Flashback bygger pepparkakshus!
2025-08-12, 19:09
Avstängd
Ryssland planerar att spendera 1,1 trillion dollar i militära utgifter på 11 år, påstår Ukrainsk underrättelse. Det är inte bara en satsning på kriget i Ukraina utan att i princip ändra världsordningen till sin, alltså den Ryska regimens fördel. Det slutliga syftet är att ha full kontroll på bland annat råvaror, tillsammans med några andra stora och vänligt sinnade länder. Det är vä BRICS skulle jag tro. Pengarna är inte bara till vapen och soldater utan också till allt som kan kallas hybridkrig och påverkan.

Främst tänker man stärka diktaturer i Afrika och försöka försvaga och om möjligt störta demokratier. Inte så mycket själva dock utan med proxykrigföring. Resten av världen kommer inte förskonas, men exakt hur och var specifiseras inte. De drar sig inte för att utmana NATO även om de tänker vänta åtminstone till 2030.

Vafan händer?
Källor:
Citera
2025-08-12, 19:22
Medlem
One2Manys avatar
Ryssarna bygger luftslott samtidigt som hela deras ekonomi kollapsar

Varför inte satsa 10.000 miljarder trillioner när de ändå håller på och fantiserar?

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/-rantekollaps-hotar-ryssland-oro-inom-finanssektorn/

Citat:
Den ryska ekonomin är på glid. Efter en period av krigsdriven tillväxt bromsar nu allt från inhemsk konsumtion till exportkraft. Sanktioner, kostnadstryck, och strukturförskjutningar i hur den ryska ekonomin är uppbyggd gör utsikterna svåra även framöver.

Och nu kan hela den ryska finanssektorn vara i farozonen.

Rysslands näst största bank VTB bank har på ett halvår tappat på 49 procent av sitt räntonetto, alltså skillnaden mellan vad banken betalar och tjänar på räntor. Ett sådant stort tapp är ovanligt bland jämförbara banker världen över, rapporterar Bloomberg.
Citera
2025-08-12, 19:25
Medlem
DoktorGerards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevePlasma
Ryssland planerar att spendera 1,1 trillion dollar i militära utgifter på 11 år, påstår Ukrainsk underrättelse. Det är inte bara en satsning på kriget i Ukraina utan att i princip ändra världsordningen till sin, alltså den Ryska regimens fördel. Det slutliga syftet är att ha full kontroll på bland annat råvaror, tillsammans med några andra stora och vänligt sinnade länder. Det är vä BRICS skulle jag tro. Pengarna är inte bara till vapen och soldater utan också till allt som kan kallas hybridkrig och påverkan.

Främst tänker man stärka diktaturer i Afrika och försöka försvaga och om möjligt störta demokratier. Inte så mycket själva dock utan med proxykrigföring. Resten av världen kommer inte förskonas, men exakt hur och var specifiseras inte. De drar sig inte för att utmana NATO även om de tänker vänta åtminstone till 2030.

Vafan händer?
Källor:

Varför är detta relevant? Ryssland är ett skämt, de lyckas inte ens med krigsföring mot Ukraina. Det enda de har är kärnvapen med bristfällig funktion. Sluta bli rädd. Desto hårdare NATO går mot dem, desto bättre. Synd att Trump inte sätter hårt mot hårt.
Citera
2025-08-12, 19:27
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevePlasma

Vafan händer?
Källor:

Nej, de planerar att spendera över 1 biljon dollar (12 nollor efter ettan)
Du skriver resten på svenska och då kan du inte skriva triljon för det blir missvisande.

Triljon i USA 1 000 000 000 000 (en biljon på svenska)
Triljon på svenska 1 000 000 000 000 000 000 (mer än Rysslands BNP under de elva åren...)
Citera
2025-08-12, 19:31
Medlem
Hellesylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Du skriver resten på svenska och då kan du inte skriva triljon för det blir missvisande.

Triljon på svenska 1 000 000 000 000 000 000 (mer än Rysslands BNP under de elva åren...)

