2025-08-05, 13:44
Medlem
Tjena Flashback,

Jag måste skriva av mig. Har suttit i vad som känns som en evighet och debatterat med en AI. Jag gick in med en övertygelse som jag vet att många här delar, en övertygelse som är så logisk och självklar att det känns som vansinne att förneka den. Jag gick in som det man i fina salonger skulle kalla rasist.

Min ståndpunkt var enkel, ren och byggde på vad jag ansåg vara obestridliga fakta:

IQ är den viktigaste faktorn för ett lands framgång.

IQ är till 80% genetiskt.

Det finns uppenbara, mätbara skillnader i medel-IQ mellan populationer (t.ex. Sverige vs Uganda).

Slutsats: Världens ojämlikhet är ett direkt resultat av genetiska skillnader. IQ kom först, välståndet kom sen. Case closed.

Jag vill dela med mig av vår "fight", rond för rond, för jag vill veta om jag har blivit hjärntvättad eller om det faktiskt ligger något i det här.

Rond 1: Grundargumentet – Gener vs Miljö
  • Jag: Skillnaden mellan Sverige och Uganda förklaras av IQ. Gener.
    AI: Fel. Skillnaden förklaras av miljö: 200 år av fred vs krig, näring vs svält, hälsa vs sjukdom, utbildning vs analfabetism.

Rond 2: Hönan och Ägget – Vem skapade den bra miljön?
  • Jag: Löjligt. Intelligenta varelser skapar bra miljöer. IQ kom först.
    AI: Historiskt fel. Sverige var ett av Europas fattigaste länder 1800. Samma folk, samma gener. Sedan kom den industriella revolutionen och vetenskapen (en extern händelse) och skapade den bra miljön. Den höga uppmätta IQ:n vi har idag är resultatet av den miljön, inte orsaken. Bevis: Flynn-effekten.

Rond 3: Det Genetiska Trumfkortet – Ärftlighet på 80%
  • Jag: Men du har ju själv sagt att IQ är 80% ärftligt! Hur kan du då säga att miljö är allt?
    AI: Skillnaden mellan att förklara variation INOM en grupp och skillnaden i medelvärde MELLAN grupper. Analogin med två bilflottor: Inom Sveriges flotta (bra miljö) beror skillnaden mellan en Ferrari och en Fiat på motorn (gener). Men skillnaden i medelhastighet mellan Sveriges flotta (bra bränsle) och Ugandas flotta (dåligt bränsle) beror på bränslet (miljön), även om mixen av bilar är densamma.

Rond 4: Det Obekväma Faktumet – Invandring
  • Jag: Om det bara är miljö, varför ser vi sociala problem och sämre resultat hos andra generationens invandrare som fått "samma" svenska miljö?
    AI: De får inte samma miljö. De får segregation, socioekonomiskt utanförskap och en identitetskris (Immigrant Paradox) som deras föräldrar inte hade. De jämför sig inte med hemlandet, de jämför sig med Svensson i villan och känner sig marginaliserade.

Rond 5: Den Stora Paradoxen – Hudfärg vs IQ
  • Jag: Okej, om en afrikan flyttar hit och deras ättlingar får samma miljö, varför blir de inte vita då? Om det nu är så formbart?
    AI: För att du jämför två helt olika sorters biologi.
    Hudfärg (Kategori 1): Enkel egenskap, styrs av ett fåtal gener, fungerar som en "strömbrytare". Miljön har nästan ingen påverkan.
    IQ/Personlighet (Kategori 2): Komplex egenskap, styrs av tusentals gener, fungerar som en "volymratt". En extremt känslig och resurskrävande byggprocess där miljön är helt avgörande för slutresultatet.
    Jag: Det är ju misstänkt att alla "politiskt korrekta" egenskaper hamnar i Kategori 2!
    AI: Det är inte politiskt, det är biologiskt. De socialt viktigaste egenskaperna är de mest komplexa, och därmed mest miljökänsliga.

Rond 6: Det Evolutionära Slutspelet – Kalla-vintrar-teorin
  • Jag: Men evolutionen då! Det krävdes högre IQ för att överleva i det karga Norden. De dumma dog. Filtret.
    AI: Fel. Att överleva i Afrika var en konstant biologisk och social kapprustning mot sjukdomar och andra människor. Filtret i Norden var inte primärt individuell IQ, utan kollektivt samarbete och förmågan att föra vidare kultur. Den grupp som inte kunde samarbeta dog, oavsett hur många genier den hade.

