2025-07-23, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Den här "rösta på det minst dåliga alternativet" som du förespråkar är anledningen att vi sitter i den här skiten som vi gör idag.

Att förespråka att rösta på det sämsta alternativet är nog snäppet värre!

Om S skulle gå tillbaka till sin politik dom förde under 1986-2007 skulle jag inte säga nej till en S+SD regering, förutsatt att båda partier får genomslag för sin politik i förhållande till storlek. Finns stor chans till majoritet dessutom.
Citera
2025-07-23, 10:36
Medlem
doncroces avatar
Så är det, svenne har lyckats med konsttycket att ändra demografin så pass att vänstern kommer vinna alla val inom överskådlig framtid.
Det enda framtiden som finns för M är som ett stödparti till S.

Svenskarna är verkligen bättre och smartare än alla andra.
Citera
2025-07-23, 10:45
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorndenratte
Vad snackar du om, du är inte svensk och bor i Sverige va? Friskolor i grundskolan finns i varje kommun.
17% av grundskolorna är friskolor.
https://www.ekonomifakta.se/sakomrad...e_1212912.html
1998 när PISA började sjunka så var 8% friskolor. Dra gärna din beviskedja igen hur friskolorna försämrade PISA.
Citera
2025-07-23, 11:13
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Lille Uffe står inte för nåt, har ingen ryggrad utan är bara en springpojke åt SD. Så nä, några visioner har nog inte M så länge Uffe styr. Borgarna har gjort bort sig genom att samarbeta med SD. Och SD väljarna är besvikna på Jimmie, så förmodligen kommer folk inse att vänstern nog inte va så dumt ändå, även om det gjort bort sig mycket. Allt är ju relativt.
Han står för HBTQ och könsbyte, riktiga valvinnare 🤡.
Citera
2025-07-23, 12:23
Medlem
Har inte läst tråden men tror han har rätt i sak. Sista gången är kanske att taga i Sossarna kan klanta till det rejält fler ggr.
Det har inte funnits ett alternativ från " Höger " förr det gör det nu.
Jag tror att den ohederliga roffar mentaliteten + snackar skit om andras brott Under tiden trixar själv småaktigt för det mesta
Skenskrivningar .. Fina middagar på firman läs folket
Retar väljare. Som betalar skatt.

Som Sonesson i Staffanstorp sade " För dum för att förstå skall avgå själv "
Väljare blir förbannade se bögkramarna i Stockholm hamnar i den ena skandalen efter den andra
Kan rösta på SD numera fanns inte förr
M Partiet klarar inte av att revitalisera sig själv så det är på sikt ett 10 --12 % s parti
Am I Right ?
Citera
2025-07-23, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Jag har inget val, jag får inte välja om staten ska äga min kropp eller inte och moderaterna som låtsas va emot statligt ägande tycker det är helt ok att staten äger min kropp, hyckleri.
Nej, jag ser inte det som hyckleri. Staten äger inte din kropp på riktigt, kan du ge exempel på hur staten tvingar dig att göra saker med din kropp mot din vilja? Du måste inte motionera, du måste inte gå till doktorn, du måste inte äta, du måste inte ens andas om du inte vill. Staten vill naturligtvis att du gör dessa saker för att kunna fungera i samhället, men du måste inte. (Jag förutsätter att du är myndig och därmed fri att göra vad du vill med din kropp).

Låt oss säga att du skulle kunna bli skattebefriad. Villkoret är att du inte får ta del av något som är helt (eller ens delvis) finansierat via skatter. Skulle du nappa?
Senast redigerad av Fetgirig 2025-07-23 kl. 12:47.
Citera
2025-07-23, 13:38
Avstängd
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fetgirig
Nej, jag ser inte det som hyckleri. Staten äger inte din kropp på riktigt, kan du ge exempel på hur staten tvingar dig att göra saker med din kropp mot din vilja?
Jag får inte använda alternativ medicin som mina förfäder gjort i tusentals år eller ens offra cannabis till gudarna, helt sjukt att jag inte ens får offra cannabis till gudarna som vi nordbor gjort i tusentals år.
Inte heller får jag bota min smärta med cannabis och opium trots att det äldsta fyndet av människa hade en sidoväska med opiumfrön i!
Också detta sjuka samarbete med SD som säger sig värna om "svensk" kultur, det är inget annat än hyckleri när jag inte ens får odla cannabis och offra till gudarna som vi nordbor har gjort i tusentals år.

