2025-07-29, 22:15
Medlem
Tonyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Är väl i ärlighetens namn inte konstigt alls? Eller är det konstigt att brorsan hetsar? Förstår faktiskt inte. Att ni skulle dippa med er skrikande färing visste man ju. Snacket om 4-3-3 och Kalvesen (heter han så?) - vad hände där? Det är faktiskt spännande att diskutera. När vad man kommunicerar och vad man gör, truppstrategin ej följs - är det verkligen hos DIF det stormar mest?
Dif är ju typ bipolära. Bosse ska avgå och få springa gatlopp efter varje torsk men så fort de vinner en match så ska de utmana om topp 3 och gå rent resten.

Gnaget är intressanta för det mesta tyder på att ekonomin inte är något vidare men de trummar på och värvar mest av Stockholmslagen i varenda fönster. Frågar man gnagarna så är det bara hittepå att deras ekonomi räddats av tillfälligheter senaste åren dock. Troligtvis kör de ett rätt högt spel och man får bara hoppas att det inte blir något ECL-gruppspel så kanske man får lite svar på hur det faktiskt ligger till här i höst/vinter. På något sätt har de ju ändå lyckats kravla sig fast i toppen i år och stundtals sett riktigt bra ut, men Mikkjal lär inte vara en rolig tränare om det nu börjar gå utför sportsligt vilket det äntligen ser ut att göra.
Citera
2025-07-29, 22:29
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Behövs väl inte säljas speciellt mycket när det trillar in ~30 mille i solidaritetsersättning från Isak inom kort, men annars är väl i stort sett alla under 25 + typ Benkovic och Salétros extremt säljbara i nuvarande trupp.

Jag tycker det är extremt konstigt och börjar mer och mer bli rädd över att det bara är jag som ser hur jävla nära det som aldrig får lov att hända är att hända. Jag är helt övertygad om att Mjällby kommer droppa av inom kort, och då har ni pole position framför Kalifatet i ett titelrace. Är det verkligen bara jag som ser detta?

När det kommer till 4-3-3 har både MT och Kalvenes varit tydliga om att det är den önskvärda formationen på sikt, men att det saknas material för att genomföra en shift idag. Lätt att glömma bort att vi har haft enorma skadeproblem denna säsongen bara för vi lyckats få resultaten med oss. Finns en intervju med MT om det på YouTube om du orkar gräva, men han säger i princip att man valt den formation som kommer ge bästa sportsliga resultat i dagsläget och att man annars fått nöja sig med en plats i mitten av tabellen om vi försökt forcera igenom en formationsändring i år.

Vad gäller med ersättningen om en spelare byter lag inom ett land?

För det är väl Liverpool och inte Saudi vi tänker oss isf? Har läst motstridiga uppgifter och inte pallat kolla detaljerna.

Någon som kan ge klarhet?
Citera
2025-07-29, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cokehyena
Gungning?

Vi firade knullafton med 6-1 och gjorde självaste trazke till ödmjuk och timid.

Rätt stor kontrast mot ett Solna som hemmakryssade mot Öster.

Trazkei är den intressantaste personligheten av dem som skriver om allsvenskan på Flashback.

I den andra änden av den här skalan finns - ja, titta dig själv i spegeln, cokehyenan.
Citera
2025-07-29, 22:35
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Behövs väl inte säljas speciellt mycket när det trillar in ~30 mille i solidaritetsersättning från Isak inom kort, men annars är väl i stort sett alla under 25 + typ Benkovic och Salétros extremt säljbara i nuvarande trupp.

Jag tycker det är extremt konstigt och börjar mer och mer bli rädd över att det bara är jag som ser hur jävla nära det som aldrig får lov att hända är att hända. Jag är helt övertygad om att Mjällby kommer droppa av inom kort, och då har ni pole position framför Kalifatet i ett titelrace. Är det verkligen bara jag som ser detta?