Jag tror ryssarna är livrädda för vad Kina kan hitta på i framtiden. Kanske de försöker att ta tillbaka förlorade landytor.
Citera
2025-08-12, 19:31
Medlem
Jordgubbes avatar
Konstiga länkar i trådstarten, referensen är snarare https://www.kyivpost.com/post/56774. Dvs till 2036, underrättelser från Ukraina och bra så dvs inte rysk propaganda.
Citera
2025-08-12, 19:37
Medlem
MrDonutss avatar
Inga problem. Det går lika fort i USA.
Att Ryssland är en stormakt går inte förneka men USA ligger långt före i och med att de satsat i så många år: erfarenheten är mycket större.
Men Kina och Ryssland mot omvärlden kan bli brutal
Sandlådan lär hamna i Ryssland och det lär bli störst attacker mellan USA-Rysslandgränsen med mindre mängd Amerikanare som styr oss proxys här i EU.
Senast redigerad av MrDonuts 2025-08-12 kl. 19:41.
Citera
2025-08-12, 19:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe

Ja ja men du förstår vad jag menar och jag vet inte riktigt vad jag ska välja för det är nog fler som använder den lite märkliga anglosaxiska sifferordningen.
Citera
2025-08-12, 19:43
Medlem
Sålänge det finns mäktiga skurkar så är väl alltid risken för krig närvarande, vilket vi sett så många ggr.

Moskvastaten drömmer om ett tredje världskrig, men det är också en fantasi eftersom även deras närmaste vänner är ganska ovilliga att bedriva krig. Flera av deras vänner är istället oerhört passiva och verkar mest måna om att få tillgång till råvaror och energi, dvs fortsätta ha moskvastaten som handelspartner.

Men de ser till att köpa allt billigare.

Det finns helt enkelt ingen som vill ha världskrig förutom moskvastaten och möjligen Nordkorea också.

För övrigt, om jag tolkar siffrorna rätt så planerar moskvastaten att spendera 1000 miljarder dollar, vilket väl är samma nivå som EU redan beslutat om att spendera på att bygga upp militär produktion och inköp med?

Dvs runt 8000 miljarder kr.
Senast redigerad av SecretGarden352 2025-08-12 kl. 19:46.
Citera
2025-08-12, 19:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorGerard
Varför är detta relevant? Ryssland är ett skämt, de lyckas inte ens med krigsföring mot Ukraina. Det enda de har är kärnvapen med bristfällig funktion. Sluta bli rädd. Desto hårdare NATO går mot dem, desto bättre. Synd att Trump inte sätter hårt mot hårt.
Jag tycker det är högst relevant. Ryssland själv är nog inte kapabla till att genomföra planen, men tillsammans med sina diktatorsbröder. En kanske två av dom har resurser och åtminstone Kina vill gärna se en världsordning där alla betydande länder är diktaturer och dom och några till förfogar över världens resurser.
Citera
2025-08-12, 19:52
Avstängd
Severlohs avatar
Jag varför inte, Ryssland har en ganska stark ekonomisk tillväxt.
Citera
2025-08-12, 19:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Sålänge det finns mäktiga skurkar så är väl alltid risken för krig närvarande, vilket vi sett så många ggr.

Moskvastaten drömmer om ett tredje världskrig, men det är också en fantasi eftersom även deras närmaste vänner är ganska ovilliga att bedriva krig. Flera av deras vänner är istället oerhört passiva och verkar mest måna om att få tillgång till råvaror och energi, dvs fortsätta ha moskvastaten som handelspartner.

Men de ser till att köpa allt billigare.

Det finns helt enkelt ingen som vill ha världskrig förutom moskvastaten och möjligen Nordkorea också.

För övrigt, om jag tolkar siffrorna rätt så planerar moskvastaten att spendera 1000 miljarder dollar, vilket väl är samma nivå som EU redan beslutat om att spendera på att bygga upp militär produktion och inköp med?

Dvs runt 8000 miljarder kr.

Jo det är sant att vi är uppe i liknande summor nu. Jag bekymrar mig mer för om Kina och eventuellt någon mer vill hänga på. Då kan det bli en helt annan kraft. Även Rysslands befolkning är rätt begränsad i sammanhanget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in