2025-08-06, 12:33
Medlem
MKGs avatar
För 5 år sedan bodde 660 000 svenska medborgare utanför Sveriges gränser, på en höft 7% av alla medborgare. Det är ungefär samma siffror som Storbritannien och Tyskland. Per år lämnar ungefär 50 000 svenska medborgare landet, hälften födda i Sverige och hälften födda utanför Sverige. Det är alltså medborgare vi pratar om, inte människor med uppehållstillstånd, de förväntas i många fall lämna landet oavsett - gäststudenter, tillfällig arbetskraftsinvandrig m.m.
Pensionsmyndigheten betalar ut pensioner till utlandet i närmare 300 000 fall, alla dessa är inte nödvändigtvis svenska medborgare men de har arbetat här och tjänat in pension som sedan trillar ut.
(för tydlighetens skull, garantipension, som inte är en pension utan statlig socialhjälp, får inte betalas ut utanför Sverige).

Anledningarna att flytta är många. Du räknas som utvandrad efter 1 år, och stryks då ur de flesta socialförsäkringssystem, i en del fall är du inte skattskyldig i Sverige heller (skatt på kapitalinkomster gjorda i Sverige, eller skatt på pension som betalas ut från Sverige).
Bättre klimat, erbjudande om bättre jobb, EUs fria rörlighet som gör det mycket enkelt att flytta inom Europa, bättre skattevillkor på pension, lägre kostnadsläge alltså mer pang för pengarna, en längre tids studier m.m. Jag har möjligheten att göra det men jag vill slutföra det jag jobbar med i Sverige först.
Citera
2025-08-06, 12:36
Avstängd
TedGaandies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jezebel82
Hellre det an att do av depression pga angsliga o trakiga svenskar hahahha

Du säger att svenskar är ängsliga och tråkiga? Att du blir deprimerad av att vara här? Är det för att du inte känner dig som hemma när vi inte springer runt och bara låter som en apa?

Och är hoppet att vi är avundsjuka?
Senast redigerad av TedGaandie 2025-08-06 kl. 13:12.
Citera
2025-08-06, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag postar ofta paket i Europa, Italien är det enda land jag inte postar till för deras postverk stjäl paketen. Hela staten verkar genomrutten.

Medel-italienaren bor hemma med sin Mamma tills han är 30 år.

"Bäst ekonomi", de har EUs näst högsta skuldberg och Sverige har näst lägst. Sverige är 50% rikare BNP per capita än Italien, nästan alla pengar finns i norra Italien, så att bo i Södra Italien måste vara som att bo i Tensta. Fast sämre.

Men maten och glassen är fin!

Du får snacka skit hur mycket du vill.
Den jag dejtar är nog rikare än många svenskar skulle drömma om. Att födelsetalen avtar gör det i Sverige också. Det är betydligt värre i Norden då det är hög utflyttning och därför högsta arbetslösheten i EU medan inflyttning till södra Europa har stigit.

Sverige har precis gått med i NATO och vi ser resultat med 9.0 % i arbetslösa och det som väntar Sverige är samma skuldberg men politikerna kommer ersätta oss som flyttat ut och som byggt upp Sverige med indier så ni kommer stormtrivas.

Jag bor vid vattnet och huset kostade knappt mycket med en egen gård. Gränsar mycket till Frankrike så jag stormtrivs med underbart väder och natur plus dejtar en italienare.
Finns en anledning att italienska män lockar massa kvinnor ifrån Europa medan andra importerar ifrån Thailand
Citera
2025-08-06, 12:44
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loraael-Beautyy
Du får snacka skit hur mycket du vill.
Den jag dejtar är nog rikare än många svenskar skulle drömma om. Att födelsetalen avtar gör det i Sverige också. Det är betydligt värre i Norden då det är hög utflyttning och därför högsta arbetslösheten i EU medan inflyttning till södra Europa har stigit.

Sverige har precis gått med i NATO och vi ser resultat med 9.0 % i arbetslösa och det som väntar Sverige är samma skuldberg men politikerna kommer ersätta oss som flyttat ut och som byggt upp Sverige med indier så ni kommer stormtrivas.

