2025-08-12, 13:58
Medlem
ManMedProblems avatar
Jag har återkommande under ett par år sovit dåligt pga att jag får för mig att det är någon i lägenheten när jag sover. Jag kan vakna flera gånger per natt för att det känns som om någon tittar på mig eller befinner sig i närheten av min säng. Det här är något som kommit och gått sedan flera år tillbaka. Det var ganska länge sedan jag hade problem med det här men den senaste veckan har jag sovit dåligt nästan varje natt pga denna inbillade rädsla. Det handlar inte om mardrömmar utan mer om oro som byggs upp under sömnen.

Jag har tidigare haft en del sömnproblem men det gick att åtgärda genom att kontrollera mitt koffeinintag. Nu under sommaren dricker jag nästan aldrig kaffe så det har sannolikt inget med det att göra.

Någon mer som har problem med detta? Vad kan det bero på?
Citera
2025-08-12, 14:15
Medlem
kalkryggars avatar
Låter väldigt stressande och det måste vara jobbigt bara att somna. Kan det vara så att du stressar över detta när du är vaken så mycket att det tar sig in i dina drömmar?

Har du pratat med någon professionell om detta?
Citera
2025-08-12, 14:18
Medlem
Vad är det som säger att det inte är någon i ditt hem och bevakar dig?

Sätt upp säkerhetskedja på dörren, kolla av alla fönster o s v så det inte går att öppna utifrån. Det borde skänka ett lugn. I värsta fall får du väl dra lite snubbeltrådar med konservburkar som skramlar.

Jag får känslan av att du kan ha sömnparalyser samt att du klardrömmer, men att du inte riktigt vaknar till för att det ska sätta sig i minnet så du förstår det var en dröm. Kvar är bara känslan.
Citera
2025-08-12, 14:22
Medlem
ManMedProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Låter väldigt stressande och det måste vara jobbigt bara att somna. Kan det vara så att du stressar över detta när du är vaken så mycket att det tar sig in i dina drömmar?

Har du pratat med någon professionell om detta?

Nej jag är inte stressad över detta när jag ska gå och lägga mig. Jag tänker nästan aldrig på det när jag är vaken. Anledningen till att jag skriver om det nu är för att jag är så trött efter dålig sömn.
Citera
2025-08-12, 14:25
Medlem
ManMedProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robadido
Vad är det som säger att det inte är någon i ditt hem och bevakar dig?

Sätt upp säkerhetskedja på dörren, kolla av alla fönster o s v så det inte går att öppna utifrån. Det borde skänka ett lugn. I värsta fall får du väl dra lite snubbeltrådar med konservburkar som skramlar.

Jag får känslan av att du kan ha sömnparalyser samt att du klardrömmer, men att du inte riktigt vaknar till för att det ska sätta sig i minnet så du förstår det var en dröm. Kvar är bara känslan.

Jag är väldigt säker att det inte är någon i min lägenhet. Jag har säkerhetsdörr, bor högt upp så det går inte att klättra in genom balkongen. Jag kontrollerar alltid att dörren är låst innan jag ska sova och jag låser ibland polislåset inifrån.

Jag har haft klardrömmar tidigare, men jag har inte upplevt dem på samma sätt som det här. Det kanske är som du säger, men jag drömmer sällan samma dröm flera gånger, även om drömmarna kan handla om saker som ofta dyker upp.
Citera
2025-08-12, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManMedProblem
Jag är väldigt säker att det inte är någon i min lägenhet. Jag har säkerhetsdörr, bor högt upp så det går inte att klättra in genom balkongen. Jag kontrollerar alltid att dörren är låst innan jag ska sova och jag låser ibland polislåset inifrån.

Jag har haft klardrömmar tidigare, men jag har inte upplevt dem på samma sätt som det här. Det kanske är som du säger, men jag drömmer sällan samma dröm flera gånger, även om drömmarna kan handla om saker som ofta dyker upp.

Bli ok med att du är betraktad i så fall. Det är inte hela världen om det pågått en längre tid eftersom ingenting händer. Sluta kolla skräckfilm och sånt. Även om man inte skräms för stunden så kan det påverka en långt efteråt genom en höjd beredskap.

Tror att du kan behöva gå igenom lite levnadsvanor, mediciner, kosttillskott och annat för att se om det finns något som ger dig en förhöjd medvetenhet om denna närvaro. Det finns de facto ingen i ditt hem, och även om någon skulle stå och smyga på dig i natten, så är det efter all denna tid inget farligt. Har du något i din tillvaro som får dig att känna dig jagad eller iakttagen av andra skäl? Ekonomiska bekymmer kan skapa känsla av att någon är ute efter en(ofta är någon det )

Vet att det suger med livlig fantasi och jag har själv fått jobba med påträngande tankar eftersom jag har behövt vistas ensam i stora mörka lokaler nattetid, och det är inget kul att behöva gå runt där det öppnar upp sig mot långa korridorer i fullständigt mörker. Man ser ingenting, men känner vinden dra. Numera ger sådant mig inte längre något särskilt obehag.

Jag tror att du får lättare med att bara bli ok med känslan, än att försöka jaga bort den.
(annars, lägg ut mjöl på golvet, häng upp snubbeltrådar)
Citera
2025-08-12, 14:53
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
skaffa en kamera i sovrummet så ser du om någon bevakar dig, problem löst.
Citera
2025-08-12, 15:01
Medlem
OneTaps avatar
har du nån vind eller nåt utrymme som du glömt kolla? de händer titt som tätt att hemlösa luffare smyger in o bor hos folk. tror dock de e vanligare i USA men kan va värt o kolla runt en extra gång :P hittar du inget så gå till doktorn o få lugnande ut skrivet =)
Citera
2025-08-12, 15:04
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Nej jag är inte stressad över detta när jag ska gå och lägga mig. Jag tänker nästan aldrig på det när jag är vaken. Anledningen till att jag skriver om det nu är för att jag är så trött efter dålig sömn.

Så du menar att du inte tänker på och oroar dig det minsta lilla att detta ska ske under natten när du går och lägger dig? Låter otroligt. Men det är ju bra att det är så.

Men har du pratat med någon professionell om detta?
Citera
2025-08-12, 15:27
Medlem
Blaskas avatar
Har du annorlunda diet? Matsmältningsproblem kan ge ångest. Kanske är det varmt i ditt sovrum?
Citera
2025-08-12, 15:32
Medlem
Förstadiet till insomnia

Har du haft sömnparalys än TS?

Prova ta 100mg magnesium innan du ska sova det hjälpe mig litegrann när det var som värst.

Eller rök en braja det funkade faktiskt jättebra förutom att lungorna blev lite rostiga efter ett tag så la av med det.
Citera
2025-08-12, 15:33
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:

Det finns ting som varken bryr sig om låsta dörrar eller att dem inte ses. Rätt säker att du dragit på dig, tagit med hem en demon.

Känslan du beskriver stämmer o om du visar din tex rädsla när den sig på det.

Vill du ha hjälp o bli av med den så fråga gamle Blue. Jag har lösningarna o är ytterst kunnig i demonologi. Tror du inte alls på sådant kommer du garanterat fråga när tiden biter an.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in