Tjena Flashback,
Jag måste skriva av mig. Har suttit i vad som känns som en evighet och debatterat med en AI. Jag gick in med en övertygelse som jag vet att många här delar, en övertygelse som är så logisk och självklar att det känns som vansinne att förneka den. Jag gick in som det man i fina salonger skulle kalla rasist.
Min ståndpunkt var enkel, ren och byggde på vad jag ansåg vara obestridliga fakta:
IQ är den viktigaste faktorn för ett lands framgång.
IQ är till 80% genetiskt.
Det finns uppenbara, mätbara skillnader i medel-IQ mellan populationer (t.ex. Sverige vs Uganda).
Slutsats: Världens ojämlikhet är ett direkt resultat av genetiska skillnader. IQ kom först, välståndet kom sen. Case closed.
Jag vill dela med mig av vår "fight", rond för rond, för jag vill veta om jag har blivit hjärntvättad eller om det faktiskt ligger något i det här.
Rond 1: Grundargumentet – Gener vs Miljö
Rond 2: Hönan och Ägget – Vem skapade den bra miljön?
Rond 3: Det Genetiska Trumfkortet – Ärftlighet på 80%
Rond 4: Det Obekväma Faktumet – Invandring
Rond 5: Den Stora Paradoxen – Hudfärg vs IQ
Rond 6: Det Evolutionära Slutspelet – Kalla-vintrar-teorin
Rond 7: Empiriska Bevis – Adoptionsstudierna
Min Slutsats (eller förvirring)
Jag gick in i det här bergsäker. Nu är jag... inte det. AI:ns centrala argument, som jag inte lyckades slå hål på, var detta:
Skillnaden mellan att förklara variation INOM en grupp och att förklara skillnaden i medelvärde MELLAN grupper.
Lagen om stora tal säger att en systematisk, stor skillnad i medelvärde mellan två enorma populationer INTE kan bero på slumpmässig genetisk lottdragning. Det måste finnas en systematisk faktor som påverkat grupperna olika. Den hereditära modellen hävdar att den faktorn är ett uråldrigt, obevisat evolutionärt filter. Den andra modellen pekar på den brutala, väldokumenterade och uppenbara systematiska faktorn: de senaste 200-500 åren av historia.
Det AI kallar "bortförklaringar" är vad vetenskapen kallar att "kontrollera för variabler". Jag har alltid sett komplexiteten som en ursäkt. Nu börjar jag undra om komplexiteten är själva poängen.
Så, vad säger ni, Flashback? Är jag en svag idiot som låtit mig luras av en sofistikerad algoritm? Har PK-maffian äntligen skapat sitt ultimata vapen? Eller har jag, för första gången, tvingats konfrontera den verkliga, obekväma, stökiga sanningen?
Är det fortfarande "case closed"?
Jag måste skriva av mig. Har suttit i vad som känns som en evighet och debatterat med en AI. Jag gick in med en övertygelse som jag vet att många här delar, en övertygelse som är så logisk och självklar att det känns som vansinne att förneka den. Jag gick in som det man i fina salonger skulle kalla rasist.
Min ståndpunkt var enkel, ren och byggde på vad jag ansåg vara obestridliga fakta:
IQ är den viktigaste faktorn för ett lands framgång.
IQ är till 80% genetiskt.
Det finns uppenbara, mätbara skillnader i medel-IQ mellan populationer (t.ex. Sverige vs Uganda).
Slutsats: Världens ojämlikhet är ett direkt resultat av genetiska skillnader. IQ kom först, välståndet kom sen. Case closed.
Jag vill dela med mig av vår "fight", rond för rond, för jag vill veta om jag har blivit hjärntvättad eller om det faktiskt ligger något i det här.
Rond 1: Grundargumentet – Gener vs Miljö
- Jag: Skillnaden mellan Sverige och Uganda förklaras av IQ. Gener.
AI: Fel. Skillnaden förklaras av miljö: 200 år av fred vs krig, näring vs svält, hälsa vs sjukdom, utbildning vs analfabetism.
Rond 2: Hönan och Ägget – Vem skapade den bra miljön?
- Jag: Löjligt. Intelligenta varelser skapar bra miljöer. IQ kom först.
AI: Historiskt fel. Sverige var ett av Europas fattigaste länder 1800. Samma folk, samma gener. Sedan kom den industriella revolutionen och vetenskapen (en extern händelse) och skapade den bra miljön. Den höga uppmätta IQ:n vi har idag är resultatet av den miljön, inte orsaken. Bevis: Flynn-effekten.
