Citat:
Ursprungligen postat av
arneus
Jag håller på att bli galen. Kom idag att tänka på en målning, en sådan där som man sett 100 gånger och som borde vara väldigt känd. Målningen förreställer en avrättning. Skytten lägger an och siktar mycket noga trots att offret bara är en meter framför honom. Offret har ryggen vänd mot skytten, jag tror han står på knä och att han är bunden och/eller har ögonbindel. Scenen är utomhus i ett fält eller hage, på dagen. Målningen är i färg. Jag har för mig att målningen är från Spanien och att den är från 1800-talet eller tidigt 1900-tal. Jag trodde att att den var av Goya - lite samma stil.
Jag hittar den inte hur mycket jag än söker med google och chatGPT. Någon som känner igen det jag beskriver? Börjar bli orolig att jag snickrat ihop en falsk minnesbild utifrån helt andra målningar.
Har du hittat din målning? Avrättningar som motiv är vanliga inom konsten, ja, en helt egen genre i sig. Om det inte är Goyas Den tredje dagen i maj kanske det är Manets Avrättningen av Maximillian? Den är ju inte spansk men där kan vi snacka arkebusering på nära håll.