När det kommer till 4-3-3 har både MT och Kalvenes varit tydliga om att det är den önskvärda formationen på sikt, men att det saknas material för att genomföra en shift idag. Lätt att glömma bort att vi har haft enorma skadeproblem denna säsongen bara för vi lyckats få resultaten med oss. Finns en intervju med MT om det på YouTube om du orkar gräva, men han säger i princip att man valt den formation som kommer ge bästa sportsliga resultat i dagsläget och att man annars fått nöja sig med en plats i mitten av tabellen om vi försökt forcera igenom en formationsändring i år.
Du har varit tidig på bollen, det ska jag säga att jag läst. Var inte alls där mentalt i januari så trodde du trollade.

Men skillnaden mellan vad som kommuniceras från klubbhåll till vad sportchef värvar och vilken tränare man har? Denna diskrepans har man ju sett och det kan potentiellt bli förödande
Citera
2025-07-29, 22:47
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av London

För det är väl Liverpool och inte Saudi vi tänker oss isf? Har läst motstridiga uppgifter och inte pallat kolla detaljerna.

Om Isak säljs till Liverpool blir det inga 30 mille till AIK, så Teu mfl får drömma vidare. Som du säger gäller bara solidaritetsersättning från ett land till annat vid en transfer. Sen är ju detta typ 3 eller 4 transfern som Isak gjort efter AIK så AIKarna ska inte förvänta sig någon relevant summa.

Elitlicensen får man försöka rädda på annat sätt.
Citera
2025-07-29, 23:09
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av London

Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Om Isak säljs till Liverpool blir det inga 30 mille till AIK, så Teu mfl får drömma vidare. Som du säger gäller bara solidaritetsersättning från ett land till annat vid en transfer. Sen är ju detta typ 3 eller 4 transfern som Isak gjort efter AIK så AIKarna ska inte förvänta sig någon relevant summa.

Att vår elitlicens skulle vara inom riskzonen är ungefär lika befängt som dina tankar om COVID vaccinet, landslagsuttagningen, Chemtrails, och andra konspirationsteorier som lever i ditt huvud, OvissFramtid.

Med detta sagt har jag hört att det inte skulle bli någon utbetalning om spelaren gick till en annan klubb i samma liga, men jag har också hört att detta är en gammal regel som blivit borttagen. Vad som händer får vi väl se, men det är väl inte helt omöjligt att han drar till Saudiarabien? Som jag förstått det vill Newcastle's ägare dopa klubben genom att sälja till sin egen klubb för att inflera priset och på så sätt kunna komma förbi Financial Fairplay.

Hur många övergångar spelaren har gjort spelar dock ingen roll, utan solidaritetsersättningen är som jag förstått det beständig och alltid 5 procent av hela övergångssumman. Faktum är att det ska tydligen bli en större kaka att dela på nu än när Isak lämnade Sociedad eftersom han fyllt 23 vilket innebär att det är 5% och inte 4,5% som det var när han lämnade Spanien.
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Du har varit tidig på bollen, det ska jag säga att jag läst. Var inte alls där mentalt i januari så trodde du trollade.

Men skillnaden mellan vad som kommuniceras från klubbhåll till vad sportchef värvar och vilken tränare man har? Denna diskrepans har man ju sett och det kan potentiellt bli förödande
Allt som värvas nu är för att spela 433 fotboll vad jag vet.
Citera
2025-07-29, 23:13
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:

Framför allt 08-fansen är ju helt fixerade vid derbyn och inbördes statistik, men vi som ser det mer neutralt delar din uppfattning att Mjällby får svårt att hålla distansen ut och att det i slutändan står mellan Bajen och MFF. Och då drar MFF det längsta strået, eftersom de både har den vassaste truppen (med alla spelare tillgängliga) och framför allt vinnarkulturen. Förvisso en halvpajas till tränare, men det är ändå spelarna som gör'et i slutändan.
Citera
2025-07-29, 23:22
Medlem
QuantumQuills avatar
Går Isac till Liverpool så blir det solidaritetsersättning till gnaget.