Rond 3: Det Genetiska Trumfkortet – Ärftlighet på 80%
- Jag: Men du har ju själv sagt att IQ är 80% ärftligt! Hur kan du då säga att miljö är allt?
AI: Skillnaden mellan att förklara variation INOM en grupp och skillnaden i medelvärde MELLAN grupper. Analogin med två bilflottor: Inom Sveriges flotta (bra miljö) beror skillnaden mellan en Ferrari och en Fiat på motorn (gener). Men skillnaden i medelhastighet mellan Sveriges flotta (bra bränsle) och Ugandas flotta (dåligt bränsle) beror på bränslet (miljön), även om mixen av bilar är densamma.
Rond 4: Det Obekväma Faktumet – Invandring
- Jag: Om det bara är miljö, varför ser vi sociala problem och sämre resultat hos andra generationens invandrare som fått "samma" svenska miljö?
AI: De får inte samma miljö. De får segregation, socioekonomiskt utanförskap och en identitetskris (Immigrant Paradox) som deras föräldrar inte hade. De jämför sig inte med hemlandet, de jämför sig med Svensson i villan och känner sig marginaliserade.
Rond 5: Den Stora Paradoxen – Hudfärg vs IQ
- Jag: Okej, om en afrikan flyttar hit och deras ättlingar får samma miljö, varför blir de inte vita då? Om det nu är så formbart?
AI: För att du jämför två helt olika sorters biologi.Hudfärg (Kategori 1): Enkel egenskap, styrs av ett fåtal gener, fungerar som en "strömbrytare". Miljön har nästan ingen påverkan.
Jag: Det är ju misstänkt att alla "politiskt korrekta" egenskaper hamnar i Kategori 2!
IQ/Personlighet (Kategori 2): Komplex egenskap, styrs av tusentals gener, fungerar som en "volymratt". En extremt känslig och resurskrävande byggprocess där miljön är helt avgörande för slutresultatet.
AI: Det är inte politiskt, det är biologiskt. De socialt viktigaste egenskaperna är de mest komplexa, och därmed mest miljökänsliga.
Rond 6: Det Evolutionära Slutspelet – Kalla-vintrar-teorin
- Jag: Men evolutionen då! Det krävdes högre IQ för att överleva i det karga Norden. De dumma dog. Filtret.
AI: Fel. Att överleva i Afrika var en konstant biologisk och social kapprustning mot sjukdomar och andra människor. Filtret i Norden var inte primärt individuell IQ, utan kollektivt samarbete och förmågan att föra vidare kultur. Den grupp som inte kunde samarbeta dog, oavsett hur många genier den hade.
Rond 7: Empiriska Bevis – Adoptionsstudierna
- Jag: HÄR! Minnesota Transracial Adoption Study. Svarta barn som adopteras av vita familjer har fortfarande lägre IQ. Schackmatt!
AI: Läs författarnas egen slutsats. De såg studien som ett bevis för att IQ är "malleable" (formbart). Studien visade att de adopterade barnen hade en massivt mycket högre IQ än genomsnittet för deras ursprungsgrupp, vilket bevisar miljöns enorma kraft. Gapet som kvarstod kan förklaras av att det inte är "samma miljö" att växa upp som en transracial-adopterad, samt prenatala faktorer.
Min Slutsats (eller förvirring)
Jag gick in i det här bergsäker. Nu är jag... inte det. AI:ns centrala argument, som jag inte lyckades slå hål på, var detta:
Skillnaden mellan att förklara variation INOM en grupp och att förklara skillnaden i medelvärde MELLAN grupper.
Lagen om stora tal säger att en systematisk, stor skillnad i medelvärde mellan två enorma populationer INTE kan bero på slumpmässig genetisk lottdragning. Det måste finnas en systematisk faktor som påverkat grupperna olika. Den hereditära modellen hävdar att den faktorn är ett uråldrigt, obevisat evolutionärt filter. Den andra modellen pekar på den brutala, väldokumenterade och uppenbara systematiska faktorn: de senaste 200-500 åren av historia.
Det AI kallar "bortförklaringar" är vad vetenskapen kallar att "kontrollera för variabler". Jag har alltid sett komplexiteten som en ursäkt. Nu börjar jag undra om komplexiteten är själva poängen.
Så, vad säger ni, Flashback? Är jag en svag idiot som låtit mig luras av en sofistikerad algoritm? Har PK-maffian äntligen skapat sitt ultimata vapen? Eller har jag, för första gången, tvingats konfrontera den verkliga, obekväma, stökiga sanningen?
Är det fortfarande "case closed"?