2025-08-06, 11:48
Medlem
Redisas avatar
Igår har jag lagt märke till att min favorit pastasås från Lidl blev sämre än jag minns den.
Pastasåsen i fråga är en konserv på glasburk, Napolitana style, ekologisk.
Om jag minns rätt så hette den enbart Napolitana förr, och innehöll INTE morötter förr.

En annan exempel jag kommer på är Oboy portionspåsar. Drycken ska blandas med vatten och blir lätt blaskig om du råkar hälla i lite mer vatten än 2 dl. Jag misstänker att mjölkpulver de använder har fått lägre kvalite/fett halt än förr. Men jag kan ha fel förstås.

Fördelen med konserverad mat är lång hållbarhet men smaken som känns igen gång efter gång är ett stort plus som man inte kan bortse ifrån.

Har ni haft på liknande upplevelse av hel/halv fabrikat som smakar annorlunda eller fått ändrat konsistens?

Berätta gärna om det i tråden!
Citera
2025-08-06, 11:51
Medlem
Jag kan inte se några som helst fördelar med den typen av konserverad mat, förutom att ha i beredskap vid nödsituationer
Citera
2025-08-06, 12:11
Medlem
Redisas avatar
Ha ga, ja.
Men en nödsituation kan uppstå när kylen gapar tom och du vill ha något till pastan i alla fall.

Till exempel.
Oboypåsar är suveräna att ta med till skolan. Ger mer energi än blaskkaffe från cafeterian.
Citera
2025-08-06, 12:32
Medlem
Sqrbankens avatar
Grandiosa fryspizza? Kunde ta en tugga när jag återkom till denna "pizza" för någon vecka sedan. Var bara att slänga, fyfan va äckligt. Oätbar. Sedan ett år påbörjat en hälsosatsning som kanske "detoxat" mig, inte ätit den på år, men ändå. Kan den verkligen varit såhär avskyvärd även tidigare?
Citera
2025-08-06, 13:46
Medlem
Redisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Grandiosa fryspizza? Kunde ta en tugga när jag återkom till denna "pizza" för någon vecka sedan. Var bara att slänga, fyfan va äckligt. Oätbar. Sedan ett år påbörjat en hälsosatsning som kanske "detoxat" mig, inte ätit den på år, men ändå. Kan den verkligen varit såhär avskyvärd även tidigare?
Fryspizza är väl ingen höjdare per definition, men äcklig ska den inte vara. Det är ju typ varmmacka med extra tomatsås i grunden.
Citera
2025-08-06, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redisa
Igår har jag lagt märke till att min favorit pastasås från Lidl blev sämre än jag minns den.
Pastasåsen i fråga är en konserv på glasburk, Napolitana style, ekologisk.
Om jag minns rätt så hette den enbart Napolitana förr, och innehöll INTE morötter förr.

En annan exempel jag kommer på är Oboy portionspåsar. Drycken ska blandas med vatten och blir lätt blaskig om du råkar hälla i lite mer vatten än 2 dl. Jag misstänker att mjölkpulver de använder har fått lägre kvalite/fett halt än förr. Men jag kan ha fel förstås.

Fördelen med konserverad mat är lång hållbarhet men smaken som känns igen gång efter gång är ett stort plus som man inte kan bortse ifrån.

Har ni haft på liknande upplevelse av hel/halv fabrikat som smakar annorlunda eller fått ändrat konsistens?

Berätta gärna om det i tråden!
Mariekex.

Mums mums försvann,

GB är inte längre riktig glass…
Citera
2025-08-09, 14:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av shawshaw
Mariekex.

Mums mums försvann,

GB är inte längre riktig glass…

GB glass har inte varit riktig glass på mycket länge då det innehåller ärtprotein istället för mjölk!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in