2025-07-27, 11:08
Medlem
TeEsErs avatar
Märkligt reportage som verkar försöka romantisera uppenbar psykisk ohälsa.

Han är vältalig och verkar kunna försörja sig än så länge men med tanke på var han började och var han är nu är det inget som pekar på annat än en nedåtgående kurva här.

Chansen att det slutar med svårare alkoholberoende, självmedicinering (om inte redan) och död i nedbrunnet tält eller pga ihjälfrysning är stor. Att han lever om fem år är nog otänkbart.
Citera
2025-07-27, 11:51
Medlem
PederBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Hela artikeln handlar ju om psykisk ohälsa. Det framgår ju väldigt tydligt.
Att han bor i skogen är ju bara en konsekvens av det.
Skogsparti typ bakom pendeltågen kallar jag inte skogen direkt. Vill han bo i skogen föreslår jag att han söker sig norrut i Sverige.
Citera
2025-07-27, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
Hur långt ska man behöva flytta tältet innan det inte är permanent menar du?
Tydligen mer än ett par meter vilket han påstod
Citera
2025-07-27, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Tydligen mer än ett par meter vilket han påstod
10, 100 eller 1000, vart går gränsen?
Citera
2025-07-27, 12:45
Medlem
Ny artikel idag.

"Han lagar ett mål mat om dagen, som han sköljer ner med några öl. Påfallande ofta blir det kebab eller chorizo han värmer på en hemmasnickrad anordning i tältet. "

Om han bara äter 1 gång per dag borde han inte väga mycket mindre än vad han gör?
Citera
2025-07-27, 13:27
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
10, 100 eller 1000, vart går gränsen?
Det finns nog ingen gräns på det där sättet utan det blir en avvägning i de fallen där det skulle ses som ett eventuellt problem.

Inget som Svensson behöver oroa sig för när man är ute och njuter av allemansrätten och naturen. Samtidigt finns det nog inget säkert kryphål för den som vill utnyttja allemansrätten för att bo permanent.
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Ny artikel idag.

"Han lagar ett mål mat om dagen, som han sköljer ner med några öl. Påfallande ofta blir det kebab eller chorizo han värmer på en hemmasnickrad anordning i tältet. "

Om han bara äter 1 gång per dag borde han inte väga mycket mindre än vad han gör?
Det beror på hur många öl det blir.
Senast redigerad av BackToHegel 2025-07-27 kl. 13:32.
Citera
2025-07-27, 13:31
Medlem
pulverhonungs avatar
Off grid? Klippet börjar med att han drar in till stan och handlar.

Dra till vattnet och fånga lite fiskar, unna dig en kanin då och då.

Att vilja avlägsna sig från det sjuka samhälle vi lever i och bo i skogen är mer än förståeligt, att göra det på det här sättet och bo i ett tält där man knappt kan vända sig är inget annat än en psykos.
Citera
2025-07-27, 13:37
Medlem
Paris24s avatar
Jag skriver i tråden när någon länkar en skogsmulle som tar på sig kostym och börjar på Accenture.
Citera
2025-07-27, 14:25
Medlem
pulverhonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Jag och damen bor centralt i en av Sveriges tio största städer i en hyresrätt, hon föreläser och forskar på högskolan och jag har nyss bytt jobb från att ha varit personlig assistent i 20 år till robotoperatör och manuell arbetare på en metallindustri…

vi köpte också för snart två år sedan en stuga i skogen. Närmsta grannen är en kilometer bort. Ingen isolering, ingen el utöver det lilla vi producerar med solceller och fritidsbatteri, egen brunn som vi använder på de varma månaderna om året med en pump driven av solceller, värme från två kaminer och en gjutjärnsspis. 1000kvm, vedeldad bastu, ett förrådshus med toalett och camping-kyl/frys. All mark är vår.

Vi spenderar precis varenda ledig tid vi har där med promenader, bad, odling, bastu, cykla runt eller bara sitta och läsa framför brasan och är båda överens om att det är det bästa köpet vi gjort i våra liv. Vi får mental återställning av naturen och allt vi har runt oss och fysisk återställning av vedhuggande, promenader bastu och cyklande. Vi är här varenda helg och har hittills varit här båda de semestrar vi haft sedan vi köpte det och vi kommer på sikt antingen flytta ut hit, eller hitta något liknande.

Rekommenderar starkt.

Låter underbart, kör lite var som i jobbet och ibland hamnar man lite öde och kör förbi något hus som du beskriver, skog runtomkring, nära vattnet, närmsta granne flera hundra meter bort men inte så pass öde att man inte kan dra en 15 minuters bilresa till närmsta butik och jag tänker alltid hur jävla skönt det måste vara att bo så.
Citera
2025-07-27, 14:31
Medlem
Med all respekt för hans livsval, detta är väl ändå inte riktigt off the grid? Det verkar mest vara en man som gillar att sova i tält?

När jag såg rubriken tänkte jag mig något slags ”Into the wild” men det var lite mer ”snaska kebab vid pendeln och skölja ner det med en bira”…
Citera
2025-07-27, 14:32
Medlem
SmarterThanYous avatar
Så mycket likheter.

En bra människa som hör av sig till sin mor.

Hoppas han funnit frid.

Han borde prova Norrland, där är skogen vänlig.

Den svenska skogen är snäll mot mig och pratar roligt med mig, jag förstår honom.

Jag såg tranor och häger idag. Nästa vecka är jag på andra sidan världen, då ska jag minnas alla spännande historier skogen berättat.
Citera
2025-07-27, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PederBergman
Skogsparti typ bakom pendeltågen kallar jag inte skogen direkt. Vill han bo i skogen föreslår jag att han söker sig norrut i Sverige.

Du kanske kan åka dit och förklara det för honom själv, att det där inte är en ”riktig norrländsk skog”?

Man behöver inte gå långt in i en skog för att få vara ifred.
Om man sen behöver ladda mobilen och hälsa på sin sjuka mamma så kanske man inte drar till Norrland varje kväll?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in