2025-08-01, 00:17
Medlem
Kopparsulfatets avatar
Jag vaknade just upp av en extremt realistisk vad jag inser måste vara hallucination, det lät som att någon skakade om/bankade i min säng med handflatan. Jag kände vibrationen och hörde ljudet och jag hörde samt kände 2 slag mot sängen/skakningar av sängen till efter att jag vaknat i princip klarvaken och frågat mig vad fan det är frågan om. Det var så lucidt att min muskulösa 193cm långa kropp hoppade ur sängen och jag nu likt en polis som genomför en husrannsakan genomsökt hela min egna lägenhet efter inkräktare men ingenting fanns såklart att finna förutom en man i hans tidigare 20s som vänder upp och ner på sin egen lägenhet som en total galning. Jävla tur att inte tjejen var hemma, hon hade trott jag var vanvettig. Okej, nu svamlar jag men jag är i ett slags förvirringstillstånd i skrivande stund. Jag har absolut aldrig upplevt något i stil med detta förutom i min barndom, kan recalla en del vaga minnesfragment från då jag vaknat upp precis som nu fast då har det varit i samband med uppvaknande och då har det känts som att jag fallit (som från ett berg), som om jag låg i luften påväg mot min egen död och dessa upplevelser har varit otäcka fast inte på samma sätt då jag nu inatt befarade en inkräktade som jag behövde leta efter. Det jag är nojig för nu är att jag då jag är strax över 20 kanske är i inledningsskedet av schizofreni (jag har blivit betydligt mer tillbakadragen på sistone, gymmar sena nätter och handlar precis innan stängning, negativa symtom någon? Har faktiskt haft en del skumma symtom utöver dom redan nämnda och dessa är bland annat kraftig misstänksamhet och ett fåtal sinnesvillor till och från) men det här känns osannolikt då det inte går i släkten frånsett en numera död släkting som sägs ha varit väldigt inåtvänd och misstänksam. Det andra jag är nojig över, det mer troliga är att jag inte får nån sömn inatt.

Vad tror ni? Kan jag vänta mig fullskaliga psykoser inom kort eller är det bara att somna om och hoppas på att dom här fullt realistiska hallucinationerna inte kommer tillbaka? All input uppskattas
//KS
Citera
2025-08-01, 00:41
Medlem
Kan ha varit en demon. Pröva lägga tråden i paronormalt istället.
Citera
2025-08-01, 01:51
Medlem
Tror inte det är något att oroa sig för, så länge det är i anslutning till insomnande eller uppvaknande. Det är normalt att sådana hallucinationer upplevs som väldigt realistiska, även om den du råkade ut för lät rätt extrem. Under mitt 55-åriga liv har jag bara varit med om en hallucination som fått mig att springa upp ur sängen, men då sprang jag genom hela lägenheten fram till altandörren innan jag kom till sans. Hallucinationen var då bara en känsla av att vara akut hotad, vilket lyckligtvis också är ovanligt – klart vanligast för mig är ljud, sedan synintryck, oftast så pass orimliga att jag numera lätt kan avfärda dem som hallucinationer även om själva sinnesintrycken känns helt verkliga.
Citera
2025-08-01, 06:16
Medlem
Jag lider av detta fenomen. Kan både se och höra meningar eller ord. Ser ett samband med stress/dålig sömn.
Citera
2025-08-01, 11:11
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Sömnbrist och stress brukar va orsaken till skiten. Och om man försöker kompensera sömnbristen med orimliga mängder koffein. Nåt du känner igen?
Citera
2025-08-01, 15:53
Medlem
attack-titans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterofCeremonies
Kan ha varit en demon. Pröva lägga tråden i paronormalt istället.

Dito.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in