Jag bor vid vattnet och huset kostade knappt mycket med en egen gård. Gränsar mycket till Frankrike så jag stormtrivs med underbart väder och natur plus dejtar en italienare.
Finns en anledning att italienska män lockar massa kvinnor ifrån Europa medan andra importerar ifrån Thailand
Norden har bland EUs största inflyttningstal. Italien har utflyttning.

Om du bor med en miljonär så underlättar det KANSKE en del...

Italien är med i NATO som är en försvarsallians och har inte med ekonomin att göra.

Så är det, Italien har födelseunderskott och det gör att man kan få boende nästan gratis. En fördel, tills man säljer.

Både Italiens och Sveriges snitt-IQ ökade när du flyttade.
Citera
2025-08-06, 12:52
Medlem
Citat:

Italien är med i NATO som är en försvarsallians och har inte med ekonomin att göra.

Så är det, Italien har födelseunderskott och det gör att man kan få boende nästan gratis. En fördel, tills man säljer.

Enligt rapporter så har Norden störst utflyttning just nu med lågt barnafödande medan södra Europa har den bästa ekonomi. Många EU länder undrar vad Spanien gjort då Spanien kommer gå om USAs ekonomi.

NATO kostar enorma mängder pengar och om inte hela bunten svenskar jobbar precis som i USA så kommer Sverige bli ett mycket mycket fattigt land med skulder precis som alla andra länder som är med NATO.

Trots sin enorma befolkning så har både Storbritannien och Frankrike skulder då man tar lån för att täcka upp för NATO.

Italien har hög ungdomsarbetslöshet på grund av att italienare inte vill ha ”skitjobb”. Italienare är inte som svenskar utan vill njuta av livet än att jobba för löner som är kassa. Det förstår enbart när man besöker landet.

Jag börjar förstå italienare. Själv har jag jobbat för Sverige. Ett land numera i förfall för mina pengar slussats till Ukraina trots att ingen i Ukraina berör mig.

Att du kommer med personangrepp är bara lågt men det blir så när argumenten tinar och rädslan tar över för vem ska betala alla bidrag och alla skitlöner till politikerna i Sverige som står och ”babblar” och gör inte sitt jobb
Citera
2025-08-06, 12:56
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Enligt rapporter så har Norden störst utflyttning just nu med lågt barnafödande medan södra Europa har den bästa ekonomi. Många EU länder undrar vad Spanien gjort då Spanien kommer gå om USAs ekonomi.

NATO kostar enorma mängder pengar och om inte hela bunten svenskar jobbar precis som i USA så kommer Sverige bli ett mycket mycket fattigt land med skulder precis som alla andra länder som är med NATO.

Trots sin enorma befolkning så har både Storbritannien och Frankrike skulder då man tar lån för att täcka upp för NATO.

Italien har hög ungdomsarbetslöshet på grund av att italienare inte vill ha ”skitjobb”. Italienare är inte som svenskar utan vill njuta av livet än att jobba för löner som är kassa. Det förstår enbart när man besöker landet.

Jag börjar förstå italienare. Själv har jag jobbat för Sverige. Ett land numera i förfall för mina pengar slussats till Ukraina trots att ingen i Ukraina berör mig.

Att du kommer med personangrepp är bara lågt men det blir så när argumenten tinar och rädslan tar över för vem ska betala alla bidrag och alla skitlöner till politikerna i Sverige som står och ”babblar” och gör inte sitt jobb
Jag slutade läsa vid "Spanien går om USA i ekonomi". Det är så absurt att man baxnar.

https://www.youtube.com/watch?v=PmlI4ICp-OI
"Spain in chaos as locals fight back after migrant gangs violently attack innocent people"

https://www.youtube.com/watch?v=Rm3p4Jkgql0&t=3s
"Something Is Going Very Wrong in Spain"

https://www.youtube.com/watch?v=yNiZE82nTQo
"Spain Portugal Blackout Explained"
Citera
2025-08-06, 12:58
Medlem
Citat:

Men återigen så handlar det inte om löner eller jobb. Jag har inte haft något ”flashigt” jobb i Sverige trots examen. Det är ett absolut helvete att få jobb i Sverige men politikerna menar att folk är ”lata” men äntligen börjar svenska folket förstå att det är inget annat än skitsnack. Att deras politiker snackar mycket skit. Folk har börjat gå ihop mot svenska politiker.