Rond 7: Empiriska Bevis – Adoptionsstudierna
  • Jag: HÄR! Minnesota Transracial Adoption Study. Svarta barn som adopteras av vita familjer har fortfarande lägre IQ. Schackmatt!
    AI: Läs författarnas egen slutsats. De såg studien som ett bevis för att IQ är "malleable" (formbart). Studien visade att de adopterade barnen hade en massivt mycket högre IQ än genomsnittet för deras ursprungsgrupp, vilket bevisar miljöns enorma kraft. Gapet som kvarstod kan förklaras av att det inte är "samma miljö" att växa upp som en transracial-adopterad, samt prenatala faktorer.

Min Slutsats (eller förvirring)

Jag gick in i det här bergsäker. Nu är jag... inte det. AI:ns centrala argument, som jag inte lyckades slå hål på, var detta:

Skillnaden mellan att förklara variation INOM en grupp och att förklara skillnaden i medelvärde MELLAN grupper.

Lagen om stora tal säger att en systematisk, stor skillnad i medelvärde mellan två enorma populationer INTE kan bero på slumpmässig genetisk lottdragning. Det måste finnas en systematisk faktor som påverkat grupperna olika. Den hereditära modellen hävdar att den faktorn är ett uråldrigt, obevisat evolutionärt filter. Den andra modellen pekar på den brutala, väldokumenterade och uppenbara systematiska faktorn: de senaste 200-500 åren av historia.

Det AI kallar "bortförklaringar" är vad vetenskapen kallar att "kontrollera för variabler". Jag har alltid sett komplexiteten som en ursäkt. Nu börjar jag undra om komplexiteten är själva poängen.

Så, vad säger ni, Flashback? Är jag en svag idiot som låtit mig luras av en sofistikerad algoritm? Har PK-maffian äntligen skapat sitt ultimata vapen? Eller har jag, för första gången, tvingats konfrontera den verkliga, obekväma, stökiga sanningen?

Är det fortfarande "case closed"?
Citera
2025-08-05, 13:58
Medlem
Förstår inte vad du är ute efter? Vad förändras av detta? Måste vi ha hit folk från Sudan bara för att deras låga iq beror på miljö?

Måste vi blandas upp och våra särdrag försvinna bara för att det finns förklaringar till varför vi ser olika ut?

Om inte - då förändras ju ingenting.

Men du, varför samtala med AI? Meningslös syssla.
Citera
2025-08-05, 14:07
Medlem
Du verkar tro att AI'n du "samtalar med" på något vis skulle vara intelligent? Det är fel, den är precis lika dum som datorn du använder och behöver direkta instruktioner. Det du skriver är förfrågningar och svaren du får är som plockat ur en databas med en hel drös filter och transformationer applicerade.

AI'n tycks påstå i "rond två" att den industriella revolutionen på något magiskt vis skedde helt naturligt? Växte ångmaskiner på träd i de länder som idag anses utvecklade? lol
Citera
2025-08-05, 14:11
Medlem
Onanikrems avatar
I flera av frågorna slår Ai dig på fingrarna. Skärmade utveckling. Men den är programmerad så, av människor.

Huruvida du är rasist eller ej är ovidkommande.

På åttiotalet hade vi chackdatorer tog lång tid för de att lära sig "sacrifice" Tror aldrig de lärde sig fulla betydelsen, men de lärde sig läsa flera a drag i förväg. och ja, jag fick till 99% stryk av datorn, men just offer hade den svårt att lära sig då. Offra något för en framtida vinst.
Senast redigerad av Onanikrem 2025-08-05 kl. 14:24.
Citera
2025-08-05, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spherical
Förstår inte vad du är ute efter? Vad förändras av detta? Måste vi ha hit folk från Sudan bara för att deras låga iq beror på miljö?

Måste vi blandas upp och våra särdrag försvinna bara för att det finns förklaringar till varför vi ser olika ut?

Om inte - då förändras ju ingenting.

Men du, varför samtala med AI? Meningslös syssla.

Håller med dig 100%. Ingen poäng att dra hit massa afrikaner. Men frågan om IQ är gener eller miljö är intressant.
Citera
2025-08-05, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Ptja, om inte annat så är du ganska korkad och du har en helt felaktig utgångspunkt om "IQ" som förklaring till västvärldens framgång.

