2025-07-12, 13:44
Medlem
Hobbybondes avatar
Har en gammal proffsklippare, John Deere F525 med ett klippaggregat som är manuellt höj-/sänkbart via en vev frampå aggregatet. Det funkar givetvis bra men det är lite omständligt då jag behöver höja/sänka det ganska ofta under en klippning pga många grusgångar på tomten.
Jag har funderat länge på att försöka bygga om det hela till någon form av elektrisk höjning sänkning.
Helst skulle jag velat hitta någon 12-volts snäckväxel som jag helt enkelt ersatte veven med men det verkar svårt att hitta någon med IP-klassning som är tillräcklig, iaf som inte kostar tusentals kronor.

Så jag funderar på ett linjärt ställdon likt denna:
https://eur.vevor.com/linear-actuators-c_11633/vevor-linear-actuator-12v-6inch-heavy-duty-1320lbs-6000n-0-19-s-ip44-protection-p_010688548441

Rent tekniskt borde det fungera då veven styr en arm som trycker/lyfter aggregatet. Kan jag koppla ställdonet till denna kan den höja/sänka aggregatet.

Det jag är osäker på är om sådana de ställdon kan bibehålla läget när det är i vila? Man vill ju inte att det sjunker så fort man släpper höj/sänk-knappen.
Den andra frågan är om den fungerar åt båda håll, dvs att man har en knapp som kastar om polerna så den åt ena hållet höjer och andra hållet sänker?

Någon med erfarenhet av dessa eller likande ställdon som kan svara?
Citera
2025-07-12, 14:03
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Det jag är osäker på är om sådana de ställdon kan bibehålla läget när det är i vila? Man vill ju inte att det sjunker så fort man släpper höj/sänk-knappen.
De håller sitt läge. Måste vara tillräckligt starka bara. De jag använder är specade för 75 kg t.ex.

Citat:
Den andra frågan är om den fungerar åt båda håll, dvs att man har en knapp som kastar om polerna så den åt ena hållet höjer och andra hållet sänker?
Så är det. Vänder du polariteten går det åt andra hållet. Sen är det automatiskt stopp när du når ett max-läge.

Linear actuator på engelska. De finns t.ex. i sängar som kan vika upp huvudändan steglöst.
Citera
2025-07-12, 14:05
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
De håller sitt läge. Måste vara tillräckligt starka bara. De jag använder är specade för 75 kg t.ex.

Så är det. Vänder du polariteten går det åt andra hållet. Sen är det automatiskt stopp när du når ett max-läge.

Linear actuator på engelska. De finns t.ex. i sängar som kan vika upp huvudändan steglöst.
Tack. Den där jag länkade till står klassad som 1320 lbs vilket jag får till över 500 kg. Så det borde ju räcka mer än väl då
Citera
2025-07-13, 08:51
Medlem
Kennethkvartings avatar
Den du länkade till hade en travel speed på 5 mm/s.

Tänk dig noga för på hastigheten så att du inte får terminalstress varje gång du ska höja och sänka aggregatet. 6000 N lät mycket, det kanske finns svagare men snabbare ställdon som gör jobbet.
Citera
2025-07-13, 11:12
Medlem
BackToHegels avatar
Tänk på slaglängden också, eller vad man ska kalla det. Jag köpte mig en 15 cm först men det visade sig att 10 cm passade bättre och fick köpa en till.
Citera
2025-07-13, 13:04
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Har en gammal proffsklippare, John Deere F525 med ett klippaggregat som är manuellt höj-/sänkbart via en vev frampå aggregatet. Det funkar givetvis bra men det är lite omständligt då jag behöver höja/sänka det ganska ofta under en klippning pga många grusgångar på tomten.
Jag har funderat länge på att försöka bygga om det hela till någon form av elektrisk höjning sänkning.
Helst skulle jag velat hitta någon 12-volts snäckväxel som jag helt enkelt ersatte veven med men det verkar svårt att hitta någon med IP-klassning som är tillräcklig, iaf som inte kostar tusentals kronor.

Så jag funderar på ett linjärt ställdon likt denna:
https://eur.vevor.com/linear-actuators-c_11633/vevor-linear-actuator-12v-6inch-heavy-duty-1320lbs-6000n-0-19-s-ip44-protection-p_010688548441

Rent tekniskt borde det fungera då veven styr en arm som trycker/lyfter aggregatet. Kan jag koppla ställdonet till denna kan den höja/sänka aggregatet.

Någon med erfarenhet av dessa eller likande ställdon som kan svara?

Hade gjort en extra ansträngning att hitta en passande motor med växel för att ersätta bara veven. Den befintliga mekaniken är konstruerad och dimensionerad för att göra jobbet under de förhållanden som en åkgräsklippare rimligen kan utsättas för (läs: skumpa runt på gropigt underlag, regn, damm, gräsklipp, osv) i längden, vilket det förstås är svårt att bedöma huruvida ett random linjärställdon är.

