• 1
  • 2
2025-07-11, 18:44
Medlem
Sahlgrenska sjukhuset varnar för att föräldrar som tar hormonmedicin kan föra över könshormonerna till sina barn.

I ett fall hade en tio månader gammal flicka fått en mikropenis.

– Föräldrarna blir ju helt förtvivlade när de förstår vad som har hänt, säger överläkare Jovanna Dahlgren till Göterborgs-Posten.

https://www.expressen.se/nyheter/sve...ck-mikropenis/

Jag har inga barn. Hur ser ni som är föräldrar på detta?
Citera
2025-07-11, 18:47
Medlem
Man-At-Armss avatar
Att pappan verkar retarderad som hade ungen på sitt bröst som han smörjt med testosterongel.
Citera
2025-07-11, 18:54
Medlem
ElexirPharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Att pappan verkar retarderad som hade ungen på sitt bröst som han smörjt med testosterongel.
Jag tror inte att det är allmän kännedom att förhöjda testosteronnivåer kan ombilda könsorganet efter födseln.

Jag har läst både naturvetenskapsprogrammet på gymnasiet och två mycket ansedda utbildningar på universitetsnivå och hade inte en aning om detta.
Citera
2025-07-11, 19:45
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Sahlgrenska sjukhuset varnar för att föräldrar som tar hormonmedicin kan föra över könshormonerna till sina barn.

I ett fall hade en tio månader gammal flicka fått en mikropenis.

– Föräldrarna blir ju helt förtvivlade när de förstår vad som har hänt, säger överläkare Jovanna Dahlgren till Göterborgs-Posten.

https://www.expressen.se/nyheter/sve...ck-mikropenis/

Jag har inga barn. Hur ser ni som är föräldrar på detta?

Pappan är en idiot!

Det är helt och hållet pappans fel, det står tydligt i produktbladet till dessa läkemedel att hudkontakt med barn eller kvinnor skall absolut inte förekomma efter insmörjning, patienten skall duscha innan hudkontakt.
Detta vet pappan om.

Dessa läkemedel skall dessutom inte smörjas på bröstet.

"Dosen kan appliceras på buken (hela dosen över ett område på minst 10 gånger 30 cm) eller på båda lårens insida (halva dosen över ett område på minst 10 gånger 15 cm på varje lårs insida)."

"Möjlig överföring

Om inga försiktighetsåtgärder vidtas, kan testosterongel överföras till andra personer vid nära fysisk kontakt när som helst efter administrering, vilket medför förhöjda testosteronnivåer i serum och eventuella biverkningar (t.ex. ansikts- och/eller kroppsbehåring, mörkare röst, oregelbundna menstruationscykler hos kvinnor eller för tidig pubertet och förstoring av könsorganen hos barn) vid upprepad kontakt (oavsiktlig androgenisering).

Läkaren bör noga informera patienten om risken för testosteronöverföring och om säkerhetsföreskrifter (se nedan). Tostrex ska inte förskrivas till patienter med stor risk för att inte följa säkerhetsföreskrifterna (t.ex. svår alkoholism, drogmissbruk, allvarliga psykiska rubbningar).

Överföring kan undvikas genom att bära kläder som täcker appliceringsområdet eller genom att bada eller duscha före kontakt.

Till följd av detta rekommenderas följande försiktighetsåtgärder:

För patienten:

tvätta händerna med tvål och vatten efter applicering av gelen,

täck appliceringsområdet med kläder när gelen har torkat,

bada eller duscha före situationer där denna typ av kontakt förväntas.
"

https://www.fass.se/m/produkt/200406...lth/tabproduct

Tydligare kan det inte bli.
Senast redigerad av trottwell 2025-07-11 kl. 20:13.
Citera
2025-07-11, 19:46
Medlem
finasteride?
Citera
2025-07-11, 19:46
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Jag tror inte att det är allmän kännedom att förhöjda testosteronnivåer kan ombilda könsorganet efter födseln.

Jag har läst både naturvetenskapsprogrammet på gymnasiet och två mycket ansedda utbildningar på universitetsnivå och hade inte en aning om detta.
Jag anser att det är allmän kännedom att bebisar är känsliga - inte minst deras hud - och att det då är otroligt korkat att lägga sin nyfödda unge på bröst som smörjts med receptbelagt läkemedel. Inte att en mikropenis skulle gästspela i bebisens liv.
Citera
2025-07-11, 19:55
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Vad för åkomma används sån där testosteronkräm mot?
Citera
2025-07-11, 19:56
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orkarintelangre55
finasteride?

Varför tror du det?
Citera
2025-07-11, 19:56
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke

Testosteronbrist.
Citera
2025-07-11, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbulentxxx
Har pappan en mickopenis också han vill försöka bättra på eller varför kan man behöva sån kräm?

Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke

Eftersom jag gissar att han var i någorlunda ung ålder så gissar jag biverkningar av cancer/cancerbehandling.
Citera
2025-07-11, 20:15
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
Eftersom jag gissar att han var i någorlunda ung ålder så gissar jag biverkningar av cancer/cancerbehandling.

Vilka biverkningar av cancerbehandling medicineras med testosteron?
Citera
2025-07-11, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Vilka biverkningar av cancerbehandling medicineras med testosteron?

Alltså cancern eller cancerbehandlingar har slagit ut hans egen produktion.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in