2025-07-14, 07:57
Medlem
LeffeDojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landshoevding
Korrekt. Åtminstone skedde olyckan där. Oklart hur personen kommit dit.
Missuppfattningen i media kom från polisens text där det stod Köpmangatan. Snarare menade man "riksvägen i höjd med Köpmangatan".

Gått förmodligen..
Det är ca 150m från järnvägskrogen där han varit på kvällen. Band som spelade där.
Citera
2025-07-14, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grabbfan
Det bör betyda att även polisen haft 150m sikt att det gick en människa på vägen, alla som bor i fagersta vet att folk korsar vägen där på både dagar och nätter.
Jag gissar att polisen utreder sig själva och kommer fram till att inget fel begåtts, betald ledighet (under utredningen) till dom 2 inblandade snutarna och sjukskrivning i 6-8 månder som vi skattebetalare får stå för. Sen är dom redo att va ute på patrull igen
du saknar körkort så din åsikt tappade relevans.
Skillnaden på att se ett föremål som avger ljus från en ljuskälla och att se ett föremål som reflekterar ljus i olika omfattning är GIGANTISK.
Så du som gångtrafikant ser alltså bilen oändligt mycket tidigare än bilisten ser gångaren, eller cyklisten eller ryttaren eller alla andra som ofta inte har lampor - framförallt om denna har mörka kläder. Det är enkel fysik som du missat i skolan och inte heller kommer förstå när du blir gamla nog att ta körkort.
Det är därför lilla vän dina föräldrar tjatar på dig att ha reflex när det är mörkt ut.
Citera
2025-07-14, 09:26
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roffepoffe69
Många som blivit tagna av polisen här i tråden 🤣

Kliver man ut framför en bil på en sån stor väg på väg hem från krogen i mörker och regn så får nog räkna med att bli påkörd.
Tror nog att utredningen kommer att visa det också.
Det är ju trots allt minst 150 m sikt till rondellen så han lär ju ha sett polisbilen i god tid.
Ja det här kommer knappast rendera i nåt åtal av föraren. Alla med körkort vet hur jävla dåligt människor syns under såna förhållanden.
Citera
2025-07-14, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snusjohan
Kan va utryckning ändå.

Jo så klart de kan vara de. Men de ju märkligt man inte säger det direkt vilket enligt mig tyder på att det inte va de. Alt att dom körde med endast blåljus utan siren.

Oavsett så är det en olycka som jag inte tror kunde undvikas
Citera
2025-07-14, 10:42
Medlem
diseuses avatar
Pressmeddelande från Åklagarmyndigheten (Förundersökning inledd efter trafikolycka i Fagersta):
Citat:
Natten till söndag den 13 juli inträffade en trafikolycka i Fagersta där en polisbil kolliderade med en person som avled. En förundersökning om vållande till annans död är inledd och leds av åklagare vid Särskilda åklagarkammaren.

Polisbilen har tagits i beslag för teknisk undersökning. Man har även hållit förhör med inblandade i olyckan. Det är fortfarande mycket tidigt i utredningen för att uttala sig om detaljer kring olyckan eller vad som ligger bakom, med hänsyn till sekretess. Ingen har delgivits misstanke om brott.
Citera
2025-07-14, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fotbollsmicke
kvinnor kör sämre en män är nog det han menar o de är ju sant....däremot kör ju män ofta mer vårdslöst....de har blivit så jävla överdrivet med kvinnor att de ska in i brandkår,polis mm men skulle jag jobba inom yrkena o behöva bli utsläpad vid en brand så kanske jag dör för att en kvinna inte orkar släpa ut mig eller så blir jag ihjälslagen för att kvinnan inte klarar att hjälpa mig .....annars kan vi väl kräva att dam o herr slutar att separeras inom sport också om det anses att damer klarar det herrar klarar

Nja, kvinnor kör generellt bättre än män.
Citera
2025-07-14, 12:59
Citat:
Ursprungligen postat av grabbfan
Självklart kommer dom göra en intern utredning där dom kommer komma fram till att dom inte gjort något fel, likt det dom gjorde 2019 när 3 poliser avrättade en snubbe i sthlm, där särskilda åklagarkammaren väckte åtal om tjänstefel bland annat och poliserna fick jobba kvar oavsett fällande dom eller inte

Ah just ja, det var då dom tömde typ två magasin i han den där funktionsnedsatta snubben. Hur fan kan man gå fri på det?
Citera
2025-07-14, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerPersson42
Nja, kvinnor kör generellt bättre än män.

Hur kan du bevisa det påståendet? Just i Fagerstaområdet verkar många kvinnliga poliser och dom är inte direkt kända för att vara skickliga bilförare, snarare tvärtom. Nu vet vi dock inte vad som var den direkta olycksorsaken så vi får nog invänta utredningen.
Citera
2025-07-14, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ingetnamntack80
Du din luffare. Det var presidenten i klubben. Dessutom ingen kvinnoboxare. Ditt kräk!

Ojoj president i en blöjklubb. Vad spelar det för roll?
Han gick på ett ställe som inte är gjort för gångtrafikanter. Som ledare för en blöjklubb borde man veta bättre.
Citera
2025-07-14, 14:41
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Så mannen går ut från järnvägskrogen, går knappa 50 meter, rakt ut i spöregn, utan att gatbelysningen är i drift, och börjar korsa riksvägen?

Varpå han då blir nermald av en polisbil som kommer ifrån rödljusen (antar jag då man knappast kommer upp i betydande hastighet från rondellen)

Den snabba genvägen till andra sidan, blev sådels just det, bokstaligen. Eller räknas det området inte in till andra sidan?

Oavsett, knepigt värre hur döden lurar på en.
Citera
2025-07-14, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Så mannen går ut från järnvägskrogen, går knappa 50 meter, rakt ut i spöregn, utan att gatbelysningen är i drift, och börjar korsa riksvägen?

Varpå han då blir nermald av en polisbil som kommer ifrån rödljusen (antar jag då man knappast kommer upp i betydande hastighet från rondellen)

Den snabba genvägen till andra sidan, blev sådels just det, bokstaligen. Eller räknas det området inte in till andra sidan?

Oavsett, knepigt värre hur döden lurar på en.

Exakt! Det är hans egna fel. Mörkt, regn, ingen belysning och ingen övergång för gångtrafikanter.

Sorgligt oavsett. Synd om föraren som körde polisbilen
Citera
2025-07-14, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
"Polisen skriver att de inte kommer att uttala sig mer i ärendet."

Sådant här föder mitt polishat något så grovt.

Det har ju med utredningen att göra. Det är väl inte så svårt att förstå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in