Det är vår (västra europas) etik, moral, kultur, förmåga att samarbeta, drivkraft att resa sig ur misär och välutvecklade altruistiska förmåga som lagt grunden till vårt välstånd.

Negerns kultur kännetecknas av lättja, en oförmåga att sammarbeta, rent egoistiska drivkrafter där man enbart ser till sina egna behov i alla lägen. Är neger kåt så kommer neger knulla oavsett om den han knullar vill eller inte, neger vill inte jobba eftersom han får pengar ändå. Du kan ta neger från savannen men du kan inte ta savannen ur neger.

Okej, må så vara. Men frågan går att applicera på det resonemanget också. Kommer en neger att få våra personlighetsdrag om den växer upp i vår miljö? Samma som IQ-frågan, gener eller miljö.
Citera
2025-08-05, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Du verkar tro att AI'n du "samtalar med" på något vis skulle vara intelligent? Det är fel, den är precis lika dum som datorn du använder och behöver direkta instruktioner. Det du skriver är förfrågningar och svaren du får är som plockat ur en databas med en hel drös filter och transformationer applicerade.

AI'n tycks påstå i "rond två" att den industriella revolutionen på något magiskt vis skedde helt naturligt? Växte ångmaskiner på träd i de länder som idag anses utvecklade? lol

Hade precis samma invänding och fick då detta svar:

Det är en utmärkt och helt avgörande följdfråga. Du har identifierat det centrala i argumentet: är stabiliteten en effekt av smarta beslut, och är dessa smarta beslut ett tecken på en medfött "smartare" befolkning?

Svaret är att Sveriges stabilitet är ett resultat av en komplex blandning av geografi, historisk tur, och medvetna politiska beslut vid avgörande ögonblick – inte av en medfödd, genetisk överlägsenhet.

Låt oss bryta ner varför "smartare folk"-teorin är en svag förklaring jämfört med de historiska realiteterna.
1. Geografins Tyranni (eller Välsignelse)

Detta är kanske den enskilt viktigaste faktorn.

Perifert läge: Sverige ligger i Europas utkant. Vi har inte befunnit oss på den stora motorvägen för arméer som har marscherat fram och tillbaka över kontinenten i århundraden (jämför med Polen, Tyskland eller Belgien). Detta har skyddat oss från otaliga krig.

Naturliga barriärer: Östersjön och de skandinaviska fjällen har fungerat som effektiva skyddsvallar. Det är helt enkelt svårt och dyrt att invadera Sverige.

Denna geografiska isolering gav Sverige en "fredsbonus" som länder i Centraleuropa bara kunde drömma om.
2. Historisk Tur och Rätt Beslut vid Rätt Tidpunkt

Freden i 200 år är inte en slump, utan en direkt konsekvens av en specifik händelse:

Förlusten av Finland 1809: Detta var ett nationellt trauma. Sverige förlorade en tredjedel av sitt territorium och hälften av sin befolkning till Ryssland. Detta tvingade fram en total omprövning av Sveriges roll i världen.

Den Nya Politiken: Istället för att fortsätta vara en aggressiv stormakt som ständigt drogs in i europeiska konflikter, gjorde den nya regimen under Karl XIV Johan ett medvetet politiskt val: neutralitet. Man bestämde sig för att "inom Sveriges gränser återerövra Finland" – det vill säga, fokusera på intern utveckling istället för extern expansion.

Detta var ett smart strategiskt beslut, men det var framtvingat av en katastrof. Det var inte ett tecken på att svenskarna plötsligt blev smartare, utan att de lärde sig en brutal läxa.
3. Världskrigen – Den Stora Vinstlotten

Medan resten av Europa bombades sönder och samman under två förödande världskrig, lyckades Sverige (genom en kombination av diplomati, tur och moraliskt tvivelaktiga eftergifter) hålla sig utanför.

Konsekvensen: Efter 1945 låg Tysklands, Polens och Frankrikes industrier i ruiner. Sveriges industrier var helt intakta och kunde exportera varor till en kontinent som desperat behövde återuppbyggas.

