2025-08-05, 08:05
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Det drar nu in en massiv storm över Sveriges västkust. Börjar blåsa rejält redan, känns som det här kommer bli värre än vad som förespås. I den här tråden kan vi följa stormen och rapportera om vad som sker.

Stormen Floris har nått Sverige
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/63Emxr/norge-drabbat-av-floris-utmanande

UPPDATERING: Redan igår så varnade västtrafik om inställda tåg och andra störning på kollektivtrafiken. Det har även kommit mejl från hyresvärdar som varnat för stormen. Byarna är redan nu kraftiga att det knakar i huset. Jag är van vid stormar på västkusten och det brukar blåsa mycket här och andra gånger de varnat så har det varit lite av ett antiklimax många gånger. Men att det redan blåser såhär mycket i ett tidigt skede gör att jag känner att det han kan bli lite extra.
Senast redigerad av Orcinus-orca 2025-08-05 kl. 08:11.
Citera
2025-08-05, 08:13
Medlem
Färjor inställda i Norge

I mest västra delarna av Norge har det fällt lite träd över vägar men massdöd av får eller fjällturister verkar inte uppkommit än så nog lite tamare än över Skottland igår ?

Bohuskusten är utpekade området enligt svartklädd metrolog:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/floris-slar-till-mot-norge

Tillägg Internationella färjor och sannolikt en del inrikes med kortare färdväg var inställda redan igår.
Senast redigerad av OnlyHans.Redux 2025-08-05 kl. 08:14. Anledning: Färjor
Citera
2025-08-05, 08:18
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyHans.Redux
I mest västra delarna av Norge har det fällt lite träd över vägar men massdöd av får eller fjällturister verkar inte uppkommit än så nog lite tamare än över Skottland igår ?

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/floris-slar-till-mot-norge

Tillägg Internationella färjor och sannolikt en del inrikes med kortare färdväg var inställda redan igår.

I artikeln du länkar till.

Uppmanar: Lås fast studsmattor
Polisen har fått flera rapporter om studsmattor som blåst iväg.

Detta är alltid lika kul, efter varje storm här på västkusten så brukar man se folk som postar inlägg om studsmattor som dykt upp i trädgården och de frågar vem dessa tillhör. Att folk inte lär sig att studsmattor flyger iväg när det blåser.
Citera
2025-08-05, 08:28
Medlem
Dubbelsäkra hoppborgarna vid hamburgersyltorna genast !!

Sjöräddningen har inte än behövt undsätta några andra som äger saker som kan ta vind ordentligt ännu verkar det som.

https://www.sjoraddning.se/
Citera
2025-08-05, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
Det drar nu in en massiv storm över Sveriges västkust. Börjar blåsa rejält redan, känns som det här kommer bli värre än vad som förespås. I den här tråden kan vi följa stormen och rapportera om vad som sker.

UPPDATERING: Redan igår så varnade västtrafik om inställda tåg och andra störning på kollektivtrafiken. Det har även kommit mejl från hyresvärdar som varnat för stormen. Byarna är redan nu kraftiga att det knakar i huset. Jag är van vid stormar på västkusten och det brukar blåsa mycket här och andra gånger de varnat så har det varit lite av ett antiklimax många gånger. Men att det redan blåser såhär mycket i ett tidigt skede gör att jag känner att det han kan bli lite extra.
Vilka städer kommer drabbas av denna Floris?

Jag märker ingenting här.

EDIT: Tydligen kommer min stad också bli drabbad, men jag märker ingenting.
Senast redigerad av L.o.a 2025-08-05 kl. 09:26.
Citera
2025-08-05, 10:00
Medlem
tilsammansnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyHans.Redux
Ja distraherar mig från kartan, riktigt fin klänning..
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Tydligen kommer min stad också bli drabbad, men jag märker ingenting
Får man fråga ett ungefär ? Jag försöker få mig uppfattning vart vädret väntas vara på väg.
Citera
2025-08-05, 10:56
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca

Storm räknas det som när medelvinden är på 24,5 m/s vilket det inte är och inte kommer bli på Västkusten.
Aktuell vindstyrka mäts bl.a. på Hållö utanför Kungshamn och har varit max 19,2 m/s
Ja det blåser rejält men är inte storm.
Citera
2025-08-05, 11:16
Medlem
Väldigt, väldigt lugnt är det.
Citera
2025-08-05, 11:32
Moderator
Mr.Woodss avatar
Storm och storm. Verkar på sin höjd bli styv kuling i byarna in över land...
Citera
2025-08-05, 12:25
Medlem
Medias skräckrubriker är pinsamma.
Citera
2025-08-05, 13:14
Medlem
Vanstertrollets avatar
Nog blåser det, men inte värre än det brukar göra när det är helt vanlig blåst utan att man behöver benämna det vid namn.
Citera
2025-08-05, 14:21
Medlem
Nu blåser det rätt bra men inga stormvindar än så länge!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in