2025-08-02, 23:12
Medlem
Ramsviks avatar
När du är i norra Tyskland runt Bremen och ska norrut mot Danmark ser du på kartan att det finns en färja över Elbe som en genväg förbi Hamburg. Och allt trafikstrul runt stan. Ja, om du nu inte vill dit för att trivas i den trevliga storstaden.

Färjan har en hemsida Elbfähre Glückstadt-Wischhafen. Tro inte på rederiets uppgifter om kötider. Jag var där och vände efter två timmar då jag såg ytterligare flera timmars väntan framför oss.
Citera
2025-08-02, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramsvik
När du är i norra Tyskland runt Bremen och ska norrut mot Danmark ser du på kartan att det finns en färja över Elbe som en genväg förbi Hamburg. Och allt trafikstrul runt stan. Ja, om du nu inte vill dit för att trivas i den trevliga storstaden.

Färjan har en hemsida Elbfähre Glückstadt-Wischhafen. Tro inte på rederiets uppgifter om kötider. Jag var där och vände efter två timmar då jag såg ytterligare flera timmars väntan framför oss.

Det finns flera bilfärjeleder över Elbe, just den färjeturen Glückstadt-Wischhafen har alltid haft mycket säsongsmässiga köer. Allt från turister till lastbilschaufförer till/från Danmark och Kiel på vardagar som vill undvika rusningarna i Hamburg.

Hamburg är ett nålsöga för oss skandinaver tyvärr. Och tysk planering arbetar i ultrarapid så någon ny tunnel under Elbe kommer nog inte att komma på årtionden.

Uppströms Hamburg och som ett alternativ till A1 - om man ska till Lübeck/Puttgarden/Rostock och inte åt Jylland till - kan man sommartid använda Zollenspieker Fähre: https://de.wikipedia.org/wiki/Zollenspieker_F%C3%A4hre Det kostar dock en färjeavgift på 5€ med bil och båtarna tar bara ett tiotal bilar per gång, men kan vara ett avbrott och alternativ om man vill ha omväxling och se mer av det nordtyska landskapet runt Hamburg. Är man historiskt intresserad så ligger på norra sidan av färjeläget Friedrichsruh nära, Bismarcks sista gods och gravplats med mausoleum.
Citera
2025-08-03, 01:05
Medlem
Överfarten du refererar till är givetvis starkt belastad på sommaren när 50-11 miljoner turister ska åka där. Jag åkte en gång i november, var ingen kö alls.
Citera
2025-08-03, 10:30
Medlem
slagskotts avatar
Vi körde den färjan för några veckor sedan när vi skulle til Wilhelmshaven och vi satt nog i två timmari kö där. Åk tidigt på morgonen om ni vill spara tid.
Vi var tvungna att köra genom Hamburg på tillbakavägen och det var inte heller någon höjdare, också där bör ni passera riktigt tidigt på morgonen och helst i helgen

En rolig ting: udden där färjan avgår ser exakt ut som min penis
Citera
2025-08-03, 19:45
Medlem
Ramsviks avatar
Tja, man undrar kanske om inte rederiet skulle kunna ha någon typ av kö-service. T ex videokameror som visar köerna i realtid eller någon slags sms som talar om förväntad kötid.
Citera
2025-08-03, 19:47
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramsvik

Du kanske var där mitt i industrisemestern? Ser kötiderna likadana ut i mars?
Citera
2025-08-03, 21:45
Medlem
Hamburg är alltid ett elände. Det lär ta ett bra tag innan A20 byggs ut över Elbe, den är bara på planeringsstadiet ännu (https://www.bmv.de/SharedDocs/DE/Anlage/StB/neubau-und-erweiterung-von-bab-2024.pdf?__blob=publicationFile). Att köra om Geesthacht är knappast ett alternativ-

Annars kan jag rekommendera att passera Hamburg kl 05 en söndagsmorgon. Det var typ jag och kanske två andra bilar på vägen!
Citera
2025-08-04, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentat57
Hamburg är alltid ett elände. Det lär ta ett bra tag innan A20 byggs ut över Elbe, den är bara på planeringsstadiet ännu (https://www.bmv.de/SharedDocs/DE/Anlage/StB/neubau-und-erweiterung-von-bab-2024.pdf?__blob=publicationFile).

