• 1
  • 2
2025-07-23, 19:08
Medlem
BAB7s avatar
Första halvåret 2025 är avklarat, och vi ser en positiv trend för omställningen till elbilar I europa.
Hittills i år har 1,2 miljoner rena elbilar registrerats i europa, andelen rena elbilar är nu uppe i 17,6% av nybilsförsäljningen.

Vi ser också en trend på vilka biltillverkare som ligger bra till, och vilka som ligger sämre till.

Biltillverkarna men ökad elbilsförsäljning är: Volkswagen, BMW, Audi, Skoda, Renault, Kia, Mercedes, Hyundai, BYD, Cupra, Ford , Citroën, Opel, Mini, Polestar, Toyota, Dacia, Porsche, Xpeng.

Förlorarna är Volvo, Peugeot, MG, Fiat och Nissan, som alla minskat sin elbilsförsäljning trots en ökad efterfrågan på elbilar.
Tesla backar också, men ligger fortfarande kvar i toppskiktet.

De 10 största biltillverkarna på elbilsförsäljning i europa 2025:
1, Volkswagen, plus 78%
2, Tesla, minus 33%
3, BMW, plus 15%
4, Audi, plus 53%
5, Skoda, plus 147%
6, Renault, plus 58%
7, Kia, plus 60%
8, Mercedes, plus 5%
9, Volvo, minus 32%
10, Hyundai, plus 33%

De 25 mest sålda elbilarna 2025 i europa:
1, Tesla Model Y , minus 33%
2, Volkswagen ID 4, plus 38%
3, Tesla Model 3, minus 33%
4, Volkswagen ID 7, plus 573%
5, Volkswagen ID 3, plus 29%
6, Kia EV 3, ny på marknaden
7, Renault 5, ny på marknaden
8, Skoda Elroq, ny på marknaden
9, Skoda Enyaq, plus 38%
10, BMW iX1, plus 27%
11, Audi Q6 e-tron , ny på marknaden
12, Volvo EX30, minus 40%
13, BMW i4, minus 1%
14, Citroën e-C3, ny på marknaden
15, Cupra Born, plus 24%
16, Audi Q4 e-tron, minus 9%
17, Mercedes EQA, plus 9%
18, Renault Scenic, plus 282%
19, Dacia Spring electric, plus 78%
20, Ford Explorer, ny på marknaden
21, Toyota bZ4X, plus 34%
22, Mercedes EQB, plus 20%
23, Hyundai Kona, minus 10%
24, Cupra Tavascan, ny på marknaden.
25, Volvo EX40, minus 39%

Diskutera.
Hur ser er spåkula ut inför resten av 2025 och 2026?
Är utvecklingen som väntad, och vad är era tankar och funderingar kring detta?

Länk https://www.elektroauto-news.net/new...autos-europa-2
Citera
2025-07-23, 19:36
Medlem
TheGretaResets avatar
VW/skoda, kia/huyndai är de enda som känns med i tävlingen.

BMW/Mercedes är med om nu EU skulle fullfölja. Tror inte att de tjänar en krona (en mercedes är dock den snyggaste elbil jag sett) Båda vill nog egentligen skita i elbilar.

citroen blev inte vad jag hoppas på. Nu hoppas jag på vw gen2. start med id2.

Eu blir avgörande.

BYD startar väl snart tillverkning i europa. Det kan bli en joker. Eller inte:

China's BYD will delay mass production at its new electric vehicle factory in Hungary until 2026 and will run the plant at below capacity for at least the first two years, sources said
Senast redigerad av TheGretaReset 2025-07-23 kl. 19:40.
Citera
2025-07-23, 19:44
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
VW/skoda, kia/huyndai är de enda som känns med i tävlingen.

BMW/Mercedes är med om nu EU skulle fullfölja. Tror inte att de tjänar en krona (en mercedes är dock den snyggaste elbil jag sett) Båda vill nog egentligen skita i elbilar.

citroen blev inte vad jag hoppas på. Nu hoppas jag på vw gen2. start med id2.

Eu blir avgörande.

BYD startar väl snart tillverkning i europa. Det kan bli en joker. Eller inte:

China's BYD will delay mass production at its new electric vehicle factory in Hungary until 2026 and will run the plant at below capacity for at least the first two years, sources said

Citroën hoppas jag det går bra för.
Jag gillar deras e-C3 också.
Men Stellantis-koncernen som de ingår i , är ett sänke.
Stellantis redovisade dessutom häromdagen miljardförlust och minskad försäljning i europa.
Citera
2025-07-23, 20:11
Medlem
Hazizas avatar
Volvo saknar en del modeller i sin elbilsflotta. EX40 är horribelt utdaterad, och någon EX60 finns inte ens på marknaden än. Dessa två är Volvos viktigaste modeller.
Sen så hjälper det inte att Volvo har en del jobb kvar på mjukvarusidan, mycket buggar och stora uppdateringar som är framskjutna, vilket säkert påverkar kunder som är mer tech savvy.

