2025-08-01, 10:24
Medlem
Limma skinkbits avatar
Här har ni saker att samla på!
https://www.bradford.se/home
"Innovation, konstnärskap och design av bestående värde"

Varför inte skaffa hela elviskollektionen? 33 artiklar som alla kan köpas på avbetalning.
https://www.bradford.se/soek-efter-kategori/fan-varlden/elvis-presley/
Citera
2025-08-01, 10:56
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Grejen är väl att vissa människor helt enkelt bara gillar att samla på vissa saker.
Själv är jag inte samlare utan kastar allt jag inte behöver. Gillar hellre att ha gott om space, veta vad jag har saker och de ska vara lätta att komma åt.
Citera
2025-08-01, 15:05
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Grejen är väl att vissa människor helt enkelt bara gillar att samla på vissa saker.
Själv är jag inte samlare utan kastar allt jag inte behöver. Gillar hellre att ha gott om space, veta vad jag har saker och de ska vara lätta att komma åt.

Man kan ha både och
Citera
2025-08-01, 16:00
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Man kan ha både och
Självklart kan man det, var var bara inget jag tänkte på när jag skrev inlägget.
Citera
2025-08-02, 05:28
Medlem
EpicureNo2s avatar
Vad sägs om det här: https://www.mynthuset.se/set/gustav-v-set-med-3-jarnmynt-1942

Tre mycket vanliga öresmynt av järn i normalslitet skick, värda någon tia tillsammans, säljes i ett fjantigt skrin och med "äkthetscertifikat" för endast 495 kr.

Eller: https://www.mynthuset.se/silver/pippi-80ar-1945-2025-10g-silvermedalj

Vart femte år drar de nytta av Pippi Långstrump för att prångla samlarstrunt. 995 kr för 10g silver är ju tio gånger högre än metallvärdet. Vilken värdefull investering.

VÄRLDENS FÖRSTA (sic) guldmynt med muminpappan: https://www.mynthuset.se/guld/guldmynt/muminpappan-1-1000oz-2023-6980 Utgiven av den lilla stillahavsön Niue, som förstås har stor anknytning till de finska mumintrollen.

De som går på det där är väl lättlurade gamla tanter som tror att de gör en investering till sina barnbarn. För några tior kan man ju från en myntbutik eller på Tradera köpa öresmynt från de åren farmor och farfar föddes som en kul present. Det är bara sorgligt om de kommer i skrin med så kallat äkthetsintyg från "mynthuset".
Citera
2025-08-02, 10:33
Medlem
Jag samlar lite smått på Leica M samt Rolleiflex/Rolleicord kameror samt diverse tillbehör.
Mest för skoj skull. Dom digitala M-kamerorna kommer ju förstås inte hålla sitt värde på samma sätt som dom analoga på sikt.

Använder förstås mina kameror också, så det är inga "hyllvärmare" det handlar om.
Senast redigerad av podofil1981 2025-08-02 kl. 10:49.
Citera
2025-08-02, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPaljett
Enda sättet att tjäna pengar på samlarsaker är att lägga beslag på de första utgåvorna av någon serie och spara dessa i nyskick till dess det blivit såpass värde att det går att sälja med vinst. Problemet är att veta vad som blir en åtråvärd samlarsak i framtiden.

Det är svårt att veta i förväg, men de flesta saker som blir värdefulla i framtiden är förknippade med minnen eller en historia. Därför kan de mest triviala saker bli jättemycket eftertraktade rätt som det är.

Men absolut, oftast ska det finnas en kvalitet och en raritet inbyggt i det hela. T.ex serietidningar tänkte man var ett relativt bra samlarobjekt. Av naturliga skäl så kommer de allra flesta exemplaren att förstöras, med tiden blir det ett fåtal exempel kvar. Det är/var många som köpte serietidningar och inte kunde med att slänga dem, för de var såklart redan direkt efter man läst dem kära minnen. Samma med bra böcker givetvis.

