2025-08-01, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Sälj bilen och köp en skrotbil för mindre än 5000, dom kan man nämligen äga utan att det räknas som en förmögenhet. Inte så kul att åka i kanske, men ska du ha hjälp ifrån försörjningsstöd är det enda alternativet.

Man brukar kunna komma undan med en bil värd under 20 000 kr. Är socialtjänsten på gott humör kan det funka med ett basbelopp också, men inte mer än så.
Citera
2025-08-01, 20:02
Medlem
PyjamasXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronAfTrosa
Råttan i pizzan. Har inte hänt och kommer aldrig hända.
Så du kallar mig med andra ord en lögnare?
Citera
2025-08-01, 20:03
Medlem
Sereenas avatar
Du får normalt äga en bil med ett värde upp till ett halvt basbelopp, så byt till billigare bil.
Citera
2025-08-01, 20:19
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Varför finns sådan jävla idioter som du ens till i världen? Fy fan vad jag önskar sådana som dig TS öde..

Vad tillför du till TS som förmodligen mår förbannat dålig, ännu mer känsla av dåligt mående förmodligen.. Fy fan för sådana som du!!

TS är en kolossal idiot, symptomet på allt som är fel med dagens moderna människor. "Buhu, jag pallade inte jobba så jag sa upp mig, hur gör jag för att behålla min bil så jag kan köra runt mina barn till deras fritidsaktiviteter och få pengar av svenska skattebetalare?"

Hon kan ju sätta sig i tidsmaskinen och åka tillbaka hundra år, se vad som hände med människor som slutade jobba för att de inte pallade med livets motgångar. Bita ihop och slita för brödfödan för sina barns skull? Neeeeej, det var för jobbigt.

Vad tillför din kommentar f ö? Fucking pappskalle.
Citera
2025-08-01, 20:53
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
TS är en kolossal idiot, symptomet på allt som är fel med dagens moderna människor. "Buhu, jag pallade inte jobba så jag sa upp mig, hur gör jag för att behålla min bil så jag kan köra runt mina barn till deras fritidsaktiviteter och få pengar av svenska skattebetalare?"

Hon kan ju sätta sig i tidsmaskinen och åka tillbaka hundra år, se vad som hände med människor som slutade jobba för att de inte pallade med livets motgångar. Bita ihop och slita för brödfödan för sina barns skull? Neeeeej, det var för jobbigt.

Vad tillför din kommentar f ö? Fucking pappskalle.
Ja vart ska jag börja.. Har du någonsin varit ens i närheten av en situation som TS beskriver? Visst att säga upp sig från jobbet verkar underligt, kunde ha sjukskrivit sig istället.

Men i övrigt, denna jävla ständiga ekonomiska stress som jag själv i detta nu upplever samt TS gör är fan inte att leka med, det kan jag tala om för dig, känslan varje kväll innan i alla fall jag lägger mig är "snälla låt mig dö i sömnen"

Och kommentarer som dina är så otroligt o empatiska, elaka, och kan om du tänker efter lite, vara förödande..
Citera
2025-08-01, 20:53
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaPanna8088
Hej alla,
Jag befinner mig just nu i en väldigt svår ekonomisk situation och söker tips, stöd eller vägledning från er som varit i liknande lägen.

Jag separerar efter en längre relation och har tre barn (10, 13 och 15 år). Det har varit en tuff tid mentalt och känslomässigt. Jag sa upp mig i maj från mitt jobb eftersom jag helt enkelt inte orkade separera och samtidigt jobba heltid – det höll på att knäcka mig.

Nu ligger jag efter med hyran för tredje månaden. Har haft kontakt med socialtjänsten, men deras hjälp är begränsad eftersom jag äger en bil. Det känns helt orimligt – jag har bilen just för att kunna söka jobb och klara vardagen med tre barn. Säljer jag den, blir jag i praktiken låst hemma.

Har någon av er erfarenhet av att få stöd trots att man “äger” en bil? Eller tips på vad man kan göra när man står här – ensamstående, utan jobb, utan marginaler?

Alla råd, erfarenheter eller bara ett vänligt ord är välkommet. Tack för att du tog dig tid att läsa. 🙏

Sälj inte bilen, då får du bara ännu sämre förutsättningar. Bilen får du skriva över på någon anhörig eller nära vän, bekant.
Citera
2025-08-01, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaPanna8088
Hej alla,
Jag befinner mig just nu i en väldigt svår ekonomisk situation och söker tips, stöd eller vägledning från er som varit i liknande lägen.