För tyskarna är Hamburg en slutstation från tre olika sydliga riktningar för vidare transport mot världshaven (läs: tänk Göteborgs hamn i SE) och är rätt ointresserade av det som kommer norr om stan - hela kustbandet mot Öster- och Nordsjön består av semester/turistorter (för tyskar) och lite marin verksamhet kopplat till Kiel med Kielkanalen (ett väldigt nischat intresse). Det här har påverkat hela trafikplaneringen där det är Danmark som drivit på de för att bygga ut motorvägar till Jylland och nu Fehmarnförbindelsen, för tyskarnas del kunde Puttgardens färjeläge lika gärna ersatts av en fritidsbåtshamn (Fehmarn är en semesterö för många tyskar).

Ett alternativ om några år när motorvägen är färdigbyggd kommer att vara att köra A14 mellan norra/södra Tyskland: https://de.wikipedia.org/wiki/Bundesautobahn_14. Den motorvägen kommer att undvika Hamburg- och Berlinområdet och man kommer från Halle att kunna köra vidare mot A71 om man ska mot södra/sydvästra Tyskland.
De flesta vägarna är byggda efter återföreningen/1990 och det är lite trafik och ingen metropol som i storlek är större än typ Uppsala i storlek om man kör vidare på A71. Även om det blir något längre körsträcka i vissa fall tror jag att många kommer att upptäcka kvalitétsskillnader och att det blir avgörande för vägvalet.
Citera
2025-08-04, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurrit
För tyskarna är Hamburg en slutstation från tre olika sydliga riktningar för vidare transport mot världshaven (läs: tänk Göteborgs hamn i SE) och är rätt ointresserade av det som kommer norr om stan - hela kustbandet mot Öster- och Nordsjön består av semester/turistorter (för tyskar) och lite marin verksamhet kopplat till Kiel med Kielkanalen (ett väldigt nischat intresse). Det här har påverkat hela trafikplaneringen där det är Danmark som drivit på de för att bygga ut motorvägar till Jylland och nu Fehmarnförbindelsen, för tyskarnas del kunde Puttgardens färjeläge lika gärna ersatts av en fritidsbåtshamn (Fehmarn är en semesterö för många tyskar).

Ett alternativ om några år när motorvägen är färdigbyggd kommer att vara att köra A14 mellan norra/södra Tyskland: https://de.wikipedia.org/wiki/Bundesautobahn_14. Den motorvägen kommer att undvika Hamburg- och Berlinområdet och man kommer från Halle att kunna köra vidare mot A71 om man ska mot södra/sydvästra Tyskland.
De flesta vägarna är byggda efter återföreningen/1990 och det är lite trafik och ingen metropol som i storlek är större än typ Uppsala i storlek om man kör vidare på A71. Även om det blir något längre körsträcka i vissa fall tror jag att många kommer att upptäcka kvalitétsskillnader och att det blir avgörande för vägvalet.
Ja, man bygger rätt mycket på A14. Jag tycker bara att det är synd att man bygger A39 och A14 parallellt i stället för ett kryss, det senare hade gett mer möjligheter.
När tunneln under Fehmarnbält står klar kommer nog trafiken förbi Hamburg att öka. Jag tycker nog inte att A14 är ett riktigt bra alternativ, det är en rejäl omväg för att slippa flaskhalsarna runt Hamburg. En utbyggnad av A20 blir klart bättre då den kommer att ta mycket av trafiken mot Bremen, men den är ju inte klar på länge ännu-
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in