Har en gammal proffsklippare, John Deere F525 med ett klippaggregat som är manuellt höj-/sänkbart via en vev frampå aggregatet. Det funkar givetvis bra men det är lite omständligt då jag behöver höja/sänka det ganska ofta under en klippning pga många grusgångar på tomten.
Jag har funderat länge på att försöka bygga om det hela till någon form av elektrisk höjning sänkning.
Helst skulle jag velat hitta någon 12-volts snäckväxel som jag helt enkelt ersatte veven med men det verkar svårt att hitta någon med IP-klassning som är tillräcklig, iaf som inte kostar tusentals kronor.
Så jag funderar på ett linjärt ställdon likt denna:
https://eur.vevor.com/linear-actuators-c_11633/vevor-linear-actuator-12v-6inch-heavy-duty-1320lbs-6000n-0-19-s-ip44-protection-p_010688548441
Rent tekniskt borde det fungera då veven styr en arm som trycker/lyfter aggregatet. Kan jag koppla ställdonet till denna kan den höja/sänka aggregatet.
Det jag är osäker på är om sådana de ställdon kan bibehålla läget när det är i vila? Man vill ju inte att det sjunker så fort man släpper höj/sänk-knappen.
Den andra frågan är om den fungerar åt båda håll, dvs att man har en knapp som kastar om polerna så den åt ena hållet höjer och andra hållet sänker?
Någon med erfarenhet av dessa eller likande ställdon som kan svara?