📜 Cannabis i vikingagravar

Arkeologiska fynd visar att cannabis förekom i Skandinavien redan under järnåldern och vikingatiden.

I Danmark och Sverige har pollen från Cannabis sativa hittats i lager som dateras till vikingatid (ca 800–1050 e.Kr.).

Mest känt är fyndet från Oseberggraven i Norge (död 834 e.Kr.). Där har man hittat frön av hampväxt (cannabis) som offrats till gudarna i samband med begravning.

Fynd av hampfrön i gravar antyder att hampan kunde ha haft en rituell eller medicinsk funktion.

🌺 Opium i vikingatid

Opiumvallmo (Papaver somniferum) odlades och användes i stora delar av Europa under brons- och järnåldern.

I Skandinavien har man hittat vallmofrön och ibland lämningar av kapslar i gravar som dateras till folkvandringstid och vikingatid.

Till exempel har frön hittats i danska gravar, heliga frön som offrats till gudarna.
Så kommer då dessa äckliga moderater och gör kampen mot staten som sin ärkefråga och slår sig ihop med äckliga kulturvurmare samtidigt som de utan att blinka ställer sig på förtryckarstatens sida när det gäller att trampa på min kroppslig autonomi och min rätt att dyrka de gamla gudarna, de kallar det konservatism men vad är det för konservativt med att trampa på vårt kulturarv?
Vad de sysslar med är bara kristen 1600-talsromantik!

Citat:
Du måste inte motionera, du måste inte gå till doktorn, du måste inte äta, du måste inte ens andas om du inte vill. Staten vill naturligtvis att du gör dessa saker för att kunna fungera i samhället, men du måste inte. (Jag förutsätter att du är myndig och därmed fri att göra vad du vill med din kropp).

Låt oss säga att du skulle kunna bli skattebefriad. Villkoret är att du inte får ta del av något som är helt (eller ens delvis) finansierat via skatter. Skulle du nappa?
Absolut, jag kan odla och försörja mig på att dyrka jorden och de gamla gudarna, skulle klara mig betydligt bättre utan denna kulturexpropriaton där jag måste följa nån jävla 1600-talsromantik som kallas "svensk kultur".

Det är alla jävla utsugarföretagare som behöver oroa sig för att stå utan statens beskydd, vem ska rädda banken nästa gång den konkar?
Det är vad staten är till för, att förstöra vårt kulturarv och gynna de rika, detta får "sverigedemokraternas" godkännande.
Minst sex månaders fängelse för att sälja örter som vi brukat i tusentals år, tror du jag behöver sådan äcklig förtryckarideologi?

Och ytterligare ett exempel på hur staten äger våra kroppar, det är lagligt att tvångsinjicera våra kroppar med hemska droger med tveksam effekt, det kallas tvångsvård och är olagligt i Norge, inte för att tvångsvård inte får ges utan för att drogerna de kallar medicin saknar vetenskaplig evidens för god effekt.

Varför får jag inte själv bestämma vad som ska in och inte ska in i min egen kropp?
Det minsta man kan begära av ett parti som hela tiden tjatar om privatiserande är att min egen kropp blir privatiserad!
Senast redigerad av Kungenshora 2025-07-23 kl. 13:57.
Citera
2025-07-23, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Jag får inte använda alternativ medicin som mina förfäder gjort i tusentals år eller ens offra cannabis till gudarna, helt sjukt att jag inte ens får offra cannabis till gudarna som vi nordbor gjort i tusentals år.
Inte heller får jag bota min smärta med cannabis och opium trots att det äldsta fyndet av människa hade en sidoväska med opiumfrön i!
Också detta sjuka samarbete med SD som säger sig värna om "svensk" kultur, det är inget annat än hyckleri när jag inte ens får odla cannabis och offra till gudarna som vi nordbor har gjort i tusentals år.

