2025-08-08, 09:59
Medlem
https://imgur.com/a/x7uKezy

Vi har ett helvete med måsar och skator och duvor. Hyresvärden rensar taket 2 ggr per år på bon.
Nu har man satt upp piggar på stuprännan längs med taket.

Vad tror ni räcker det här?
Citera
2025-08-08, 10:04
Medlem
triptykens avatar
Min hyresvärd kör på högtalarsystemet dom börjat med.

Det är en liten högtalare på taket som spelar vid litet udda tider ljud av måsar. För oss folk låter det som måsljud men vad det är är varningsläten där en mås blir attackerad eller ett rovdjur rör sig över en fågelkoloni.
Vår innergård gick från ett totalt jävla måsinferno till helt tyst över en enda sommar.

Duvor vette fan dom är nog för pantade för att hantera hot?
Citera
2025-08-08, 10:05
Medlem
Bazze1s avatar
Kan nog funka tills dom flygande råttorna lärt sig hur dom ska undvika taggarna.

För övrigt har jag inga större problem med skator kråkor och duvor...däremot dessa förbannade måsar som håller ett jävla liv med början klockan 3-4 på natten särskilt när ungarna ska ur boet.....JAG HATAR MÅSAR.
Citera
2025-08-08, 10:27
Medlem
Jantejantejantes avatar
Räcker det inte med en fågelskrämma ? Typ en silhuett på en örn lr liknande som dynamiskt rör sig med vinden. Har sett sådant på flera tak och det verkar hjälpa, inga jävla bon eller fågelskinn där.
Citera
2025-08-08, 11:03
Medlem
Dags att införa måsvakt?
Det ingår i hyresavtalet att hyresgästerna turas om att övernatta på taket o skrämma bort alla måsar. Väldigt effektivt o billigt för hyresvärden.

Något för TS att föreslå?
Citera
2025-08-08, 11:42
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jantejantejante
Räcker det inte med en fågelskrämma ? Typ en silhuett på en örn lr liknande som dynamiskt rör sig med vinden. Har sett sådant på flera tak och det verkar hjälpa, inga jävla bon eller fågelskinn där.

När vi undersökte saken hemma i BRF:en så var svaret från alla vi frågade att nej, det hjälper inte. Åtminstone inte som enda åtgärd.
Citera
2025-08-08, 11:45
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cybergirl

Vi har ett helvete med måsar och skator och duvor. Hyresvärden rensar taket 2 ggr per år på bon.

Ju färre platser fåglarna har att sitta på, desto bättre. Måsar lär det inte hjälpa mot alls dock, de kan ändå inte sitta på hängrännan med sina platta simfötter.
Citera
2025-08-08, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Min hyresvärd kör på högtalarsystemet dom börjat med.

Det är en liten högtalare på taket som spelar vid litet udda tider ljud av måsar. För oss folk låter det som måsljud men vad det är är varningsläten där en mås blir attackerad eller ett rovdjur rör sig över en fågelkoloni.
Vår innergård gick från ett totalt jävla måsinferno till helt tyst över en enda sommar.

Duvor vette fan dom är nog för pantade för att hantera hot?
Man får pröva sig fram. Personligen hade jag velat att de också skjuter av lite men de är tydligen inte så pigga på det.
De satte upp piggarna igår så vi får se hur det funkar framöver.
Citera
2025-08-08, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jantejantejante
Jag har bara bott här lite över två år så jag vet inte vad de tidigare prövat. Kanske det vore något att pröva om man inte redan prövat det.
Citera
2025-08-08, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Dags att införa måsvakt?
Det ingår i hyresavtalet att hyresgästerna turas om att övernatta på taket o skrämma bort alla måsar. Väldigt effektivt o billigt för hyresvärden.

Något för TS att föreslå?
Det låter farligt eftersom taket är väldigt sluttande.
Citera
2025-08-08, 12:16
Medlem
Citat:

Räkcker inte, det som fungerar mot måsar är att ha ihjäl par tre stycken och låt dom ligga kvar på taket! Då återvända inte måsarna, ett problem löst!
Eventuellt kommer inte dom andra ihäller.
Citera
2025-08-08, 12:50
Medlem
dragan-shitfuckers avatar
Citat:
Man får pröva sig fram. Personligen hade jag velat att de också skjuter av lite men de är tydligen inte så pigga på det.
De satte upp piggarna igår så vi får se hur det funkar framöver.
Piggarna kommer att hindra fåglarna från att sitta just där och skita ner. Jag har likadana över trappan in till huset och den är alltid skitfri. Men fåglarna försvinner inte helt och hållet. Jag har mängder med skator som hoppar runt här.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in