2025-07-19, 17:49
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Hej hopp!

Jag har tänkt att börja teckna igen, och ska verkligen försöka att bli bättre på ritandet nu! Men undrar om det finns några erkänt bra tips eller källor/skolor man kan kolla på och lära sig av?

Jag har kollat runt lite på artister/tecknare på Youtube, men jag tycker att alla säger olika saker och ofta har konstiga hangups och "big no-no's". Samt förstås att alla konst-Youtubare verkar spendera 75% av sin vakna tid med att ligga i fejd med- och gräla på andra konst-Youtubare...

Så finns det något sätt att säga om ett tips/instruktion för teckning verkligen är bra (så man slipper lägga tid på det utan att bli bättre).

//FCR
Citera
2025-07-19, 17:56
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Hej hopp!

Jag har tänkt att börja teckna igen, och ska verkligen försöka att bli bättre på ritandet nu! Men undrar om det finns några erkänt bra tips eller källor/skolor man kan kolla på och lära sig av?

Jag har kollat runt lite på artister/tecknare på Youtube, men jag tycker att alla säger olika saker och ofta har konstiga hangups och "big no-no's". Samt förstås att alla konst-Youtubare verkar spendera 75% av sin vakna tid med att ligga i fejd med- och gräla på andra konst-Youtubare...

Så finns det något sätt att säga om ett tips/instruktion för teckning verkligen är bra (så man slipper lägga tid på det utan att bli bättre).

//FCR

Det viktiga är väl att tecknar mycket. Det finns inget som man kan bli bra på utan att utöva.
Öva på snabbhet och var självkritisk, kasta och rita om om det inte blir bra.

Det är bra att förstå proportioner och perspektiv, det tar långtid att klura ut på egen hand så där kan en handbok i teckning tillföra en del tumregler och tips.

Lycka till !! Världen behöver skarpa hjärnor med lika skarpa pennor.

PS
Skaffa ett par bra pennor och bra papper, inget överdrivet eller dyrt.
Det är dumt att inte ge din talang goda förutsättningar.
DS
Senast redigerad av holmium 2025-07-19 kl. 18:00.
Citera
2025-07-19, 18:33
Medlem
zombie-nations avatar
Absolut släppa alla regler. Gör det du vill till konst. Även om det är att rita på en sten med kol eller rita i sanden. Själva känslan är viktig.

Sedan om man vill teckna med blyerts finns massa tips för det och bra att lära sig, men skulle absolut hellre lära mig ur en bok.

Akvarell tycker jag är svårast att lära sig, lärde mig som tur var i skolåldern.

Akryl kan man köra helt utan regler.
Citera
2025-07-19, 22:36
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Tack för era svar!

Vad som fick mig att posta tråden var den här Youtubevideon som dök upp i mitt flöde:
https://www.youtube.com/watch?v=WfeY2qAgk0Y

Videon handlar om en snubbe som tycker att man inte ska använda sånnahär Mannequin i trä när man ritar. Och jag tycker att han pratar strunt! Dels eftersom jag tycker det är väldigt användbart att använda dem för att få en generell syn för proportioner och perspektiv, och dels för att den bästa bildläraren (och bästa läraren öht) jag någonsin haft, hade en Mannequin i storformat mitt i bildsalen!

Men jag började ändå vackla lite i min övertygelse...
Citera
2025-07-22, 15:45
Medlem
Uzks avatar
Ett av dem bästa tipsen jag kan ge till dig är att göra så kallade "mastercopies", att helt enkelt hitta någon form av konstverk, teckning eller bild av en konstnär som du tycker om eller känner dig inspirerad av och helt enkelt försöka kopiera teckningen rakt av. Försök att teckna denna på samma sätt som konstnären eller tecknaren har gjort. Det kommer säkert se ut som skit dem första gångerna du gör det, men det är inte resultatet som är det viktigaste utan det man lär sig av att kopiera bilderna är det man tar med sig till ens egna verk. På så sätt lär man sig att kunna uttrycka ens teckningar med samma tilltalande estetik som man själv är inspirerad av.
Detta är det sättet som historiskt konstnärer har lärt sig av varandra i hundratals år. Tyvärr är detta någonting som har gått förlorat i en stor del av den modernare konstskolorna där ett så väldigt stort fokus ligger på att hitta sin inre inspiration men man glömmer helt att kunna hitta inspiration och utveckling från yttre uttryck.

Om du vill ha ett tips på någonstans att börja så kan jag rekommendera att kopiera så kallade "Bargue-plates" vilket är några simplare teckningar som konstnären Charles Bargue hade utvecklat för konstelever på 1800 talet. Denna metod används fortfarande i många klassiska konstskolor än idag och är ett otroligt effektivt sätt att lära sig att kunna utveckla ens teckningsförmågor.

En bra spellista att följa på Youtube där dem lär ut hela Bargue processen är denna: https://youtube.com/playlist?list=PL4Qzz7BA7RfHfRkrtsX8_Be4POFgWqxhM

En annan bra introduktionsvideo om Bargue på Youtube jag kan rekommendera är denna av Stephen Bauman (vilket i övrigt är en mycket bra konstnär som har många lärorika videos för nybörjare): https://youtu.be/GZm7qih71-w

Många av Bargues teckningar kan hittas här: https://bargueplate.supply/ Ett tips är att kopiera ut dem du gillar på ett a4 papper och tejpa fast det sida vid sida med ett tomt papper och försöka kopiera så nogrannt som möjligt
Börja med dem simpla teckningarna, när du gjort några sådana kan du prova på att kopiera dem mer avancerade.
Senast redigerad av Uzk 2025-07-22 kl. 16:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in