En motor med snäckväxel är ett utmärkt val. Beroende på hur den befintliga mekanismen låses i sina lägen kan man vilja ha en bromsad växel för att inte lägga last på snäckdrev/skruv i vila. Förslagsvis väljer man en enhet med inbyggda torsionsbrytare om något sådant finns tillgängligt, för att slippa trassla med ändlägesbrytare i båda riktningar.

Likströmsmotorer byter bortsett från några specialfall rotationsriktning när man polvänder matningen. Finns ingen anledning att tro att det ska vara på något annat vis när motorn kommer monterad på en snäckväxel, vilken ju av sin natur mycket sällan kan återgå odriven.
Senast redigerad av Falukropp 2025-07-13 kl. 13:08.
Citera
2025-07-13, 13:07
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Hade gjort en extra ansträngning att hitta en passande motor med växel för att ersätta bara veven. Den befintliga mekaniken är konstruerad och dimensionerad för att göra jobbet under de förhållanden som en åkgräsklippare rimligen kan utsättas för (läs: skumpa runt på gropigt underlag, regn, damm, gräsklipp, osv) i längden, vilket det förstås är svårt att bedöma huruvida ett random linjärställdon är.

En motor med snäckväxel är ett utmärkt val. Beroende på hur den befintliga mekanismen låses i sina lägen kan man vilja ha en bromsad växel för att inte lägga last på snäckdrev/skruv i vila. Förslagsvis väljer man en enhet med inbyggda torsionsbrytare om något sådant finns tillgängligt, för att slippa trassla med ändlägesbrytare i båda riktningar.

Likströmsmotorer byter bortsett från några specialfall rotationsriktning när man polvänder matningen. Finns ingen anledning att tro att det ska vara på något annat vis här.
Ska fortsätta leta snäckväxel med tillräcklig IP-klassning, styrka och pris. Verkar svårt dock.
Beställde ett skapligt kraftig linjärt ställdon nu iaf, kan nog montera det utan att permanent förstöra aggregatet. Så går det så går det, går det inte så kan jag alltid återgå till manuellt vevande och sen prova snäckdrev om jag stöter på någon
Citera
2025-07-13, 13:12
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ska fortsätta leta snäckväxel med tillräcklig IP-klassning, styrka och pris. Verkar svårt dock.
Beställde ett skapligt kraftig linjärt ställdon nu iaf, kan nog montera det utan att permanent förstöra aggregatet. Så går det så går det, går det inte så kan jag alltid återgå till manuellt vevande och sen prova snäckdrev om jag stöter på någon

Det finns inte möjlighet att damm/skvättskydda genom att boxa in växeln?

Sannolikt kommer du vara tvungen att plocka bort åtminstone delar av den befintliga mekanismen för att kunna använda linjärställdonet.
Citera
2025-07-13, 13:16
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:

Sannolikt kommer du vara tvungen att plocka bort åtminstone delar av den befintliga mekanismen för att kunna använda linjärställdonet.
Jo det skulle ju säkert kunna gå att skydda växeln på något vis om man hittade en lämplig i styrka/storlek/pris.

Vad gäller befintlig lyftmekanism så behöver jag bara skruva ur veven med vevaxeln. Den sitter fäst med axelns ände i en arm som lyfter/sänker bordet. Så jag kan använda samma infästning för ställdonet. Det enda jag behöver lägga till är att svetsa fast ett fäste för den andra änden.
Citera
2025-07-13, 13:19
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:

https://ibb.co/8ngGLG4d

Bara den sprinten som behöver tas bort, och veva ur veven med axeln
Sen ett fäste i själva klipparen för andra änden av ställdonet.
Men det hade givetvis varit stabilare med ett snäckdrev på samma ställe som veven sitter nu
Citera
2025-07-13, 13:20
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Jo det skulle ju säkert kunna gå att skydda växeln på något vis om man hittade en lämplig i styrka/storlek/pris.

Vad gäller befintlig lyftmekanism så behöver jag bara skruva ur veven med vevaxeln. Den sitter fäst med axelns ände i en arm som lyfter/sänker bordet. Så jag kan använda samma infästning för ställdonet. Det enda jag behöver lägga till är att svetsa fast ett fäste för den andra änden.

Ah, okej, behöver man inte demontera originalgrejerna helt är det ju rätt lugnt. Det jobbiga vore väl om man var tvungen att plocka bort dem, lägga på nåt bra ställe, och inte hitta igen när linjärställdonet rasar nästa sommar
Citera
2025-07-13, 13:25
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
https://ibb.co/8ngGLG4d

Bara den sprinten som behöver tas bort, och veva ur veven med axeln
Sen ett fäste i själva klipparen för andra änden av ställdonet.
Men det hade givetvis varit stabilare med ett snäckdrev på samma ställe som veven sitter nu

Aha det är ju inte särskilt stora delar av originalmekaniken som kommer kopplas bort ens med linjärställdonet. Den enda återstående frågan är egentligen vad ställdonet kommer tycka om att aggregatet är upphängt i det i vila. Skumpa runt på gropig gräsmatta osv.

Notera också att gängor ger fruktansvärd utväxling. Det snackades om att 6000N skulle vara för mycket tidigare i tråden, nu när jag tror mig veta hur du tänkt göra misstänker jag om något motsatsen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in