, i andra vatten.
Citera
2025-08-13, 00:06
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
"På gränsen till lågkonjunktur", samtidigt som Sverige har varit i en lågkonjunktur i flera år nu..

Ryssland har lägre både inflation och arbetslöshet än Sverige, samt högre tillväxt av BNP. Fler tramsargument?
Bensinpriset har ökat med 50% i år i Ryssland.

Om man nu har så låg inflation som du säger - varför har man då tvåsiffriga räntesiffror från Centralbanken? Det går väl inte riktigt ihop.
Citera
2025-08-13, 00:20
Avstängd
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Bensinpriset har ökat med 50% i år i Ryssland.

Om man nu har så låg inflation som du säger - varför har man då tvåsiffriga räntesiffror från Centralbanken? Det går väl inte riktigt ihop.

Källa? Vad jag kan se online så kostade det motsvarande 0,577 €/l den 13:e augusti 2024, och 6,44 €/l den 13:e augusti 2025. Det är inte i närheten av någon 50-procentig ökning, och fortfarande bland de lägsta bensinpriserna i världen.

Betydligt billigare än i Sverige, även om man tar löneskillnader i åtanke.

https://autotraveler.ru/en/russia/tr...el-russia.html

Edit: De kanske har höga räntor just för att hålla nere inflationen? Något den svenska Riksbanken verkar fullkomligt ointresserad av.
Citera
2025-08-13, 00:41
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Man behöver inte vara Einstein, för att veta att rysseriet kommer vilja hämnas för Västs stöd av Ukraina. Ett storkrig i Europa är oundvikligt. Frågan är när Ryssland kommer känna sig tillräckligt redo att anfalla NATO. Kan dröja två, fem år eller mer, men det kan också vara ett år. Ju fortare Ukrainakriget är slut, desto snabbare kommer Moskva kunna sätta igång med upprustningen.

Kreml hoppas såklart på att Trump håller sig neutral vid eventuell konflikt i Europa vilket är sannolikt.
Senast redigerad av BeHPNemesis12345. 2025-08-13 kl. 00:43.
Citera
2025-08-13, 00:54
Medlem
Symptms avatar
Putin lever nog inte om 11 år.
Citera
2025-08-13, 02:12
Medlem
Jag skulle bli betydligt mer orolig om det här vore Tyskland eller Japan, två väldigt kompetenta och produktiva länder med hög moralkänsla, som producerar grejer av hög kvalitet. Ryssland å andra sidan är typ som ett europeiskt Kina, dvs ett enormt land som främst fokuserar på kvantitet och som fortfarande är fast på 1900-talet vad gäller militära strategier osv. Känns mest som att Ryssland kommer sänka sig själva genom ett sådant massivt spenderande. Ryssland känns som sossarna i Sverige, allt ska lösas med pengar/skatter. Skit i korruption, byråkrati och slöseri på skitsaker. Allt löses genom att hälla pengar i bisarra kvantiteter där endast en liten del kommer till någon nytta.
Senast redigerad av Patch1 2025-08-13 kl. 02:14.
Citera
2025-08-13, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Symptm
Putin lever nog inte om 11 år.

Som om hans efterträdare kommer att bli bättre? Jag tror iaf inte det.
Citera
2025-08-13, 02:32
Medlem
Det förefaller vara en modest summa med tanke på vad USA spenderat på sitt försvar årligen sedan andra världskriget.
Citera
2025-08-13, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevePlasma
Ryssland planerar att spendera 1,1 trillion dollar i militära utgifter på 11 år, påstår Ukrainsk underrättelse. Det är inte bara en satsning på kriget i Ukraina utan att i princip ändra världsordningen till sin, alltså den Ryska regimens fördel. Det slutliga syftet är att ha full kontroll på bland annat råvaror, tillsammans med några andra stora och vänligt sinnade länder. Det är vä BRICS skulle jag tro. Pengarna är inte bara till vapen och soldater utan också till allt som kan kallas hybridkrig och påverkan.

Främst tänker man stärka diktaturer i Afrika och försöka försvaga och om möjligt störta demokratier. Inte så mycket själva dock utan med proxykrigföring. Resten av världen kommer inte förskonas, men exakt hur och var specifiseras inte. De drar sig inte för att utmana NATO även om de tänker vänta åtminstone till 2030.

Vafan händer?
Källor:
I runda slängar 11 triljarder kronor, eller 11000 biljoner? Runt 11 miljoner miljarder kronor? Enligt Google ai så uppgår världens årliga samlade bnp till 1000 biljoner kronor, siffror avrundade, osv. Nej, tror inte det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in