📜 Cannabis i vikingagravar

Arkeologiska fynd visar att cannabis förekom i Skandinavien redan under järnåldern och vikingatiden.

I Danmark och Sverige har pollen från Cannabis sativa hittats i lager som dateras till vikingatid (ca 800–1050 e.Kr.).

Mest känt är fyndet från Oseberggraven i Norge (död 834 e.Kr.). Där har man hittat frön av hampväxt (cannabis) som offrats till gudarna i samband med begravning.

Fynd av hampfrön i gravar antyder att hampan kunde ha haft en rituell eller medicinsk funktion.

🌺 Opium i vikingatid

Opiumvallmo (Papaver somniferum) odlades och användes i stora delar av Europa under brons- och järnåldern.

I Skandinavien har man hittat vallmofrön och ibland lämningar av kapslar i gravar som dateras till folkvandringstid och vikingatid.

Till exempel har frön hittats i danska gravar, heliga frön som offrats till gudarna.
Så kommer då dessa äckliga moderater och gör kampen mot staten som sin ärkefråga och slår sig ihop med äckliga kulturvurmare samtidigt som de utan att blinka ställer sig på förtryckarstatens sida när det gäller att trampa på min kroppslig autonomi och min rätt att dyrka de gamla gudarna, de kallar det konservatism men vad är det för konservativt med att trampa på vårt kulturarv?
Vad de sysslar med är bara kristen 1600-talsromantik!

Absolut, jag kan odla försörja mig på att dyrka jorden och de gamla gudarna, skulle klara mig betydligt bättre utan denna kulturexpropriaton där jag måste följa nån jävla 1600-talsromantik som kallas "svensk kultur".

Det är alla jävla utsugarföretagare som behöver oroa sig för att stå utan statens beskydd, vem ska rädda banken nästa gång den konkar?
Det är vad staten är till för, att förstöra vårt kulturarv och gynna de rika, detta får "sverigedemokraternas" godkännande.
Minst sex månaders fängelse för att sälja örter som vi brukat i tusentals år, tror du jag behöver sådan äcklig förtryckarideologi?

Och ytterligare ett exempel på hur staten äger våra kroppar, det är lagligt att tvångsinjicera våra kroppar med hemska droger med tveksam effekt, det kallas tvångsvård och är olagligt i Norge, inte för att tvångsvård inte får ges utan för att drogerna de kallar medicin saknar vetenskaplig evidens för god effekt.

Varför får jag inte själv bestämma vad som ska in och inte ska in i min egen kropp?
Det minsta man kan begära av ett parti som hela tiden tjatar om privatiserande är att min egen kropp blir privatiserad!
Du missar poängen. Om du vill existera i samhället existerar ett samhällskontrakt som innehåller både rättigheter och skyldigheter. Du vill inte veta av skyldigheterna.

Staten är inte en koloss som lever på egna villkor, staten är vi (du, jag och alla andra). Reglerna för att vi ska kunna samexistera har röstats fram av oss människor. Att du inte får göra som du vill beror på att många fler vill att det fungerar på ett annat sätt.

Dina exempel är smått fåniga. Att vikingarna gillade droger betyder inte att de ska vara fritt tillgängliga idag. Vi lever inte efter vikingalagar idag, det är bl.a. därför det är olagligt att krossa din skalle med en yxa. Om du t.ex. förtrycks via tvångsvård är det förmodligen för att du inte förstått att det inte är särskilt gynnsamt för samhället att kunna lemlästa sin granne.

Detta eviga tjat om att du inte får stoppa vad du vill i din egen kropp, varför svarade du inte på min fråga? När du blir en börda för andra är det inte längre en fråga som du ensam rår över.

