2025-08-03, 19:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Fast det där tror jag inte riktigt stämmer. Om man tar ett exempel från Kia:
https://www.kia.com/se/kopa/billan/

Där kan man få en EV3 Long Range för 3207 kr/mån. Kreditbeloppet är 331 332 kr och kräver en kontantinsats på 30% (141 999 kr) vilket ger ett inköpspris på 473 331 kr. Det beräknade restvärdet är 279 015 kr, så för att kunna köpa en bil för samma pris tre år senare behöver din begagnade bil ha ett inbytesvärde på 421 014 kr för att täcka samma kontantinsats.

Det skulle innebära att en ny bil bara tappar 12% av sitt värde efter 3 år och 4500 mil, vilket känns extremt optimistiskt även för en relativt pålitlig bil som en Kia.

Tanken är att bilarna skall öka i pris såsom hittills skett o då låter det bra att få ett inbytespris långt över restvärdet

Det är faan vad folk är bilkåta trots ökandet av fartkameror rödljudkameror gupp tjyskatter o sänkta hastighetsbegränsningar - folk är ju jävligt bilkåta när de inte har råd att casha o intecknar sina
framtida löner i flera år - de är uppenbarligen kraftigt överbetalda.

Om jag tjänar 150,000 kr netto o månaden kan jag så klart privatlköpa eller låneköpa en bil till priset av 10,000 kr mån - men det gör jag inte o inte tror jag de skuldsättningsbilkåta gör detta heller
Senast redigerad av SC430 2025-08-03 kl. 19:52.
Citera
2025-08-03, 20:02
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Jag vet inte hur länge den här trenden har pågått, men just nu känns det som att många kreditinstitut och biltillverkare pushar hårt på billån med restvärde. Principen är rätt enkel, man köper en finansierad ny bil med en sedvanlig handpenning och ett lån som betalas månatligen. Till skillnad från en klassiskt lån där man betalar tillbaka hela beloppet över en given löptid så åtar man sig bara att behålla bilen i ett par år (vanligen 3) och efter den tiden är lånet lika stort som det förväntade restvärdet på bilen. Då kan man välja om man vill lämna tillbaka bilen eller köpa ut den, möjligtvis med ett nytt lån.

Fördelen som framhålls är att man på så sätt sänker månadskostnaden, men den som förstår lite högstadiematematik kan snabbt se att den enda anledningen till detta är att man knappt amorterat något på lånet. Takten motsvarar ett klassiskt lån med en löptid som närmar sig 10 år, vilket är väldigt lång tid för en bil. Månadskostnaden är betydligt lägre än att leasa samma bil, men bara om man ignorerar att man lagt en handpenning på minst 20% av bilens värde.

Som jag ser det snuddar det nästan på bedrägeri, där man försöker få det att framstå som att man kan äga en bil som kostar en halv miljon för bara någon tusenlapp i månaden. En låg månadskostnad att presentera på ett reklamblad, men inte en kostnad som är representativ för vad det faktiskt kostar att äga bilen. Om man vill byta bil var tredje år måste man ändå ha en handpenning till nästa, och om man vill behålla bilen vill man ju förmodligen amortera snabbare så att bilen är betald innan den är förbrukad.

Så finns det något fall där det faktiskt är vettigt att använda sig av ett sådant lån, eller är det bara en fälla för ekonomiskt handikappade, samma typer som maxar ut sina kreditkort och bara betalar minsta beloppet varje månad?
Nej, för det är inget lån egentligen? Det är leasing det handlar om, dvs en form av långtidshyra. Då brukar man aldrig amortera så klart.
Senast redigerad av Karman 2025-08-03 kl. 20:09.
Citera
2025-08-03, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Det är ju så.

Meningen är få månadskostnaden för en bil så låg som möjligt och få folk att tro att det är en bra ide och att de har råd att köpa en bil för 600.000 kr med lån.

Om vi skiter i räntan utan bara räknar amortering -

3 år - 16666 kr/månad
4 år - 12500 kr/månad
5 år - 10000 kr/månad
6 år - 8333 kr/månad

Detta är alltså amorteringskostnaden - sen tillkommer räntan, service, bränsle, försäkring osv.

