2025-08-09, 21:29
Medlem
Hej!
Har någon här inne ett tips på en enkel dagstur för en oerfaren vandrare? Då menar jag en runda 5 km - 1 mil.

Ingen bergsklättring eller stora stup utan gärna hyfsat lätta.

Googlar och googlar men hittar ingenting, allt verkar vara ren bergsklättring. Och det finns så mycket fint att jag inte vet vart man ska börja. Har aldrig varit i Norge tidigare.

Tack på förhand
Citera
2025-08-09, 22:17
Medlem
Gick Briksdalsbreen för några veckor sedan med familjen, väldigt lätt promenad upp mot glaciär man inte når, pga den klättrar uppåt
Citera
2025-08-09, 23:14
Medlem
Norrbaggar1s avatar
Beitostølen er et bra utgangspunk for dagsturer: beitostolen.com

Har du bil?
Citera
2025-08-09, 23:19
Medlem
Norrbaggar1s avatar
https://www.beitostolen.com/
Citera
2025-08-09, 23:47
Medlem
Norrbagg79s avatar
Lite norr om Beito har man valdresflya, en vidda man kan gå rakt ut i fjället från vägen och sjöarna Bygdin och Gjende som erbjuder snygga vyer, båtturer och dagsturer.
Senast redigerad av Norrbagg79 2025-08-10 kl. 00:06.
Citera
2025-08-10, 01:04
Medlem
Hellesylts avatar
Jag har varit där och rekommenderar att åka till svenska fjällheimen i stället. Norge är ett u-land på många sätt. Vägarna är hemska, maten dyr och dålig, bra service finns inte, turister överallt sen flera år tillbaka. Naturen är nedsliten och ensidig.
Citera
2025-08-10, 14:00
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt
Jag har varit där och rekommenderar att åka till svenska fjällheimen i stället. Norge är ett u-land på många sätt. Vägarna är hemska, maten dyr och dålig, bra service finns inte, turister överallt sen flera år tillbaka. Naturen är nedsliten och ensidig.
Måste vara 40 år sen du var i Norge. Visst kan det vara mycket folk i Jotunheimen men det är väl mera ensidig natur i Sverige.
Citera
2025-08-10, 15:21
Medlem
Hellesylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Måste vara 40 år sen du var i Norge. Visst kan det vara mycket folk i Jotunheimen men det är väl mera ensidig natur i Sverige.

2022

Sverige är mycket större och har mycket mera fin natur än Norge, som bara är fjäll, fjäll och mera fjäll. Visst finns det fjordarna men har man sett en har man sett alla. Vill du bli fattig och betala överpris på allt är Norge ett bra resmål.
Citera
2025-08-10, 18:26
Medlem
Citat:
2022

Sverige är mycket större och har mycket mera fin natur än Norge, som bara är fjäll, fjäll och mera fjäll. Visst finns det fjordarna men har man sett en har man sett alla. Vill du bli fattig och betala överpris på allt är Norge ett bra resmål.
Förra året åkte vi över hela Sverige, var uppe i Kiruna och vandrade. Så nu ville vi upptäck Norge också. Men jag håller med om att Sverige är jättefint också.
Citera
2025-08-10, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Ja vad jag kan se på bilderna är inte fjällen ens att jämföra med mot i Norge. Länderna är fina på olika vis.
Citera
2025-08-10, 18:53
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
2022

Är vel stort den samma naturen på båda sidor av kölen. Men kombon vildmark och fjäll i Sarek kan vara svår att hitta i Norge.
Citera
2025-08-10, 21:45
Medlem
Citat:
2022

Håller med dig, fattigpack har inget i Norge att göra. Vi vill inte ha er här.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in