2025-07-31, 16:01
Medlem
Det är inte så att jag nödvändigtvis håller hårt i aristokraten, d.v.s. han som lever efter andra regler än resten av oss, men som även lever förhoppningsvis gott och sedan kan förse oss andra med vissa insikter.

Nej, det jag tycker är märkligt är trångsynta människor, och amerikanska författare har i vid ström gett ut naiva nyskildringar om hur de vill återvända till att leva som puritanerna gjorde, d.v.s. självuppoffrande, familjärt centrerat, sköta om kropp o själ och hålla sig ifrån diverse laster, fastän de smugglar in sina egna moderniteter i detta liv och därmed förstör det mesta eller allt av grundtanken.

Detta liv ( i originalet ) låter inte alls dumt, men jag tycker inte om att "botten" för diskussionen hela tiden höjs. Själv har jag aldrig lämnat medeltidens Europa i varken tanken eller i vissa av mina göromål, men samtiigt så älskar jag även puritanerna, d.v.s. småskaliga jordbruk som ej nödvändgtvis vill ha nån kung över sig, utan de vill vara mer självgående.

Vet ni ifall Buckley Jr gick åt det libertianska hållet mycket därför att han upplevde gamla traditioner stulna och förvridna av vänstervridna figurer? Jag menar, att det är ju stört omöjligt att leva ett godtagbart liv under dagens regelverk/ samhälle och ifall Buckley då trodde att den enda vägen ut, var att ge människor likt han själv frihet att komma undan det moderna livet, så vore ju det libertarianska idealet att föredra?

Har någon bok-rekommendationer av Buckley så tar jag hemskt gärna emot dom, tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in