• 1
  • 2
2025-08-12, 21:46
Medlem
najah-al-shammaris avatar
Cirka 12 minuter och 35 sekunder in i Rapports sändning idag 12 augusti 2025 berättar Linda Nilarve om "kraftig värme på flera håll" i Europa.

Linda Nilarve säger:
Citat:
Det råder extremhetta på flera håll i Södra Europa just nu. I Spanien har temperaturer på över 40 grader uppmätts och det varma vädret har även orsakat flera stora bränder.

https://www.svtplay.se/video/KAM52y7...a&position=755

Själv bad jag två AI-sökmotorer att lista Europeiska skogsbränder under augusti, och deras brandorsaker (om det varit blixtnedslag, människor som rökt eller glömt grillar, människor som avsiktligt anlagt bränder, eller andra orsaker och isåfall vilka).

Jag fick svar att några varit misstänkt anlagda, i andra fall var brandorsaken okänd. Jag frågade om vilka bränder som orsakats av "det varma vädret" och fick till svar att varmt väder inte orsakar bränder.

Diskutera vad ni anser om SVTs faktakontroll.
Vilka är de "flera stora bränder" som ORSAKATS av "det varma vädret"? (vi ska inte diskutera bränderna i detta forum, men det är on-topic att presentera vilka bränderna är så vi kan förstå hur SVT gjort faktakontrollen)
Vilka källor använder SVT?
Bör SVT för sina skattemiljarder presentera källor?
Senast redigerad av najah-al-shammari 2025-08-12 kl. 21:49.
Citera
2025-08-12, 21:49
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najah-al-shammari
Cirka 12 minuter och 35 sekunder in i Rapports sändning idag 12 augusti 2025 berättar Linda Nilarve om "kraftig värme på flera håll" i Europa.

Linda Nilarve säger:

Själv bad jag två AI-sökmotorer att lista Europeiska skogsbränder under augusti, och deras brandorsaker (om det varit blixtnedslag, människor som rökt eller glömt grillar, människor som avsiktligt anlagt bränder, eller andra orsaker och isåfall vilka).

Jag fick svar att några varit misstänkt anlagda, i andra fall var brandorsaken okänd. Jag frågade om vilka bränder som orsakats av "det varma vädret" och fick till svar att varmt väder inte orsakar bränder.

Vilka är de "flera stora bränder" som ORSAKATS av "det varma vädret"?

varmt = torrt
torrt = lättantändligt
Citera
2025-08-12, 21:52
Medlem
Stenballes avatar
Vet inte om jag missförstått något här men värme gör att det blir torrt i markerna, och torka innebär större risk för att det ska börja brinna och att elden ska sprida sig.

Värme-torka-brandrisk.
Citera
2025-08-12, 21:54
Medlem
Citat:

Linda Nilarve säger:

Vilka är de "flera stora bränder" som ORSAKATS av "det varma vädret"? (vi ska inte diskutera bränderna i detta forum, men det är on-topic att presentera vilka bränderna är så vi kan förstå hur SVT gjort faktakontrollen)

Papper och trä kräver 65 grader antändnigs källa... är så sabla trött på denna klimat histeri
Citera
2025-08-12, 21:56
Medlem
Värme gör att marken blir torr och antänds väldigt lätt, därav stor brandrisk!
Citera
2025-08-12, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
varmt = torrt
torrt = lättantändligt
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Vet inte om jag missförstått något här men värme gör att det blir torrt i markerna, och torka innebär större risk för att det ska börja brinna och att elden ska sprida sig.

Värme-torka-brandrisk.
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA

Bror duktig förstår att det är lättare att antända ett torrt papper än ett blött papper, dock utan att läsa trådstarten och SVTs inslag. Läs gärna trådstarten och återkom med uppdaterade svar inom ramen för M&J och tråden.
Citera
2025-08-12, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Då bör dom säga torka, brukar ju varnas för brandrisk p g a torka i Sverige inte varma vädret.
Citera
2025-08-12, 22:06
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Bror duktig förstår att det är lättare att antända ett torrt papper än ett blött papper, dock utan att läsa trådstarten och SVTs inslag. Läs gärna trådstarten och återkom med uppdaterade svar inom ramen för M&J och tråden.

Så du förstår inte varför medierna påpekar att värme och torka bidrar till bränder?
En bortslängd cigarettfimp en regnig sommar orsakar sannolikt ingen större brand, men om det har varit varmt och torrt i flera veckor så är risken många gånger högre.

Samma sak gäller vid åsknedslag, grillning i naturen eller vid anlagda bränder.
Citera
2025-08-12, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Så du förstår inte varför medierna påpekar att värme och torka bidrar till bränder?
En bortslängd cigarettfimp en regnig sommar orsakar sannolikt ingen större brand, men om det har varit varmt och torrt i flera veckor så är risken många gånger högre.

Samma sak gäller vid åsknedslag, grillning i naturen eller vid anlagda bränder.

Du verkar fortfarande varken ha läst trådstarten eller sett SVT-klippet. Eller så har du helt enkelt valt att misstolka informationen som presenterats för dig.

SVT påstår inte att värme och torka bidrar till bränder, vilket du försöker göra gällande.

Vad SVT påstår framgår av trådstarten.

Jag har inte hittat något som tyder på att någon av skogsbränderna i Europa orsakats av blixtnedslag (det är ju därför jag efterlyser källor). Allt tyder på att det rör sig om anlagda bränder, eller möjligtvis rena olyckor där brandorsaken är okänd.

Värme och torka bidrar INTE till bränder. Värme och torka kan möjligen göra det lättare för en anlagd brand att spridas.
Citera
2025-08-12, 22:17
Medlem
Det är ju inte så att naturen självantäder för att det är varmt, åska kan ju dock förstås orsaka bränder men i de absolut flesta fallen är det ju människor som ligger bakom.

Australien har ju dock någon fågel som faktiskt kan hjälpa till att sprida bränder då den jagar insekter som försöker att fly, men den finns nog inte i Europa ;-)
Citera
2025-08-12, 22:29
Medlem
Stenballes avatar
Citat:

Värme och torka bidrar INTE till bränder. Värme och torka kan möjligen göra det lättare för en anlagd brand att spridas.

Jag vet helt ärligt inte om jag ska kalla det där för korkat, trams eller extremt okunnigt.

Den största skogsbranden i Sverige under min livstid startade av en gnista från en skogsmaskin 2014.
Det var varmt och torrt, och den där gnistan hade inte orsakat en stor skogsbrand om det inte hade varit så torrt.
https://www.ja.se/artikel/2235858/de...stmanland.html
Citera
2025-08-12, 22:50
Avstängd
De dagliga klimathysterinyheterna. Tänk om de kunde köra dagliga mord, rån, våldtäkter och annan skit I massinvandringens spår.. nej, istället kör de asysnyft kommunistsvin.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in