Så där kan man då hoppas på att det blir mer värdefullt i framtiden, den som bäst klarar att bevara sina serietidningar kommer att få se dem bli värdefulla. Men det kan ta 100-200 år innan det tar fart och hela tiden beror det såklart på hur folk i framtiden kommer att se på en serietidning som samlarobjekt. En väldigt stor nackdel med serietidningar som samlarobjekt är att de värdefulla exemplen vågar man inte ens röra, ens mindre läsa dem. De är för skröpliga som samlarobjekt.
Senast redigerad av SecretGarden352 2025-08-02 kl. 10:47.
Citera
2025-08-02, 10:52
Medlem
En sak som jag tror kommer att öka i värde i framtiden är tryckta böcker som innehåller fakta, historia och fungerar som en sort arkiv.

Ta en Guiness rekordbok från 1995. Det som står i den är relativt sant. Den återspeglar hur vår värld såg ut 1995, även om den fokuserar på rekord. Eller en historiebok från 1980, det som står i den är vad folk år 1980 minns från 50-talet. Levande och oftast sanna minnen som är bevarade och faktakontrollerade.

Åk nu in i framtiden 30 år. Vi lever nu i lögnernas epok, ingenting av vad vi digitalt ser, hör och läser är sant. Det går inte att skilja sanning från lögn. Hela världshistorien är omskriven tiotusentals ggr om utifrån vad folk tycker att historien ska se ut som enligt deras egna politika åsikter. Miljarder och åter miljarder texter, videofilmer, nyhetsreportage trycks in i vår "verklighet" men har ingenting med verkligheten att göra.

I det läget. Att hitta en tryckt bok från 1980.

Folk kommer att döda för den boken!
Citera
2025-08-02, 22:22
Medlem
EpicureNo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av podofil1981
Jag samlar lite smått på Leica M samt Rolleiflex/Rolleicord kameror samt diverse tillbehör.
Mest för skoj skull. Dom digitala M-kamerorna kommer ju förstås inte hålla sitt värde på samma sätt som dom analoga på sikt.

Använder förstås mina kameror också, så det är inga "hyllvärmare" det handlar om.

Tråden handlar om saker som direkt är tillverkade och sålda för att samla på, som t.ex. samlartallrikar, "klassiska bilmodeller i miniatyr" från Franklin Mint eller präglingar med Astrid Lindgrens "allra mest folkkäraste figurer. Begränsad upplaga om 5000 styck. Ägarbevis medföljer".

Det finns förstås jubileums- och samlarmodeller av Leica och Rolleiflex, men de är i alla fall oftast användbara.
Citera
2025-08-04, 12:07
Medlem
svengörans avatar
Det känns som att autism är mycket vanligare bland dom som samlar på något inom ett väldigt snävt och specifikt område, tex mynt, frimärken eller annat.
Jag menar inget ont med detta utan det är mer bara något jag noterat
Citera
2025-08-04, 17:16
Medlem
Samlar på gamla cigarettpaket med minst 1 cigg kvar i.

Rolig hobby för det är svårt att hitta. Tips någon var kan jag köpa äldre ciggpaket med cigg kvar i?

De bästa paketen jag har är en Minden med alla cigg kvar i och ett tyskt ciggpaket från WW2-tiden i bra skick med 4 cigg kvar.
Citera
2025-08-04, 20:36
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackwards
Samlar på gamla cigarettpaket med minst 1 cigg kvar i.

Rolig hobby för det är svårt att hitta. Tips någon var kan jag köpa äldre ciggpaket med cigg kvar i?

De bästa paketen jag har är en Minden med alla cigg kvar i och ett tyskt ciggpaket från WW2-tiden i bra skick med 4 cigg kvar.
Jag såg 18 kr i mynt idag. Det var najs. Jag lät dem vara kvar. Känns stort. Hehe
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in