2025-07-20, 15:35
Medlem
Ja varför? Bönderna är ju viktiga och är ju nödvändiga för vår livsmedelsproduktion.

Vilka klarar sig bäst när det blir krig? Jo bönderna, eftersom de är självförsörjande. Vi borde uppmuntra bönderna att fortsätta med det de gör och istället dissa dessa meningslösa influencers som skulle springa gråtandes till mamma om det blev krig i Sverige. Jag är själv inte bonde, men jag inser hur viktiga de är, och jag ser upp till förmågan att vara självförsörjande.
Citera
2025-07-20, 15:37
Medlem
Bönder är snåla jävlar men annars rätt hyggligt folk.
Citera
2025-07-20, 15:40
Medlem
Masingas avatar
Har aldrig hört någon tala illa om bönder. Kan ha att göra med att jag inte bor på landsbygden.
Citera
2025-07-20, 15:42
Medlem
triptykens avatar
Därför folk med fina jobb i en storstad har svårt att ta att dom, som alla andra Svenskar, är max tre generationer bort från en ladgård.

Man behöver stark medicin för att distansiera sig från bönder och landsorten då, och den medicinen stavas klasshat i sin renaste form.
Citera
2025-07-20, 15:44
Medlem
Svavelbryggas avatar
Jag tycker bönder är bäst, men en modern mekaniserad bonde kan knappast kallas självförsörjande eftersom han är beroende av en massa teknologi han inte kan fixa själv, och om han inte är nån enormt modern bonde med sol och vindladdade batterier även av fossil energi han troligen inte kan fixa på sin egen gård.
Citera
2025-07-20, 15:52
Medlem
Longest-covids avatar
Känner inte igen det där med att man ser ner på bönder? ♟️
Det verkar vara en skitnajs livsstil med ganska varierande arbetsuppgifter i vackra miljöer, man blir rik och slipper generaliserat ångestsyndrom och dystymi pga kontorsdepp och känslan av meningslöshet som uppstår när man jobbar med något meningslöst.

Jag romantiserar det livet och gratulerar de som lever och arbetar på bondgård.
Citera
2025-07-20, 15:54
Medlem
Byxfuckers avatar
Bönder är riktiga jävla hjältar.
Träffat flera som berättat sin livshistoria och jsg förstår inte hur dom inte bara struntade i den där otacksamma livsstilen och gjorde något annat.
Det kan i och för sig sägas om många yrkesgrupper.
Citera
2025-07-20, 16:07
Medlem
Kanastras avatar
Jag har bott både i innerstan och bland bönder.
I stan tänker man ju på bönder i gummistövlar som inte vet hur man åker rulltrappa och utbrister 'En neger!' om den ser en svart i stan.

Men nu bor jag bland bönderna, dom flesta trevliga, vissa riktiga hästhandlartyper och några ständigt ilskna av nån anledning.
Dom pratar mycket skit om varandra också, det ska gudarna veta.
Allt från att den och den kan inte köra traktor ordentligt och hon och han vet inte hur man tar hand om hästar.

Tror att just tillägget 'bond' sägs för att beskriva nåt som är lite enklare, inte så up to date.
Även om böndernas företag kan vara nog så avancerade gällande den tekniska utrustningen.
Citera
2025-07-20, 16:09
Medlem
Onanikrems avatar
Är väl bara stockholmare/storstadsbor som använder det som skällsord om alla som inte vet var gröna linjen gå? Utan bönder (riktiga bönder) så ingen/mindre mat.

Är väl som att vi kallar stockholmare som kört fast med sommardäck eller ligger i diket vintertid 08or..
Citera
2025-07-20, 16:12
Avslutad
Skulle inte påstå att bönder har låg status i samhället, då finns det andra grupper med lägre
Citera
2025-07-20, 16:26
Medlem
McCarthy01s avatar
Efter program som "Bonde söker fru" och "Farmen", "Där ingen skulle tro att någon kunde bo" m.fl har den bilden successivt ändrats, eftersom folk är lättpåverkbara i den riktning som råder just nu. Att se ner på lantisar är väl mer 80-90-tal. Då var det rätt vanligt med kaxiga storstadsbor som såg ner på bönder, tyckte att de var inskränkta och ociviliserade/ okultiverade m.m. och "bonniga" utseenden hånades.

Nu är livet på landet hetare än någonsin.
Citera
2025-07-20, 16:37
Medlem
Ekonomiskt oberoende högutbildad "storstadsbo" och har aldrig sett ner på någon människa oavsett yrkeskategori utan har jämt förespråkat respekt och framförallt tacksamhet för arbetet det gör. Läxat upp flera (särskilt nyrika) som uttryckt sig nedsättande mot särskilt bönder, sopgubbar och lokalvårdare.

Min uppfattning är just detta, nyrika som fått sin första titel/bonus och vill slå sig för bröstet är de som talar nedsättande om andra.
Senast redigerad av Nittiotva 2025-07-20 kl. 16:41.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in