Citat:
Ursprungligen postat av
BackToHegel
Har använt cannabis i 20+ år nu. Odlar själv och tänker fortsätta så.
Tror den kreativa biten är viktig. Farfar min tillverkade sin egen sprit, men var ingen alkoholist egentligen fast han gillade alkohol. Far min är alkoholist och det är ölen från systemet som gäller. Ingen kreativitet, ingen skaparglädje. Ingen hejd heller, systemet är öppet nästan varje dag.
Jag röker eller äter det jag själv odlar, kvaliteten är på topp och jag väljer själv strain osv. När jag läser om folket här på Flashback som letar efter "lagliga" syntetiska varianter tänker jag på min far.
Tidigare var jag ganska öppen med mitt bruk, men är nu mer försiktig. Det är inte bara lagstiftningen som är ett problem. Fördomarna hos det svenska folket är enorma. Om du är en knegare och röker så är alla dina fel, inklusive din klasstillhörighet, på grund av rökningen i medelklassens ögon.
Cannabisen har nog förstärkt mitt utanförskap, men den har inte skapat den. Effekterna av drogen i sig har haft mindre inverkan på mitt liv än de indirekta effekterna till följd av fördomar och lagstiftning. Men drogens effekter har påverkat mig också så klart. Varit ett stöd och funnits där som ett alternativ till tyngre och farligare grejor när livet varit riktigt svårt. I normala tider en stimulans för tänkande men även med en starkt passiviserande effekt. Passar ganska bra med tanke på hur jag vill leva mitt liv, men drogen är inte för alla.
Jättebra formulerat, känner igen mig i det sista stycket.
Cannabis har hjälpt mig inse viktiga aspekter i mitt liv och en av dom sakerna jag insett på senaste är att det här är ett kapitel jag vill lämna bakom mig. Inte för att något specifikt dåligt har skett hälsomässigt just på grund av cannabis, men mer som att det stänger andra dörrar för mig jag vill åt.
Kan inte skaka av ångesten jag får av tanken vid att röka nuförtiden. Efter växten har gjort sin del så ska man lämna det bakom sig. Ångrar mig ytterst dock ingenting gällande cannabis. Det har förtydligat mina ambitioner och kreativitet, något som jag tror jag inte hade gjort utan cannabis. Inte just nu i mitt liv iallafall.
Jag känner nu att jag har med mig lärdomar från min tid med cannabis för att kunna möjliggöra dessa saker jag vill åt.