Ingen har ju råd med en bil som kostar 10.000 kr/månad men ändå kör många omkring i bilar som faktiskt kostar detta pga de inte förstår enkel matematik.

De kanske tror att de bara betalar 5000 kr i månaden för sin bil men de äger ju inget - de HYR sin bil för 5000 kr i månaden och kommer inte ha något kvar efter att avbetalningstiden är klar - dvs de står med en bil de i bästa fall går plus minus noll på efter 4-6 år.

Samma sak med de som leasar bilar MED kontantinsats.

Ja, precis så är det. Alla jag pratat med som leasar lyfter fram att de gillar att de kan betala X tkr i månaden och därefter alltid ha en ny bil (som byts var tredje år). Att ”äga” någonting är ingenting man värderar, det är endast den löpande månadskostnaden som räknas.

I USA är ett vanligt trick vid försäljning att man inte frågar hur dyr bil man tänkt köpa, utan hur hög månadskostnad man tänkt sig. Oavsett svar kan man alltid lösa att man för den bil man vill ha, det är bara att förlänga lånet till fler månader.
Citera
2025-08-03, 22:03
Medlem
526s avatar
Jag ska köpa ny bil. Kan ni som kan detta förklara vad som är bäst att göra?
Jag köpte en bra bil kontant för 12 år sen. Den är slut nu och vi behöver en ny. Typ liten SUV. Inget märkvärdigt. Jag är inte intresserad av att äga. Vill bara ha en rimlig månadskostnad och en bra bil - men vill inte hamna i läge att jag blir skyldig eller sitter med ett skitlån efter några år.
Är billån med restvärde ett bra alternativ för mig?
Citera
2025-08-03, 22:16
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Jag ska köpa ny bil. Kan ni som kan detta förklara vad som är bäst att göra?
Jag köpte en bra bil kontant för 12 år sen. Den är slut nu och vi behöver en ny. Typ liten SUV. Inget märkvärdigt. Jag är inte intresserad av att äga. Vill bara ha en rimlig månadskostnad och en bra bil - men vill inte hamna i läge att jag blir skyldig eller sitter med ett skitlån efter några år.
Är billån med restvärde ett bra alternativ för mig?
Jag skulle säga att om ni behåller bilen 12 år så behöver ni ju inte bry er om restvärdet, jag hade skrapat ihop till en kontantinsats och tagit ett billån på rätt kort tid hos bilfirman, då blir månadskostnaden väldigt låg när lånet är betalt. Räntekostnaderna lär vara ungefär samma.
Citera
2025-08-03, 22:27
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Jag skulle säga att om ni behåller bilen 12 år så behöver ni ju inte bry er om restvärdet, jag hade skrapat ihop till en kontantinsats och tagit ett billån på rätt kort tid hos bilfirman, då blir månadskostnaden väldigt låg när lånet är betalt. Räntekostnaderna lär vara ungefär samma.
Jag har kontantinsats, men jag vill inte dra på höga månadskostnader.
Senast redigerad av 526 2025-08-03 kl. 22:39.
Citera
2025-08-03, 22:38
Medlem
frdks avatar
Citat:
Sagt av de som inte får lån på grund av för låg kreditvärdighet.

De kommer förstås inte ha råd att köpa en bil kontant heller, men kanske med restvärde, om man har pengar till kontantinsatsen borde det väl vara enklare att få än ett komplett lån på samma bil eftersom bilen är säkerhet och för att den ska lämnas tillbaka när perioden är slut. Vilket i sig är lite kass kan jag tycka, jag vill välja själv när jag vill byta bil, inte vänta in tiden eller i förtid om jag inte är redo att byta.

nej, sagt av de som lever planerat och inte karvar på framtiden.
Citera
2025-08-04, 00:13
Medlem
Citat:

Ta kontantinsatsen, låna till resten och köp en 3 år begagnad bil. Amortera av lånet i den takt som du tror du kommer ha bilen så att det går mot noll, plus kontantinsatsen (så du inte står om 8 år med en bil utan värde och ingen kontantinsats). Att amortera av på 5 år borde vara ganska lagom. Det bör vara det långsiktigt billigaste alternativet.