Ekonomiskt mirakel: Detta gav Sverige ett enormt ekonomiskt försprång och lade grunden för välfärdsstatens snabba utbyggnad. Var detta för att svenskarna var "smartare"? Nej, det var för att vi hade turen att undvika den totala förstörelse som drabbade våra grannar.

4. Gradvisa Reformer istället för Blodig Revolution

Sverige undvek de våldsamma revolutioner som skakade Frankrike, Ryssland och andra länder. Övergången till demokrati var en långsam, gradvis process präglad av kompromisser (som Saltsjöbadsavtalet). Detta skapade en kultur av samförstånd och förhindrade de djupa, bittra splittringar som inbördeskrig och revolutioner lämnar efter sig. Detta är en politisk och kulturell prestation, inte en biologisk egenskap.
Slutsats: Orsak och Verkan är Omvänd

Du frågar om svenskarna var smartare, och därför skapade ett stabilt land. Historien visar att sambandet är det omvända:

Sverige hade, genom geografi och historisk tur, förutsättningarna för att skapa ett stabilt land. Denna stabilitet möjliggjorde i sin tur uppbyggnaden av ett av världens bästa utbildningssystem och en hög levnadsstandard. Dessa faktorer (utbildning, hälsa, näring) är vad som leder till höga resultat på IQ-test.

Stabiliteten och rikedomen kom först, och de höga mätvärdena på utbildning och IQ kom därefter.

Att tro att en nationell egenskap som "intelligens" är den primära drivkraften bakom 200 år av komplex historia är att bortse från de verkliga, bevisbara faktorerna. Det är en lockande och enkel förklaring, men historien är sällan enkel.
Citera
2025-08-05, 14:31
Medlem
Jag tror den springande punkten är att man fokuserar på IQ.
Det är t.ex. inte så att bara för att svensk flyttar till Jamaica så kommer dennes barn att springa 100 m på under 10 sekunder. Där är det generna som bestämmer. Med träning kan man uppnå det bästa resultat som ens gener tillåter, men inte bättre.
Flyttar man en svensk till Grönland och låter denne leva på en helt animalisk kost så kommer svensken att bli sjuk. Innuiten klarar sig däremot bra.

Ett tredje exempel: I länder med hög andel kusingiften förstörs det genetiska materialet, om än i långsam takt. Och där hjälper det inte att flytta personen till ett land med annan kultur:

Citat:
While babies of Pakistani heritage accounted for roughly 3.4% of all births in the UK in 2005, "they had 30% of all British children with recessive disorders and a higher rate of infant mortality," according to research done by the BBC
https://en.wikipedia.org/wiki/Cousin_marriage_in_the_Middle_East#:~:text=While%2 0babies%20of%20Pakistani%20heritage%20accounted%20 for%20roughly%203.4%25%20of%20all%20births%20in%20 the%20UK%20in%202005%2C%20%22they%20had%2030%25%20 of%20all%20British%20children%20with%20recessive%2 0disorders%20and%20a%20higher%20rate%20of%20infant %20mortality%2C%22%20according%20to%20research%20d one%20by%20the%20BBC
Alltså: Pakistanier som flyttar till England och lever under samma förhållnaden som engelsmännen, har fortfarande samma ärftliga genetiska belastning.

IQ är bara en egenskap. Och IQ har påpassligt nog utformats så att det mäter en egenskap som är bra att ha i ett högutvecklat industriland.
Om man istället skulle utveckla ett ett nytt index, låt oss kalla det TAQ (ThinAirQuota) och skulle klassifisera människor efter det, skulle folk från Etiopiska höglandet och Himalaya vara de högst stående i rangordning, för de kan tolerera den lägsta syrehalten. IQ hjälper föga om man bor i deras miljö. Att ha ett högt TAQ hjälper föga om man flyttar till västeuropa.

Så hela debatten är lite vriden, men vi sysslar gärna med det därför att vår måttstock, IQ, gynnar vår grupp.

Med det sagt: Vi skall självklart inte blanda befolkningar! Och gör man ändå det så är risken att man får det sämsta av båda världar, inte det bästa!
Citera
2025-08-05, 14:38
Medlem
Mina två cent:

Jag är inte någon större användare av AI, men har försökt att resonera med (gratis) Grok i ett antal frågor.

