2025-08-05, 18:27
Medlem
Fortfarande lugnt här. Hur har det varit hos er andra?
Citera
2025-08-05, 18:55
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doxycontin
Medelvinden är irrelevant. Det är byarna man ska ha koll på.
Jag vet att byarna är tuffa men att klassa hård vind som storm krävs 24,5 m/s i medelvind.
Jag är på Västkusten och vet hur hårt det blåser.
Citera
2025-08-05, 18:59
Medlem
Propaganda från media att det blir storm. Fattar inte att man ens skapar tråd om Floris.

Jag hörde nyss att surfare tagit fram surfbrädan och började surfa i havet.

Tråden bör kickas till papperskorgen.
Senast redigerad av Kollektion 2025-08-05 kl. 19:02.
Citera
2025-08-05, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag vet att byarna är tuffa men att klassa hård vind som storm krävs 24,5 m/s i medelvind.
Jag är på Västkusten och vet hur hårt det blåser.

Då vet du också att det är byvindarna som bräcker träd och får haven att blåsa upp. Mvh gammal sjöman
Citera
2025-08-05, 21:54
Medlem
Baalzamons avatar
Ett enda träd har jag sett på marken här i Munkedalstrakten, samt en massa löv och kvistar. Det blåste ordentligt men det kom från det vanliga hållet så naturen var beredd.
Citera
2025-08-05, 22:33
Medlem
I Skottland där stormen kommer ifrån såg det ut så här.

https://www.youtube.com/watch?v=RU806UX-kac
Citera
2025-08-05, 22:36
Medlem
Studsbolls avatar
Bor där de sagt att stormen borde dragit fram. Dum som man är tog jag in utemöbler. En lätt bris under dagen liksom nu. Vargen kom inte nu heller. Pinsamt.
Citera
2025-08-05, 22:42
Avslutad
Vargen kommer! Vargen kommer!

Nähä, det var bara clickbait från media, igen.
Citera
2025-08-05, 22:44
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doxycontin
Då vet du också att det är byvindarna som bräcker träd och får haven att blåsa upp. Mvh gammal sjöman
Det spelar ingen roll. Det är medelvinden på 24,5 m/s som är gränsen för att kalla det storm.
Det blåser fortfarande rätt kraftigt här i Sotenäs där jag befinner mig men det är ingen storm.
Ute på Hållö har det varit 22,8 m/s som mest i medelvind och är nu avtagande. I byarna har det varit uppe i 28,2.

Det blåser från wsw vilket är en faktor att amatörer inte ska vara ute på sjön här.
Citera
2025-08-05, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
Det drar nu in en massiv storm över Sveriges västkust. Börjar blåsa rejält redan, känns som det här kommer bli värre än vad som förespås. I den här tråden kan vi följa stormen och rapportera om vad som sker.

Stormen Floris har nått Sverige
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/63Emxr/norge-drabbat-av-floris-utmanande

UPPDATERING: Redan igår så varnade västtrafik om inställda tåg och andra störning på kollektivtrafiken. Det har även kommit mejl från hyresvärdar som varnat för stormen. Byarna är redan nu kraftiga att det knakar i huset. Jag är van vid stormar på västkusten och det brukar blåsa mycket här och andra gånger de varnat så har det varit lite av ett antiklimax många gånger. Men att det redan blåser såhär mycket i ett tidigt skede gör att jag känner att det han kan bli lite extra.

Verkar ju inte bli så mycket i Västsverige, färjor går fortfarande och inga nyhetsmedier med uppdatering av stormens utveckling.... suck, mycket ord och liten verkstad
Citera
2025-08-05, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det spelar ingen roll. Det är medelvinden på 24,5 m/s som är gränsen för att kalla det storm.
Det blåser fortfarande rätt kraftigt här i Sotenäs där jag befinner mig men det är ingen storm.
Ute på Hållö har det varit 22,8 m/s som mest i medelvind och är nu avtagande. I byarna har det varit uppe i 28,2.

Det blåser från wsw vilket är en faktor att amatörer inte ska vara ute på sjön här.

Medelvind är återigen irrelevant i sammanhanget. Det är byvindarna som är förrädiska. Mvh en gammal sjöman
Citera
2025-08-06, 00:03
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Resultatet av "stormen" var samma antiklimax som tidigare varningar. Det började bra, men stormen som utlovades blåste förbi. Redå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in