2025-07-29, 13:08
Medlem
TheGretaResets avatar
Det man tittar på är ju konsten.

Det verkar som om inte ts fattar vad konst är.

Sextinska kapellet har inget värde i kronor.

Arbetet (det konstnärliga värdet består) oavsett vad trender säger. Ingenting förändras för att en tavla ökar eller minskar i värde. Arbetet är bestående????????
Citera
2025-07-29, 16:57
Medlem
De som är intresserade vet väl ändå vad som är mer värt än annat. Möjligtvis skulle det vara intressant i samband med de eklektiska utställningar som är modet idag där en Rembrandt ställs brevid nån afrikansk hyddkonst för att belysa en långsökt koppling. Kul då så klart att påpeka för besökarna att det ena verket är värt en miljard och det andra går för några hundralappar.
Citera
2025-07-30, 10:09
Medlem
Citat:
"Utan prislappar på konsten, så kan inte vanligt folk förstå hur bra konsten är".

Nej, jag tycker nog att du läser in mer än vad jag menade och skrev.

Jag skrev varken att det var rätt, rimligt eller bra att sätta en prislapp. Men jag skrev att jag hade tyckt det varit roligt. Och jag tror (killgissar) att jag inte är ensam om att fundera på värdet när jag går på konstutställningar.
Därmed inte att jag tycker att man ska göra så, jag fattar också att det är orimligt och dumt. Men det hade varit kul! Eller i alla fall jag hade tyckt det vore underhållande.

Av kommentarerna så verkar ju onekligen även du och andra mycket intresserade av värdet i pengar (Eller om det bara var för att visa att det är svårt att värdera ett konstföremål?)

Ha en fin sommardag! Så kanske vi ses på någon konstutställning utan att veta om det!
Citera
2025-07-30, 14:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Snorren-Kukegaard
Kanske inte korrekt, och förstår om det skulle flytta fokus från ”konstupplevelsen”, men hade det ändå inte varit roligare att gå på konstmuseum om det bredvid varje tavla även stod värdet? Kanske svårt att ibland uppskatta värdet (typ Mona Lisa), men varje konstverk är ju i varje fall försäkrat till ett visst värde.

Förstår om det skulle uppfattas som ytligt. Men det är ju ändå de högst värderade föremålen som lockar flest folk. Och jag gissar att det inte är jag ensam som går och funderar på värdet?

Det vore väl ändå lite roligare att gå på konstmuseum då, eller?

Om du går på museum och tittar på en skulptur, vill du då se konstvärdet (som det i praktiken är mycket svårt att få ut), eller räcker det med metallvärdet för en bronsskulptur?
Citera
2025-07-30, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Om du går på museum och tittar på en skulptur, vill du då se konstvärdet (som det i praktiken är mycket svårt att få ut), eller räcker det med metallvärdet för en bronsskulptur?

Haha! Skrotvärdet!
Nä, men det hade gett ett gott skratt om skrotvärdet stod i faktarutan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in