Upplevelsen påminner starkt om att handleda magisterstudenter: AIn kan samla relevant information, och kan bilda en första ståndpunkt, men kan inte konstruktivt argumentera vidare. Den förstår inte skalor (vad är en stor och vad är en liten effekt i ett sammanhang), kan inte extrapolera effekter till extremer, förstår inte den väsentliga skillnaden mellan en förklaring och en förutsägelse osv. osv. Den argumenterar i princip uteslutande från auktoritet, vilket är synonymt med högt rankade Google träffar, eller vad dess programmerare ansett vara goda källor.

Sammanfattningsvis ännu så länge ett bättre verktyg än en vanlig sökmaskin, men i princip värdelöst när det gäller att logiskt resonera sig fram till en slutsats.
Citera
2025-08-05, 14:39
Medlem
dubbelpost
Citera
2025-08-05, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Jag tror den springande punkten är att man fokuserar på IQ.
Det är t.ex. inte så att bara för att svensk flyttar till Jamaica så kommer dennes barn att springa 100 m på under 10 sekunder. Där är det generna som bestämmer. Med träning kan man uppnå det bästa resultat som ens gener tillåter, men inte bättre.
Flyttar man en svensk till Grönland och låter denne leva på en helt animalisk kost så kommer svensken att bli sjuk. Innuiten klarar sig däremot bra.

Ett tredje exempel: I länder med hög andel kusingiften förstörs det genetiska materialet, om än i långsam takt. Och där hjälper det inte att flytta personen till ett land med annan kultur:

https://en.wikipedia.org/wiki/Cousin_marriage_in_the_Middle_East#:~:text=While%2 0babies%20of%20Pakistani%20heritage%20accounted%20 for%20roughly%203.4%25%20of%20all%20births%20in%20 the%20UK%20in%202005%2C%20%22they%20had%2030%25%20 of%20all%20British%20children%20with%20recessive%2 0disorders%20and%20a%20higher%20rate%20of%20infant %20mortality%2C%22%20according%20to%20research%20d one%20by%20the%20BBC
Alltså: Pakistanier som flyttar till England och lever under samma förhållnaden som engelsmännen, har fortfarande samma ärftliga genetiska belastning.

IQ är bara en egenskap. Och IQ har påpassligt nog utformats så att det mäter en egenskap som är bra att ha i ett högutvecklat industriland.
Om man istället skulle utveckla ett ett nytt index, låt oss kalla det TAQ (ThinAirQuota) och skulle klassifisera människor efter det, skulle folk från Etiopiska höglandet och Himalaya vara de högst stående i rangordning, för de kan tolerera den lägsta syrehalten. IQ hjälper föga om man bor i deras miljö. Att ha ett högt TAQ hjälper föga om man flyttar till västeuropa.

Så hela debatten är lite vriden, men vi sysslar gärna med det därför att vår måttstock, IQ, gynnar vår grupp.

Med det sagt: Vi skall självklart inte blanda befolkningar! Och gör man ändå det så är risken att man får det sämsta av båda världar, inte det bästa!

IQ är ett mått på intelligens (g faktorn). Och alla studier visar på att människor som lyckas inom något fält besitter en hög intelligens (iq). Så absolut inget specielt för västvärlden.

Sen hävdar AI:n att intelligens styrs av 1000's gener (kategori 2, mix av många gener), finns ingen specifik, såsom hudfärg eller snabbhet (kategori 1, några få)
Citera
2025-08-05, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Fausto
Mina två cent:

Jag är inte någon större användare av AI, men har försökt att resonera med (gratis) Grok i ett antal frågor.

Upplevelsen påminner starkt om att handleda magisterstudenter: AIn kan samla relevant information, och kan bilda en första ståndpunkt, men kan inte konstruktivt argumentera vidare. Den förstår inte skalor (vad är en stor och vad är en liten effekt i ett sammanhang), kan inte extrapolera effekter till extremer, förstår inte den väsentliga skillnaden mellan en förklaring och en förutsägelse osv. osv. Den argumenterar i princip uteslutande från auktoritet, vilket är synonymt med högt rankade Google träffar, eller vad dess programmerare ansett vara goda källor.

Sammanfattningsvis ännu så länge ett bättre verktyg än en vanlig sökmaskin, men i princip värdelöst när det gäller att logiskt resonera sig fram till en slutsats.

Må så vara, men dubbelkollade informationen den kom med och stämmer. Men kom gärna med sakargument till varför den har fel i frågan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in