Citat:
Ursprungligen postat av
Generalknase
Det behöver du ju inte med billån heller, tror jag blev erbjuden 12 år på senaste lånet och då blir månadsamorteringen rätt liten, däremot blir ju den totala räntan högre, precis som på ett lån med restvärde. Kolla med din bilhandlare, säg vad du vill ha för månadskostnad och se var du hamnar.
Aka inte får lån eller har råd.
Var och en gör som de vill men att om man har råd och vill så är det inget fel i att låna för att köpa bil.
12års amorteringstid på en bil låter som en garanterad fälla om du blir tvungen att sälja bilen i "Förtid",
Brukar vara ett stort prisfall under första 3åren som senare brukar minska tills bilen är helt avskriven.
Förr räknade man med 50% värdefall under de första 3åren, nuförtiden verka det bromsats på bilar med förbränningsmotorer, men ligger på den nivån gällande många elbilar.
Risken är ju påtaglig att säljer du bilen under de första 5åren(Om du har rak amortering) att värdefallet blivit högre en din amortering.
En bil är en förbrukningsvara: Själv hade jag ett billån med amortering på 5år, men det berodde på att jag fick ett erbjudande om serviceavtal och försäkring där besparingen var högre än räntan jag betalade.(Sen hade jag ett fond jag inte behövde sälja av som gav avkastning.