2025-07-13, 13:28
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Aha det är ju inte särskilt stora delar av originalmekaniken som kommer kopplas bort ens med linjärställdonet. Den enda återstående frågan är egentligen vad ställdonet kommer tycka om att aggregatet är upphängt i det i vila. Skumpa runt på gropig gräsmatta osv.

Notera också att gängor ger fruktansvärd utväxling. Det snackades om att 600N skulle vara för mycket tidigare i tråden, nu när jag tror mig veta hur du tänkt göra misstänker jag om något motsatsen.
Ja det var ju det jag var lite fundersam över. Jag är ganska tveksam till att det kommer orka låsa aggregatet i vila, men i brist på alternativ just nu så chansar jag. 500 spänn är ju iaf inga gigantiska summor om det inte går, och det går säkert att hitta på något annat roligt med ställdonet
Citera
2025-07-13, 13:35
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Aha det är ju inte särskilt stora delar av originalmekaniken som kommer kopplas bort ens med linjärställdonet. Den enda återstående frågan är egentligen vad ställdonet kommer tycka om att aggregatet är upphängt i det i vila. Skumpa runt på gropig gräsmatta osv.

Notera också att gängor ger fruktansvärd utväxling. Det snackades om att 6000N skulle vara för mycket tidigare i tråden, nu när jag tror mig veta hur du tänkt göra misstänker jag om något motsatsen.
Ett annat alternativ är ju att förlänga hävstången/tappen som ställdonet ska fästas in i. Göra det 2 dm längre så hävstångseffekten blir större.
Citera
2025-07-13, 13:36
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Ja det var ju det jag var lite fundersam över. Jag är ganska tveksam till att det kommer orka låsa aggregatet i vila, men i brist på alternativ just nu så chansar jag. 500 spänn är ju iaf inga gigantiska summor om det inte går, och det går säkert att hitta på något annat roligt med ställdonet

Jo ingen minns en fegis osv

Vill du överslagsräkna på det kan du höfta utväxlingen som 2*pi*vevarmens längd till gängans stigning, förluster som ger dig marginaler försummade. Kan tänka mig att den där veven inte går helt lätt?
Citera
2025-07-13, 13:36
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:

Vill du överslagsräkna på det kan du höfta utväxlingen som 2*pi*vevarmens längd till gängans stigning, förluster försummade. Kan tänka mig att den där veven inte går helt lätt?
Inte lätt alls..
Citera
2025-07-13, 15:26
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:

Notera också att gängor ger fruktansvärd utväxling. Det snackades om att 6000N skulle vara för mycket tidigare i tråden, nu när jag tror mig veta hur du tänkt göra misstänker jag om något motsatsen.

Nu har jag kikat på något Youtubeklipp för att försöka förstå hur vevmekanismen höjer och sänker klippbordet.

Jag trodde att ställdonet skulle lyfta klippbordet rakt upp och ned genom att dra det rakt upp.

Frågan är väl egentligen vilken utväxling själva lyftlänkaget har. Säg att klippbordet väger 100 kg, då kommer den ändå orka lyfta plättlätt om utväxlingen är lägre än 6:1.
Citera
2025-07-13, 16:33
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Nu har jag kikat på något Youtubeklipp för att försöka förstå hur vevmekanismen höjer och sänker klippbordet.

Jag trodde att ställdonet skulle lyfta klippbordet rakt upp och ned genom att dra det rakt upp.

Frågan är väl egentligen vilken utväxling själva lyftlänkaget har. Säg att klippbordet väger 100 kg, då kommer den ändå orka lyfta plättlätt om utväxlingen är lägre än 6:1.

Japp, trodde också först det var frågan om att lyfta klippbordet direkt med ställdonet, utan att behålla länkaget.

Jo, i det förlustfria idealfallet är ju mekanikens gyllene regel direkt applicerbar, den nödvändiga kraften förhåller sig till klippbordets vikt som klippbordets vertikala förflyttning förhåller sig till ställdonets slag borde det väl bli. Å andra sidan lär det där länkaget introducera svåruppskattade och förmodligen stora förluster. Man bör nog ta till rejäla marginaler för det
Senast redigerad av Falukropp 2025-07-13 kl. 16:39.
Citera
2025-07-13, 16:54
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Japp, trodde också först det var frågan om att lyfta klippbordet direkt med ställdonet, utan att behålla länkaget.

Jo, i det förlustfria idealfallet är ju mekanikens gyllene regel direkt applicerbar, den nödvändiga kraften förhåller sig till klippbordets vikt som klippbordets vertikala förflyttning förhåller sig till ställdonets slag borde det väl bli. Å andra sidan lär det där länkaget introducera svåruppskattade och förmodligen stora förluster. Man bör nog ta till rejäla marginaler för det

Jo, rejäla marginaler, absolut, men jag undrar om du inte ser fel på tiopotenserna? 6000 N alltså motsvarande tyngden av 610 kg.
Citera
2025-07-13, 17:00
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Jo, rejäla marginaler, absolut, men jag undrar om du inte ser fel på tiopotenserna? 6000 N alltså motsvarande tyngden av 610 kg.

Nädå, har koll på tiopotenserna. Det är nog en fråga om att vi inte helt otippat uppskattar de synnerligen svåruppskattade förlusterna väldigt olika
Citera
2025-07-13, 17:04
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Nädå, har koll på tiopotenserna. Det är nog en fråga om att vi inte helt otippat uppskattar de synnerligen svåruppskattade förlusterna väldigt olika

Så måste det vara.

Slaglängden på ställdonet verkar vara ordentlig, 150 mm, så TS kan i värsta fall modifiera länkaget för att få bättre lyftkraft.
Citera
2025-07-13, 21:24
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:

Vill du överslagsräkna på det kan du höfta utväxlingen som 2*pi*vevarmens längd till gängans stigning, förluster som ger dig marginaler försummade. Kan tänka mig att den där veven inte går helt lätt?
https://ibb.co/wFjcV3CB
Byggde på lyftarmen lite så att det blir lite mer hävstång. Fortfarande fruktansvärt tungt, kan inte tänka mig att det kommer att gå att hålla nivån under körning.
Ska försöka bygga någon låsanordning sen när ställdonet kommit. Ena fotpedalen är kopplad till en vajer, den vajern är för någon form av viktutjämning när man kör i backar. Den använder jag ju aldrig så ska försöka få till något med den, typ något som lyfter en spärr som kan hålla aggregatet på plats.
Får se vad som går att klura ut när ställdonet är på plats
Senast redigerad av Hobbybonde 2025-07-13 kl. 21:28.
Citera
2025-07-13, 21:35
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Så måste det vara.

Slaglängden på ställdonet verkar vara ordentlig, 150 mm, så TS kan i värsta fall modifiera länkaget för att få bättre lyftkraft.
Byggde på lyftarmen med någon dm nu,ger iaf lite mer hävstång. Får se hur pass det håller nivån under körning sen när ställdonet kommit. I annat fall får man väl bygga någon form av låsning.
Citera
2025-07-13, 22:12
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Byggde på lyftarmen med någon dm nu,ger iaf lite mer hävstång. Får se hur pass det håller nivån under körning sen när ställdonet kommit. I annat fall får man väl bygga någon form av låsning.

Kul och spännande. Kom ihåg att uppdatera tråden efterhand så vi ser om det funkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in