Eller så lägger du kontantinsatsen på börsen, och leasar en bil.
Citera
2025-08-04, 07:27
Moderator
Citat:
Det behöver du ju inte med billån heller, tror jag blev erbjuden 12 år på senaste lånet och då blir månadsamorteringen rätt liten, däremot blir ju den totala räntan högre, precis som på ett lån med restvärde. Kolla med din bilhandlare, säg vad du vill ha för månadskostnad och se var du hamnar.

Citat:
Ursprungligen postat av frdk
nej, sagt av de som lever planerat och inte karvar på framtiden.
Aka inte får lån eller har råd.
Var och en gör som de vill men att om man har råd och vill så är det inget fel i att låna för att köpa bil.
Citera
2025-08-04, 10:28
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:

Det som jag försökt förmedla är att den låga månadsavgiften är en illusion som beror på låg amortering. Att amortera mer är en högre utgift, men det är inte en högre kostnad - tvärtom, du sänker framtida räntekostnader genom att amortera mer.

Om du amorterar så pass lite som många restvärdeslån erbjuder så kommer du efter 3 år sitta på ungefär lika stort lån som bilen är värd. Om du lämnar tillbaka bilen då har du inget på handen, mer än en struntsumma som motsvarar skillnaden på det garanterade restvärdet och det faktiska. Om du väljer att ta ett nytt lån så kommer du förmodligen inte komma undan med samma månadskostnad, eftersom kreditinstitutet förmodligen nu vill ha en högre amorteringstakt.
Citera
2025-08-04, 10:39
Medlem
Citat:
Det behöver du ju inte med billån heller, tror jag blev erbjuden 12 år på senaste lånet och då blir månadsamorteringen rätt liten, däremot blir ju den totala räntan högre, precis som på ett lån med restvärde. Kolla med din bilhandlare, säg vad du vill ha för månadskostnad och se var du hamnar.

Aka inte får lån eller har råd.
Var och en gör som de vill men att om man har råd och vill så är det inget fel i att låna för att köpa bil.

12års amorteringstid på en bil låter som en garanterad fälla om du blir tvungen att sälja bilen i "Förtid",
Brukar vara ett stort prisfall under första 3åren som senare brukar minska tills bilen är helt avskriven.
Förr räknade man med 50% värdefall under de första 3åren, nuförtiden verka det bromsats på bilar med förbränningsmotorer, men ligger på den nivån gällande många elbilar.
Risken är ju påtaglig att säljer du bilen under de första 5åren(Om du har rak amortering) att värdefallet blivit högre en din amortering.
En bil är en förbrukningsvara: Själv hade jag ett billån med amortering på 5år, men det berodde på att jag fick ett erbjudande om serviceavtal och försäkring där besparingen var högre än räntan jag betalade.(Sen hade jag ett fond jag inte behövde sälja av som gav avkastning.
Citera
2025-08-04, 10:45
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
12års amorteringstid på en bil låter som en garanterad fälla om du blir tvungen att sälja bilen i "Förtid",
Brukar vara ett stort prisfall under första 3åren som senare brukar minska tills bilen är helt avskriven.
Förr räknade man med 50% värdefall under de första 3åren, nuförtiden verka det bromsats på bilar med förbränningsmotorer, men ligger på den nivån gällande många elbilar.
Risken är ju påtaglig att säljer du bilen under de första 5åren(Om du har rak amortering) att värdefallet blivit högre en din amortering.
En bil är en förbrukningsvara: Själv hade jag ett billån med amortering på 5år, men det berodde på att jag fick ett erbjudande om serviceavtal och försäkring där besparingen var högre än räntan jag betalade.(Sen hade jag ett fond jag inte behövde sälja av som gav avkastning.
Absolut är det hål i huvudet, jag väljer alltid avbetalning så att bilen vid 3 års värdehalvering täcker min restskuld. Oftast runt 6-7 års avbetalning av hela beloppet (som inte är köpesumman).
Men 526 vill ha låga månadskostnader och då är lång avbetalning ett sätt, kostar förstås mer totalt och man riskerar att stå med lån som inte täcks av bilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in