Varför tror ni Geely inte låtar Volvo utveckla bilar helt självständigt längre, för att flera av deras modeller är flera år försenade.

Vi får hoppas Håkan styr flottan åt rätt håll!
Citera
2025-07-23, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haziza
Volvo saknar en del modeller i sin elbilsflotta. EX40 är horribelt utdaterad, och någon EX60 finns inte ens på marknaden än. Dessa två är Volvos viktigaste modeller.
Sen så hjälper det inte att Volvo har en del jobb kvar på mjukvarusidan, mycket buggar och stora uppdateringar som är framskjutna, vilket säkert påverkar kunder som är mer tech savvy.

Varför tror ni Geely inte låtar Volvo utveckla bilar helt självständigt längre, för att flera av deras modeller är flera år försenade.

Vi får hoppas Håkan styr flottan åt rätt håll!

Volvo har sålt rätt mycket av sina EX30 i alla fall. Kanske inte lika många i år, men nu börjar det bli många på vägarna. Tycker jag ser flera stycken EX30 varje dag jag är ute och kör och då bor jag inte ens i en storstad. Kryllar av dom kanske är fel ordval, men många är det i alla fall som kör runt så den har gått bra. Ser väl ungefär lika många EX30 som jag ser Teslabilar varje dag.
Citera
2025-07-23, 20:49
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Volvo har sålt rätt mycket av sina EX30 i alla fall. Kanske inte lika många i år, men nu börjar det bli många på vägarna. Tycker jag ser flera stycken EX30 varje dag jag är ute och kör och då bor jag inte ens i en storstad. Kryllar av dom kanske är fel ordval, men många är det i alla fall som kör runt så den har gått bra. Ser väl ungefär lika många EX30 som jag ser Teslabilar varje dag.
I Sverige ja, utanför Sverige är Volvo inte särskilt vanligt.
Citera
2025-07-23, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
I Sverige ja, utanför Sverige är Volvo inte särskilt vanligt.

Ja så är det säkert, men jag kör mest bara i Sverige så det är det jag ser.
Men eftersom jag har en EX30 så läser jag forum om dessa också och det finns vädigt många från alla delar av världen som ställer frågor om sin EX30 där, men men, helt klart är Volvo som starkast i Sverige sett till capita.
Citera
2025-07-23, 21:16
Medlem
BAB7s avatar
Citat:

Volvo EX30, plats 12.
Minus 40%.
Citera
2025-07-23, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Volvo EX30, plats 12.
Minus 40%.

I Europa ja, men det kryllar av dom på svenska vägar.
Citera
2025-07-23, 22:24
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
I Europa ja, men det kryllar av dom på svenska vägar.

Jovisst, men det kryllar av Fiat i Italien också.. så det säger ju inte så mycket ur ett större perspektiv.

Försäljningen av EX30 har ju trots allt gått ner, även I Sverige.

Men det kan ju å andra sidan leda till rabatter framöver, så det behöver inte vara något dåligt för oss bilköpare.

Jag framhåller nog ändå Citroën e-C3 som det bästa elbilsköpet man kan göra idag.
Priset på 297.500 kronor är oslagbart för en ny elbil.
Lägg där till väldigt låga ägandekostnader såsom billig försäkring, billiga däck etc,,
Citera
2025-07-23, 23:18
Medlem
Abscess1122s avatar
Varken Polestar eller Volvo syns i topp 10. De svenska bolagen har misslyckats med att erbjuda prisvärda elbilar. Polestar håller hög kvalité men är tok för dyrt för de flesta av oss vanliga döda. EX30 är värdelös bil kontra priset och man måste nog vara självmordsbenägen för att våga sig på Volvos dysfunktionella mjukvara.

Å andra sidan har vi uppstickaren Kia, som levererar ena klockrena elbilen efter den andra. EV6, EV3 och Niro EV är alla tre riktigt bra elbilar och som täcker många olika typer av budget. Du får också en grym interiör som blandar modernt med traditionellt.
Citera
2025-07-24, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jovisst, men det kryllar av Fiat i Italien också.. så det säger ju inte så mycket ur ett större perspektiv.

Försäljningen av EX30 har ju trots allt gått ner, även I Sverige.

Men det kan ju å andra sidan leda till rabatter framöver, så det behöver inte vara något dåligt för oss bilköpare.

Jag framhåller nog ändå Citroën e-C3 som det bästa elbilsköpet man kan göra idag.
Priset på 297.500 kronor är oslagbart för en ny elbil.
Lägg där till väldigt låga ägandekostnader såsom billig försäkring, billiga däck etc,,

Du säger det, men du har sagt liknande tidigare. Men svenskarna vill inte ha lågt byggda bilar som knappt har någon teknik alls.

T.ex. orkar jag inte med en bil som inte har adaptiv farthållare. Det har nästan ingen billig bil.
Kan orka med mycket, men där går gränsen för mig.

Använder det varje dag så jag skulle bli galen om jag inte hade det. Kan klara mig utan automatiska rutor bak och automatiska stolar och ratt, men inte det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in