2025-07-16, 18:56
Medlem
DrComforts avatar
Hej art lovers!

Jag vill ständigt utforska nya tekniker och medium. Har inhandlat ett litet set med äggtemperafärger från Sennelier. Har en fråga som jag hoppas kunna få besvarade.

Måste ha något att måla på. Jag har masonitskivor av den här typen https://kreatima.com/sv-se/produkter/panna-f12-ogrundad-61x50cm-104796?gad_source=1&gad_campaignid=21020028871&gbr aid=0AAAAADKSC3ZSgzliVPpBjf58SgErVQCP3&gclid=Cj0KC Qjwm93DBhD_ARIsADR_DjEIttumH9HVWoi1g55PlLGuzE4ymoz _xf6a22kg3xwMmLLIHwpCNHwaAjLqEALw_wcB.

Funkar det att stryka på gesso på dessa och bara köra? Eller hur ska jag på ett lika enkelt som bra sätt göra träpannåer anpassade för äggtempera? Verkar finnas hur många sätt som helst att göra detta på men vill inte krångla till det i onödan.

Tack på förhand!
Citera
2025-07-16, 19:09
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Hej art lovers!

Jag vill ständigt utforska nya tekniker och medium. Har inhandlat ett litet set med äggtemperafärger från Sennelier. Har en fråga som jag hoppas kunna få besvarade.

Måste ha något att måla på. Jag har masonitskivor av den här typen https://kreatima.com/sv-se/produkter/panna-f12-ogrundad-61x50cm-104796?gad_source=1&gad_campaignid=21020028871&gbr aid=0AAAAADKSC3ZSgzliVPpBjf58SgErVQCP3&gclid=Cj0KC Qjwm93DBhD_ARIsADR_DjEIttumH9HVWoi1g55PlLGuzE4ymoz _xf6a22kg3xwMmLLIHwpCNHwaAjLqEALw_wcB.

Funkar det att stryka på gesso på dessa och bara köra? Eller hur ska jag på ett lika enkelt som bra sätt göra träpannåer anpassade för äggtempera? Verkar finnas hur många sätt som helst att göra detta på men vill inte krångla till det i onödan.

Tack på förhand!
Hmmm....
Med det lilla jag kan om den formen av "målning" så ska du väl "grunda" det underlag som du sedan spänner duken på.
Grundmålningen är till för att underlaget inte ska suga vätska från duken.
Om det är en träplatta eller masonite är väl en smaksak.
För små dukar så duger väl masonite.
Ska du måla på större dukar så är väl MDF-board eller hyvlat limträ att föredra då de inte blir sladdriga.
Skåplucka från IKEA kanske också funkar som underlag för duken?
Citera
2025-07-16, 19:38
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Hmmm....
Med det lilla jag kan om den formen av "målning" så ska du väl "grunda" det underlag som du sedan spänner duken på.
Grundmålningen är till för att underlaget inte ska suga vätska från duken.
Om det är en träplatta eller masonite är väl en smaksak.
För små dukar så duger väl masonite.
Ska du måla på större dukar så är väl MDF-board eller hyvlat limträ att föredra då de inte blir sladdriga.
Skåplucka från IKEA kanske också funkar som underlag för duken?

Nja, med just äggtempera så funkar duk men fördelaktigast är att måla på någon form av trä som är behandlat med gesso, ja, i alla fall som jag fattar det.

Duk ska visst inte suga åt sig äggtempera lika bra som trä. Duk ska visst inte heller ge rättvisa åt den där matta finishen man vill åt med äggtempera.

Titta på ikoner eller äggtemperamålningar från medeltid eller renässans, de är oftast målade på träpanel. Kan dock nämna att jag inte nödvändigtvis är ute efter att följa några strikta traditionella metoder.
Senast redigerad av DrComfort 2025-07-16 kl. 19:57.
Citera
2025-07-16, 20:42
Medlem
DrComforts avatar
https://danielambrose.com/2017/07/art-of-egg-tempera-painting-preparing-panels/ : Masonit är tydligen helt rätt väg att gå. Historiskt var det hårda träslag som poppel och ek som gällde men masonit är ju än hårdare sammansatt.

Innan man drar på gesso så ska man visst stryka på hemmagjort varmt lim gjort av gelatin. När det torkat ska man stryka på gesso, men tydligen inte vilken gesso som helst utan genuin gesso … Herregud!

Redan Botticelli gav dock fan i traditionen och målade äggtempera på canvas, en mycket ovanligt förfarande vid tiden. Ni är fulla av skit som envisa med poppel, sa han och slet ned linnegardinerna och skred till verket … Borde duga utmärkt med canvas med gessobehandlad linne med andra ord?

Möjligt att äggtemperamålare är väl snobbiga och konservativa och bara fått för sig att traditionellt ger bäst resultat. Eller hade Venus födelse blivit ännu bättre på traditionell träpanel?
Senast redigerad av DrComfort 2025-07-16 kl. 20:45.
Citera
2025-11-12, 22:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Hej art lovers!

Tack på förhand!

Oj. Stort Ämne.

Jag har boken "Måleriets Material" av Björn Hallström.

Han skriver:

- "Man kan måla på det mesta, men mjukgjorda syntetmaterial, vaxdukar, korkmattor, rullgardiner, och badrumstapeter är direkt olämpliga som bottenmaterial i målningar".

Du kan alltså måla på resten.
Citera
2025-11-12, 22:16
Avslutad
Jag har även experimenterat mycket på egen hand.

Jag rekommenderar dig att köpa i in gelatin och kalk för att sedan experimentera med temperaturer och andelar.

Det går såklart att även använda mer exklusiva lim som harlim och husbloss, men det spelar egentligen ingen roll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in