Pratat med flera som är förskräckta över den höga andelen arbetslösa i Sverige som inte går att beskylla bara på utlänningar utan nu börjar det synas i hela landet.

Folk som flyttar har gjort rätt för sig och vill leva lugnt och fridfullt med sinnesro. Man ska inte behöva oroa sig för nazister som kommer in på skolor och skjuter ner folk eller islamister som tar över kommuner. Så vilket jobb man får i södra Europa kvittar. Dessutom vill man gå ut i Sverige så sitter det ett par människor som fräser likt huggormar för många i Sverige mår dåligt över deras situation och tror att fräsa på sin medmänniskor är rätt väg
Citera
2025-08-06, 13:00
Medlem
Citat:
Jag slutade läsa vid "Spanien går om USA i ekonomi". Det är så absurt att man baxnar.

https://www.youtube.com/watch?v=PmlI4ICp-OI
"Spain in chaos as locals fight back after migrant gangs violently attack innocent people"

https://www.youtube.com/watch?v=Rm3p4Jkgql0&t=3s
"Something Is Going Very Wrong in Spain"

https://www.youtube.com/watch?v=yNiZE82nTQo
"Spain Portugal Blackout Explained"

https://www.affarsvarlden.se/artikel/uppstickaren-spaniens-ekonomi-vaxer-snabbare-an-den-amerikanska

YouTube är ingen källa.
Det är väl du som inte är utbildad som länkar till YouTube som källa. Jag har en aktuell källa
Citera
2025-08-06, 13:01
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Men återigen så handlar det inte om löner eller jobb. Jag har inte haft något ”flashigt” jobb i Sverige trots examen. Det är ett absolut helvete att få jobb i Sverige men politikerna menar att folk är ”lata” men äntligen börjar svenska folket förstå att det är inget annat än skitsnack. Att deras politiker snackar mycket skit. Folk har börjat gå ihop mot svenska politiker.

Pratat med flera som är förskräckta över den höga andelen arbetslösa i Sverige som inte går att beskylla bara på utlänningar utan nu börjar det synas i hela landet.

Folk som flyttar har gjort rätt för sig och vill leva lugnt och fridfullt med sinnesro. Man ska inte behöva oroa sig för nazister som kommer in på skolor och skjuter ner folk eller islamister som tar över kommuner. Så vilket jobb man får i södra Europa kvittar. Dessutom vill man gå ut i Sverige så sitter det ett par människor som fräser likt huggormar för många i Sverige mår dåligt över deras situation och tror att fräsa på sin medmänniskor är rätt väg
Ändå kul att läsa en analys av Sverige från en person som inte bor i Sverige. Själv bor jag i Sverige sedan 60 år. Vad vet väl jag.

Allt du skriver kallas Förnekelse. Du ångrar att du flyttade men kan inte acceptera den missen så du försvarar den till sista blodsdroppen.

Det är uppenbart från dina inlägg att din utbildning inte var särskilt krävande.
Citera
2025-08-06, 13:02
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
https://www.affarsvarlden.se/artikel/uppstickaren-spaniens-ekonomi-vaxer-snabbare-an-den-amerikanska

YouTube är ingen källa.
Det är väl du som inte är utbildad som länkar till YouTube som källa. Jag har en aktuell källa
Det är youtube-filmer från TV-nyhetskanaler.

DU är däremot ingen källa.
Citera
2025-08-06, 13:02
Medlem
Citat:
Det är youtube-filmer från nyhetskanaler.

DU är däremot ingen källa.

Så affärsvärlden är ingen nyhetskanal?
Wow ..
Citera
2025-08-06, 13:05
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Så affärsvärlden är ingen nyhetskanal?
Wow ..
Det står bara att Spaniens ekonomi under hösten 2024 VÄXER snabbare än i USA i ETT KVARTAL. Det är ju inte så svårt att få högre tillväxt om man ligger i botten.

Om du ser filmerna istället så ser du att spanjorer strejkar mot turisterna som hyr deras bostäder så de har själva inte råd att bo i sina egna städer. Det är för att Spanien har EUs högsta arbetslöshet bland unga och bland de lägsta lönerna. Både Grekland och Spanien håller på att tas över av turism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in