Jag separerar efter en längre relation och har tre barn (10, 13 och 15 år). Det har varit en tuff tid mentalt och känslomässigt. Jag sa upp mig i maj från mitt jobb eftersom jag helt enkelt inte orkade separera och samtidigt jobba heltid – det höll på att knäcka mig.

Nu ligger jag efter med hyran för tredje månaden. Har haft kontakt med socialtjänsten, men deras hjälp är begränsad eftersom jag äger en bil. Det känns helt orimligt – jag har bilen just för att kunna söka jobb och klara vardagen med tre barn. Säljer jag den, blir jag i praktiken låst hemma.

Har någon av er erfarenhet av att få stöd trots att man “äger” en bil? Eller tips på vad man kan göra när man står här – ensamstående, utan jobb, utan marginaler?

Alla råd, erfarenheter eller bara ett vänligt ord är välkommet. Tack för att du tog dig tid att läsa. 🙏

I glesbygden får man äga bil och gå på socialbidrag. Kanske information du kan använda dig av.
Citera
2025-08-01, 21:01
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Ja vart ska jag börja.. Har du någonsin varit ens i närheten av en situation som TS beskriver? Visst att säga upp sig från jobbet verkar underligt, kunde ha sjukskrivit sig istället.

Jag har haft det betydligt värre än TS.

Citat:
Men i övrigt, denna jävla ständiga ekonomiska stress som jag själv i detta nu upplever samt TS gör är fan inte att leka med, det kan jag tala om för dig, känslan varje kväll innan i alla fall jag lägger mig är "snälla låt mig dö i sömnen"

100% självvalt i TS fall. Buhu, stackars TS som inte kan skjutsa sina barn till fritidsaktiviteter när hon behöver söka försörjningsstöd eftersom hon är dum i huvudet. Hon måste ju ha en fin bil för att kunna söka jobb.

Citat:
Och kommentarer som dina är så otroligt o empatiska, elaka, och kan om du tänker efter lite, vara förödande..

Eller så får idioten en spark i röven och slutar med sin självömkan. Modern kvinna som "inte pallar" och säger upp sig från sitt jobb trots att hon har tre barn att försörja. Svag, egocentrisk idiot som vill behålla sin levnadsstandard efter att hon fattat korkade beslut som fuckar inte bara henne utan också hennes barn.

Sorry, finns ingen empati för människor som knullar sina barn.
Citera
2025-08-01, 21:05
Medlem
Det här är på gränsen till en trolltråd, vem säger upp sig från jobbet när man har det lite jobbigt hemma? Alla normala människor sjukanmäler sig eller tar lite semester.

Att försätta sig själv i en situation där man inte har en inkomst fast man har tre barn, det gör man bara inte.

För övrig, sälj bilen innan du blir vräkt eller har du tänkt att använda bilen att sova i?
Citera
2025-08-01, 21:05
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Jag har haft det betydligt värre än TS.

100% självvalt i TS fall. Buhu, stackars TS som inte kan skjutsa sina barn till fritidsaktiviteter när hon behöver söka försörjningsstöd eftersom hon är dum i huvudet. Hon måste ju ha en fin bil för att kunna söka jobb.

Eller så får idioten en spark i röven och slutar med sin självömkan. Modern kvinna som "inte pallar" och säger upp sig från sitt jobb trots att hon har tre barn att försörja. Svag, egocentrisk idiot som vill behålla sin levnadsstandard efter att hon fattat korkade beslut som fuckar inte bara henne utan också hennes barn.

Sorry, finns ingen empati för människor som knullar sina barn.
Läste dig inlägg och instämde till viss del men sista raden, var den nödvändig?
Citera
2025-08-01, 21:07
Medlem
Bara en kvinna slutar jobba när du tvärtom skulle behövt jobba extra. Bil är inget nödvändigt utan en bekvämlighet. Du verkar inte mogen att ansvara för din egen ekonomi.
Citera
2025-08-01, 21:10
Medlem
PyjamasXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Bara en kvinna slutar jobba när du tvärtom skulle behövt jobba extra. Bil är inget nödvändigt utan en bekvämlighet. Du verkar inte mogen att ansvara för din egen ekonomi.
Finns det inget som heter "God Man" som kan hoppa in och hjälpa henne med det ekonomiska? Det är väl en mänsklig rättighet som vi har i Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in