2025-07-27, 20:22
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Brukade panta oöppnade burkar i en butik nära skolan, kom på att man inte behövde släppa burken, bara att koden blev skannad

Jag gjorde något liknande som ung.

I butiken stod backarna med läsk intill pantmaskinen så det var bara att ta en back och stoppa in den i pantmaskinen med fulla flaskor och allt Går in utan med något i handen för att casha ut 1xx kr pant. Konstigt att ingen reagerade.
Citera
2025-07-27, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Riktigt så har det väl aldrig fungerat. Man tittar på kvartal.
Njae va?
Minns att min farfar tog ut alla pengarna på banken sista dagarna i december och satte in dem igen första dagarna i januari. Vet ej varför men det var på 80-talet
Citera
2025-07-27, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Njae va?
Minns att min farfar tog ut alla pengarna på banken sista dagarna i december och satte in dem igen första dagarna i januari. Vet ej varför men det var på 80-talet
Det jag skrev handlade om kapitalförsäkring. Möjligt att det fungerade på annat sätt förr.

Hur det var med förmögenhetskatt vet jag inte, men festligt om man kunde göra som din farfar. Att ha pengar på banken i ett vanligt sparkonto i dag ger ingen extra skatt, mer än det man ändå betalar för räntan. Så i dag skulle det inte spela någon roll.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-07-27 kl. 20:36.
Citera
2025-07-27, 20:38
Medlem
Freebops avatar
Syssla en hel del med social engineering på mina yngre far, fick tag på elektronik gratis som jag sedermera sålde vidare. Tjänade mig en liten slant när jag var ung
Citera
2025-07-27, 20:51
Medlem
TURb0CATs avatar
Som många andra fuskades det en del med pantautomaten, man kunde stoppa in armen och veva runt lite så registrerades det pant (glasflaskor) hos konsum.

Var i mitten av 80talet.
Citera
2025-07-27, 20:53
Medlem
Passifloras avatar
Registrerat tusentals ".info-domäner" för $0.49$/styck från ett företag som erbjöd att man fick med info-domänen till det priset om man registrerade en ".com, .org, .net" samtidigt.

Men när de väl låg i varukorgen kunde man ta bort dom och bara köpa ".info" till billigt pris."
Citera
2025-07-27, 21:29
Medlem
Kanske lite mesigt, men när jag var yngre kunde man skicka in (posta) streckkoder (EAN-Koder) när det var en drive på kex/chips/godis.

Dessa gick till företaget svensk kuponginlösen.

Jag glömde skicka med dom urklippta koderna från paketen, men fick ut en gratiskupong ändå.

Så varje gång det var en ny drive skickade jag in typ 10 stycken tomma kuvert bara
Citera
2025-07-27, 21:33
Medlem
Gubbens avatar
Telefonerna på mitt första jobb var spärrade för endast lokalsamtal. Men ville man ringa rikssamtal så ringde man nummerupplysningen och bad dom koppla så kom man förbi spärren.
Citera
2025-07-27, 22:12
Medlem
Förr i tiden var det inte så dyrt att skicka brev med snigelposten men vi skrev den som vi ville skicka till som avsändare. På framsidan skrev vi ett felaktigt namn och adress. Breven gick alltid tillbaka till avsändaren.
Citera
2025-07-27, 22:26
Medlem
Loveflowers avatar
Kring typ 2005 så kunde man köpa massa Vadafone kontantkort för 20kr/styck dessa hade 20kr tankat också. Då det tog 20minuter att för servern att uppdatera att saldot är slut så kunde man sms:a obegränsat med betalsms för 20kr. Typ Lunarstorm Pro, Playahead Pro, Dekrim, Habbohotell och andra sidor där man skulle sms:a köp.

Sen annan gång så blev jag Comviq Polare man fick 50kr för varje person man värvade. Man kunde endast beställa max 9 simkort sen när man värvat fick man beställa nya men det var nån bugg i systemet så de hade pressat in typ 900-1000 simkort i min brevlåda. Så då tog jag alla dessa simkort till en marknad och sålde för 2000kr. Så var jag Sveriges bästa värvare typ 2år i rad till de tog bort tjänsten. värvade ju typ 20-30 pers i veckan på de här.
Citera
2025-07-27, 22:50
Jag minns det där med Comviq kontant och att man fick saldo för att ta emot samtal. På min mellanstadieskola så ringde vi alltid våra mobiler med de fasta telefonerna vi kom åt och så lät vi bara luren ligga. 96-99 nån gång.

Detta upptäcktes såklart till slut, och Comviq tog bort hela upplägget.

Numera går det att köpa oreggade Sim-kort så nära som Finland, ifall man skulle ha det behovet.

Köpa vinstbongar på Solvalla/Elitloppet för svarta pengar kontant. Har detta någonsin funkat eller är det en myt?

När Ukrainakriget började så fick ukrainska flyktingar åka gratis med vissa tågbolag i Sverige. Det var bara att haspla ur sig "Ukrainski, spatsiba spatsiba" om man ville åka gratis. Ingen ifrågasätter sånt eller vill se ID.

Att ha en partner med en utrikestänst hos SIDA och leva lyxliv på en herrgård utomlands med tjänstefolk och dagsarbetande negrer till förfogande är glassigt. I synnerhet när man egentligen skulle ha genomgått en flerårig skuldsanering med minimuminkomst men kan spendera stora skattepengar helt fritt.

Lyxliv i tropikerna liksom...

Tro mig, det händer på riktigt. Om någon med ansvar läser detta så borde ni syna SIDA in i sömmarna. Mycket skattesvinn inom den slutna organisationen. PM:a mig för detaljer om ni vill.
Senast redigerad av Smegmium 2025-07-27 kl. 23:50.
Citera
2025-07-27, 22:54
Medlem
salkiNskis avatar
Innan man kunde spela in sin skärm på iPhone så hade jag jailbreakeat min telefon, så jag kunde det innan ni andra.

Jag spelade in en swish-överföring vilket jag fick 2st kanelbullar och en NOCCO för i gymnasiekiosken. Räckte att visa upp den för tjejen i kassan, gjordes minst 20ggr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in