Bara en så enkel sak som: vilken mark äger du som du anser att du ska kunna odla mary jane på?
Citera
2025-07-23, 14:22
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fetgirig
Du missar poängen. Om du vill existera i samhället existerar ett samhällskontrakt som innehåller både rättigheter och skyldigheter. Du vill inte veta av skyldigheterna.

Staten är inte en koloss som lever på egna villkor, staten är vi (du, jag och alla andra). Reglerna för att vi ska kunna samexistera har röstats fram av oss människor. Att du inte får göra som du vill beror på att många fler vill att det fungerar på ett annat sätt.

Dina exempel är smått fåniga. Att vikingarna gillade droger betyder inte att de ska vara fritt tillgängliga idag. Vi lever inte efter vikingalagar idag, det är bl.a. därför det är olagligt att krossa din skalle med en yxa. Om du t.ex. förtrycks via tvångsvård är det förmodligen för att du inte förstått att det inte är särskilt gynnsamt för samhället att kunna lemlästa sin granne.

Detta eviga tjat om att du inte får stoppa vad du vill i din egen kropp, varför svarade du inte på min fråga? När du blir en börda för andra är det inte längre en fråga som du ensam rår över.

Bara en så enkel sak som: vilken mark äger du som du anser att du ska kunna odla mary jane på?
Det är "bördan" som inte ska accepteras. Inte vad fria människor stoppar i sina egna kroppar.
Att förbjuda droger i förebyggande syfte är förtryck.

Det är konstigt att det är dubbla måttstockar när det handlar om att äga sin egen kropp. I abortfrågan är det minsann kvinnan som ska äga sin kropp. Trots att det inte är deras utan fostrens kropp det handlar om. Och aborter om något skapar en börda för samhället - dels i fråga om sjukvård, men än viktigare är att födelsetalen (för vita) är hotande låga.
Senast redigerad av 526 2025-07-23 kl. 14:27.
Citera
2025-07-23, 14:53
Medlem
AndersPersson99s avatar
M vill i grunden inte minska invandring. De tillskrev invandringen skulden för gängkrimnaliteten och gick med på åtstramningar polisiärt, vilket är bra, men egentligen vill de någonting annat.

Moderaterna vill ha mångkultur, feminism och pride. De älskar Israel, EU, massregleringar och i övrigt vill de sälja ut allt från äldrevård till skola till börsbolag. Att bygga ett bra Sverige vill de inte.
Citera
2025-07-23, 15:15
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tallholm
1. Han har nog rätt. M har fokuserat på politik som gynnar överklass och invandringen är bara en liten bit av det hela. Invandringen har låtit att hålla lönerna nere i flera yrkes, speciellt där det inte finns krav på högre utbildning. Samtidigt har sådana kommuner som Danderyd, Täby och Lidingö vägrat att ta hand om invandrare en längre tid än det är lagstadgat (2 år). Istället har man slussat låginkomsttagare till fattigare kommuner på landsbygden medan man ville behålla höginkomsttagare i kommunen. I de tre ovannämnda kommunerna är skatterna som lägst i Sverige samtidigt som det är dyrt att skaffa en bostad där. De som arbetar där pendlar till kommunerna från "fattigare" kommuner. Medelklassen trängs ut från dem eftersom det blir för dyrt att bo där.

2. Därför att det har varit och är lönsamt för överklassen. Även när det gäller "kostnader" för medelklassen så är det lönsammare att ta in 5 programmerare från Indien än en från Sverige.

3. Dels ledarskap, dels det han säger i intervjun:

Det tycker jag har gällt inte bara M utan alla partier i den svenska politiken - man tittar på en utgiftspost just nu, men tänker inte på konsekvenserna tio år senare.

Migrationskrisen - Sverige tog emot flyktingar i takt på 100 000 per år, vilket motsvarar en mellanstor stad i Sverige. Att man kommer att behöva bygga bostäder, skolor, vårdcentraler, butiker, vägar m.m. samt att skapa arbetstillfällen förnekade man. Det fanns och det finns fortfarande låg efterfrågan på lågutbildad arbetskraft som dessutom är billigare utomlands. Att man behöver satsa på enklare jobb och återskapa industri i Sverige har man inte tänkt på. Fler företag flyttar sin tillverkning från Sverige.