Jag vet att det är luddigt uttryckt i regelverket, men vad som avses är internationella transfers i benämningen "till en utländsk klubb" snarare än att transfern måste ske mellan "två olika länder".
Senast redigerad av QuantumQuill 2025-07-29 kl. 23:55.
Citera
2025-07-29, 23:24
Medlem
ardagulers avatar
Citat:

Vi får väl se hur det blir med det. AIK är ju tydligt påväg neråt i tabellen när andra lag snarare växlar upp. Risken finns att vi står där med en mittenplacering, inget ligaspel och för få försäljningar för att ta några riktiga kliv. Zadok Yohanna som sprutar in mål i P19 får inte ens känna på bänken när det finns plats. Såna här förändringar går inte över en natt men klart att man kommer närmre målet när man väl drar igång

Citat:

Du har bättre koll än VD Söderberg?

Citat:
Fr.o.m. 2020 är det krav på alla nationsförbund att betala ut solidaritetsersättning även vid nationella övergångar. Tidigare var det endast krav vid internationella övergångar (även om det oftast var praxis även vid nationella transfers).

https://x.com/FreddeSoderberg/status...90631594029481
Citera
2025-07-30, 00:09
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:

Skönt att se att du som vanligt vet vad du talar om.
Citera
2025-07-30, 00:21
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Framför allt 08-fansen är ju helt fixerade vid derbyn och inbördes statistik, men vi som ser det mer neutralt delar din uppfattning att Mjällby får svårt att hålla distansen ut och att det i slutändan står mellan Bajen och MFF. Och då drar MFF det längsta strået, eftersom de både har den vassaste truppen (med alla spelare tillgängliga) och framför allt vinnarkulturen. Förvisso en halvpajas till tränare, men det är ändå spelarna som gör'et i slutändan.
Vinnarkultur spelar roll, absolut, och Kalifatet har onekligen den tyngsta truppen i ligan. Deras byte mot oss var fan löjligt när dom plockade in Haksabanovic, Gudjohnsen, och Sigurdsson. Undrar hur mycket skattemedel det där bytet kostat oss. Det som talar emot skåningarna som jag ser det dock är att dom kommer dubbla bra mycket längre än vraken som kommer åka ut nu inom kort mot Charleroi. En annan grej som vraken har i sin favör är en supertaggad Besara som vill gå ut med en bang och kommer elda på alla i sin omgivning för att se till att skitbajen går från 1x till 2.

När jag summerar läget så tror jag faktiskt inte vraken haft bättre slagläge än vad dom har nu. Fy fan alltså.
Citat:
Ursprungligen postat av ardaguler
Vi får väl se hur det blir med det. AIK är ju tydligt påväg neråt i tabellen när andra lag snarare växlar upp. Risken finns att vi står där med en mittenplacering, inget ligaspel och för få försäljningar för att ta några riktiga kliv. Zadok Yohanna som sprutar in mål i P19 får inte ens känna på bänken när det finns plats. Såna här förändringar går inte över en natt men klart att man kommer närmre målet när man väl drar igång
Jag tror det kommer fightback, men jag har alltid trott att vi slåss om en tredjeplats på sin höjd i år, och den tredjeplatsen har fler kandidater i år än dom flesta tidigare upplagor av Allsvenskan. Till och med GAYS har en reell chans att knipa den i år om dom kan köra vidare på sin form. Angående Yohanna håller jag med dig helt och hållet, men det kommer väl kanske snart?
Citat:
Du har bättre koll än VD Söderberg?

https://x.com/FreddeSoderberg/status...90631594029481
Jag har hört liknande från annat håll ett bra tag tillbaka, men jag har inte grävt ner mig i regelverket för att faktiskt bekräfta det med egna ögon.
Citera
2025-07-30, 06:22
Engelska FA skriver följande:

Citat:
The requirement to pay Solidarity applies when the transfer (or loan) takes place between clubs in different National Associations, or when the transfer (or loan) takes place between clubs affiliated to the same Association but the player has previously been registered for a club(s) belonging to another Association.

https://playerstatus.thefa.com/suppo...aining-rewards

Så ja, AIK bör få ersättning även ifall Isaks övergång sker inom PL.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in