Citat:
Ursprungligen postat av
stycket
Vi flesta är medvetna om att det har med självhat att göra. Inte för man fötts i fel kropp utan det finns massvis av andra anledningar att hata sig själv sen kan man låtsas att det beror på något annat omedvetet. Ofta så trauman och fobier fungerar.
Det finns terapi att få, för att börja älska sig själv och sin kropp.
Men om man vuxit upp tryggt med mycket kärlek och aldrig hatat sig själv och ändå är trans, hur förklarar du det? Det är då alla börjar tjuta om att föräldern gjort barnet trans. Can't win for losing.
Vad heter terapin där man lär sig älska sina könsdelar?
Jag har träffat ett enda offer för sexuell utnyttjan som barn som blev annorlunda, hon blev lesbisk. Men alla andra som utnyttjats och blivit straight och cis, det absoluta flertalet, hur förklarar du det?
Citat:
Ursprungligen postat av
Klas-Vegas
Du är inte trans-sexuell. Du har autism. Både "asexuell" och "mixad begåvningsprofil" var ett diagnoskriterie för den äldre asperger-diagnosen.
Jag tycker synd om dig att du får så dålig hjälp.
Du vet mycket väl att detta inte är ditt första påhitt utan det har pågått hela livet.
Dessutom syns autism: stort huvud, missbildad snorränna, skador på synnerven.
Du tjatar om detta hela tiden och du har inga bevis om nån synnerv, och asexuell har aldrig varit kriterium för autism. Jag vet inte varför du tjatar ihjäl oss med detta. Det man har konstaterat med autistiska ansikten är att det förekommer något som heter short midface, och att ibland kan huvudet vara lite större. Resten är bluff såvida inte autismen kommer ur något som t ex fragile x, då kan utseendet vara mer annorlunda. Och du länkar aldrig för du vet att du ljuger.
Hur tänker du på allistiska människor som är trans?
Citat:
Ursprungligen postat av
BENSINO
Vad i hela helvetet är en cisperson?
Börjar likna dagis med alla dessa hittepå namn
Man säger inte normal, för att personen som inte är trans, dvs cis, kanske inte är normal, personen kan t ex ha autism, då är man inte normal. Det är samma sak som att de som inte är autistiska är allistiska, de behöver ju inte vara normala, de kanske sitter i rullstol.
Jag tror att ganska många bryr sig om transpersoner. Ett tag var det varje dag något nytt här på FB om trans. Det var skittråkigt och samma trista diskussioner. Så ja, folk bryr sig. Och i andra delar av världen vill man lagstifta bort det, så visst fan bryr de sig. De som på riktigt inte bryr sig, det är väl egentligen det bästa. Jag orkar verkligen inte bry mig. Däremot tycker jag att de har rätt att bli könskorrigerade. Tyvärr har vi i Sverige haft extremt dålig vetenskap om detta och en ovilja till dokumentation. Transvården har stulits av tanter i psykiatrin som inte förstår vetenskap.
Jag kanske får uttala mig trots att jag inte är fullkomligt cishet (är ickebinär och ace, fast jag aldrig tänker på det, eller ja, inte så ofta, tycker min kropp är OK-ish men märker att tänker ett väldigt långt spann, både det man kallar manligt och kvinnligt, det har inte med identitet att göra men känner att det ger mig en unik utgångspunkt).
Klart att det finns transpersoner som söker uppmärksamhet, det gör cispersoner också ibland, kolla bara Tiktok, folk gör vadsomhelst. I USA har vi den största ångern på op på trans, för att man inte behöver utredas och kan köpa op. Det ska vara som här, man ska utredas så att de vet att man är trans 100 %. Eller iallafall så mycket det könet så att det skulle göra livet drägligare.
Jag förstår att TS vill göra op i ansiktet. Tycker man borde få det gratis. Det handlar ju inte främst om att ha de rätta könsdelarna för många (fast det är superviktigt för vissa), utan att man passerar som det kön man är uppe i skallen. Det är ju tyvärr orättvist, MtF är svårare att få bra (vilket kan vara en anledning till ånger), medan FtM ofta blir väldigt bra, särskilt om man inte har breda höfter. Sedan förstår jag inte dem som måste ha strängt könade kläder eller hår. Man måste inte ha klänning som MtF och man måste inte klippa sig kort som FtM, men man vill tydligen följa stereotypa könsnormer.
Jag tror att anledningen att trans finns är att de delar i hjärnan som leder till könsidentitet inte utvecklas samtidigt i fosterlivet, så påverkan av olika saker kan leda till en mismatch. Tror inte att det är svårare än så. Så är det för dem som upplevt könsdysfori väldigt tidigt i livet, 3-5 år. De som upplever könsdysfori men det börjar kanske vid 10-13 år, det tror jag kan bero på något annat. Även om de med autism finns i båda grupperna (trots att de flesta är allistiska), så har jag en känsla att sen könsdysfori eller att man blir ickebinär har lite större samband med autism.
Som tur är finns det ju andra som inte är cishet, så de som avviker kan alltid hitta sådana med liknande tankar.
Fy, det blev långt. Ska gå och göra något vettigare.