Tyckte om Schyman som gjorde narr av att "ha budgeten i balans". Ja, visst man måste hushålla med resurserna, skattepengarna, men flera "besparingar" som M/höger satsat på har gett negativa konsekvenser. Hur långt kan man effektivisera vården? En sådan effektivisering innebär att det måste finnas långa köer och att patienten får vänta om det inte ska finnas någon "ställtid" för dem som jobbar i vården. Samtidigt kommer det att saknas kapacitet i fall något oförutsett händer. Att inte ha beredskapslager sänker kostnaderna men man får betala med människoliv i fall av en kris.

Ideologi styr över en sund politisk pragmatism. M:s favoritord är "valfrihet". Har det blivit billigare efter avregleringen av elmarknaden? Har elnätsavgifterna sjunkit? Har det blivit billigare och smidigare att resa med tåg? Den fria marknaden skulle lösa allt och de "dåliga" aktörerna skulle dö ut av sig själva. Så har det inte riktigt blivit. Bandunderhåll är eftersatt och aktörerna har inte varit förberedda på ett välförutsett strul. Har det blivit bättre med friskolor? Betygsinflation och koncernkonkurser där de kommunala skolorna måste ta ansvar medan vinsterna går till överklassen. Privata SFI-skolor som har tjänat pengar på underbemannade klasser med obehöriga lärare. Nej, det krävs en sund reglering av välfärden.

Jag kommer ihåg hur M föreslog under den förra mandatperioden att sänka studiemedel för att finansiera sänkning av skatter för höginkomsttagare. Det var verkligen tydligt att det var en överklasspolitik för de som inte behöver kämpa med studier och studielånet. Det visade tydligt att M inte var intresserat av medelklassen och det är inte konstigt att den krymper nu och M förlorar sitt stöd där. Istället för att främja den övre arbetarklassen och få dem att bli en del av medelklassen har man tryckt ner den undre medelklassen och medelklassen som helhet och sänkte ner dem till samma nivå som arbetarklassen. Det klart då att dessa potentiella väljare kommer att gå över till partier som bättre motsvarar deras livskvalitetsnivå - M pushar ju själva sina väljare i händerna på S.
Problemet (för Sverige) är att svensken tror att hen ingår i den övre medelklassen och fortfarande tror på budgetfascism, privatiseringar och skattesänkningar i omvänd Robin Hood-anda. Eländet drabbar andra, och drabbas man kan man alltid skylla på invandrarna.
Men en eventuell ekonomisk vinst man tror sig få om invandrarna slängs ut hamnar i fickorna på de som redan nu skrattar hela vägen till banken …

Alla partier utom (V) försöker sälja in sig hos en tänkt välmående övre medelklass - annars hade man ifrågasatt budgetfascism, privatiseringar och skattesänkningar.

M kanske minskar då deras hjärtefrågor även drivs av andra partier, de kan dock säkert behålla väljare i överklass och traditionella såssehatare och fortsätta driva på de andra partierna i önskad riktning.
Citera
2025-07-23, 15:17
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
M vill i grunden inte minska invandring. De tillskrev invandringen skulden för gängkrimnaliteten och gick med på åtstramningar polisiärt, vilket är bra, men egentligen vill de någonting annat.

Moderaterna vill ha mångkultur, feminism och pride. De älskar Israel, EU, massregleringar och i övrigt vill de sälja ut allt från äldrevård till skola till börsbolag. Att bygga ett bra Sverige vill de inte.
Jag fattar inte att M fortfarande hyllar Pride och stödjer att polis och militär deltar i Pride. Statliga myndigheter ska inte delta i Pride . Låt det vara en privat angelägenhet. Jag har aldrig förstått vad det är för särskilt med bögar. Lev och låt leva. Har någon sagt att man inte får älska med vem man vill? Det är standardargumentet för behovet av Pride. Det är en riktig halmgubbe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in